  • 121. Data: 2020-12-16 19:21:29
    Temat: Re: [mbank] 36 złotych rocznie za nieużywanie appki mobilnej
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Wojciech Bancer <w...@g...com> writes:

    > O właśnie. To wytłumacz jak dla kogoś kto legalnie może zarobić
    > bez większych trudów, w miesiąc 40-70 tys. zł (w przeliczeniu)
    > miałoby się opłacać przejmowanie urządzeń u gości którzy mają
    > po 2-3, może 5k pln na koncie.

    Doniesienia "portalowe" mówiły chyba o setkach tysięcy zł?

    Chętnie poznałbym też kalkulację owych 40-70 tys. zł. Zwłaszcza taką,
    która dotyczy *wszystkich* ludzi zdolnych do prowadzenia takich działań.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 122. Data: 2020-12-16 19:32:26
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On Wednesday, December 16, 2020 at 5:56:15 PM UTC+1, Imka wrote:

    > Admina Odry raz obudziłam przychodząc do pracy na siódmą. Pościelił
    > sobie śpiwór koło maszyny...

    Odra (1304) chodziła 24/7. Jeden z operatorów (już dawno śp) znany był z tego, że na
    sali rozkładał sobie pudełka z kartami i przykrywał się gazetami, przedtem
    zapuszczając jakiś program fizyków (oni zwykle mieli czasy wykonania rzędu tygodni,
    więc i tak zawsze to szło z dumpu na taśmie na kolejny dump na taśmę).

    > To ja też dołączę do grona 'weteranów' ;-P
    > Jak za którymś razem trafiłam do medycyny pracy, to usłyszałam że to
    > niemożliwe żebym przy kompach pracowała od 1984, bo w specjalnej tabelce
    > z wytycznymi od kiedy można liczyć pracownikowi pracę "z komputerem"
    > pani doktor miała jakiś późniejszy rok (89? 90? już nie pamiętam).
    >
    > Odra już tu lata, a Seechecka ktoś pamięta? :D

    Seechecka nie widziałem, ale widziałem ICL-owską alternatywę - nie mogę sobie
    przypomnieć jak się to nazywało Key-cośtam chyba - w Zjednoczeniu Przemysłu
    Okrętowego w Trójmieście (specjalnie delegację wzięlismy :-) ).
    A potem PDP-11, pierwszy monitor ekranowy, na którym sam oprogramowałem edytor TECO
    do pracy w trybie WYSIWYG...
    Jakim skokiem było przejście na dyskietki i stację PSPD-90 a potem MK-45 z KFAP!
    A potem już PC-ty i lawina możliwości...

    Czy ktoś pamięta jak DECnet był wykorzystywany do komunikacji w stanie wojennym? W
    Warszawie poznałem takich, którzy to robili, wspaniali ludzie.

    witrak()

  • 123. Data: 2020-12-16 19:56:49
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On Wednesday, December 16, 2020 at 7:18:49 PM UTC+1, Krzysztof Halasa wrote:
    > Gdyby było proste, nikt nie używałby (takiego) telefonu. W ogóle, nie do
    > żadnych celów bankowych. Ale to jest możliwe, i w odróżnieniu od
    > obecnego schematu (WWW na PC + SMS) ofiara jest wtedy praktycznie
    > bezbronna.
    >
    > Widziałem sporo ataków, których przeprowadzenie było dość trudne
    > i wymagało wiedzy. A jednak one miały miejsce.

    A w ogóle to ciekawy jest przebieg ewolucji metod zabezpieczania internetowych
    transakcji bankowych.
    ~2000 - token sprzętowy (VASCO - z klawiaturą)
    2003-5 - zdrapki, tokeny sprzętowe (bez klawiatury - "zegarki")
    A potem już z górki - tokeny na telefon (pamiętam, jak Eurobank nie mógł sobie
    poradzić ze swoim bo mu na część telefonów nie chodził - mnie dali w zamian darmowy
    "zegarek"); wreszcie aplikacje.
    I rzeczywiście, wygląda na to, że głównym czynnikiem napędzającym była wygoda banków,
    a na pewno nie bezpieczeństwo jako takie (banków czy klientów).
    Natomiast nie jestem przekonany, czy zasadniczy wpływ miała tu wygoda klientów.
    Owszem, to mogło mieć znaczenie, ale raczej jako chwyt marketingowy; dopiero ostatnie
    lata (dyrektywy unijne, w tym ograniczenia hermetyczności systemów bankowych)
    zmieniły sytuację.

    A co do ataków - trudnych lub nie - w dobie przemysłowej produkcji malware'u,
    botnetów do wynajęcia i usług hakerskich na zlecenie, to nie wydaje się, aby
    umiejętności pojedynczych osób miały tu zasadnicze znaczenie. Zawsze da się kogoś
    wynająć, kto zrobi to, czego nie umie "mózg".

    witrak()

  • 124. Data: 2020-12-16 20:55:45
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-12-16, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    [...]

    > Doniesienia "portalowe" mówiły chyba o setkach tysięcy zł?

    Nie kojarzę żadnych doniesień medialnych o przejętych telefonach.
    Podrzucisz?

    > Chętnie poznałbym też kalkulację owych 40-70 tys. zł. Zwłaszcza taką,
    > która dotyczy *wszystkich* ludzi zdolnych do prowadzenia takich działań.

    Jasne. Tyle (miesięcznie) zarabia specjaliza z wiedzą, który byłby w stanie
    coś takiego ogarnąć.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 125. Data: 2020-12-16 21:02:09
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-12-16, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    [...]

    > To bez znaczenia w obliczu przejęcia kontroli nad systemem.

    Oczywiście że ma to znaczenie.
    To że przejmiesz dostęp do systemu, to jeszcze nie oznacza że
    jesteś w stanie wywołać wszystko magicznie.

    > Nie widzę na jakiej zasadzie. Bo że wyklucza jako wykonawców, to
    > oczywiście tak.

    Na takiej, że to się nie opłaca.

> [...]
    >
    > Widziałem sporo ataków, których przeprowadzenie było dość trudne
    > i wymagało wiedzy. A jednak one miały miejsce.

    No ale idea polega na tym, żeby uczynić to mało opłacalnym
    lub nieopłacalnym. Socjotechnikę i podmianki www opłaca się stosować
    bo "a może ktoś się złapie". Włam na telefon już niespecjalnie, trzeba
    starannie profilować ofiarę i dużo więcej o niej wiedzieć.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 126. Data: 2020-12-16 21:08:40
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-12-16, witrak() <w...@h...com> wrote:

    [...]

> [...]
    > nie wydaje się, aby umiejętności pojedynczych osób miały tu zasadnicze
    > znaczenie. Zawsze da się kogoś wynająć, kto zrobi to, czego nie umie

    Można zapłącić komuś 100k USD i "w nagrodę" wyciągnąć komuś z konta
    np. 2 tys zł. ALbo i 20 tys. Można? Można. Opłaca się? No nie. O tym
    cały czas piszę. Socjotechnikę się opłaca stosować masowo bo jest
    tania i nie wymaga aż tak indywidualnego podejscia.

    Włamów na telefon w ten sposób nie zorganizujesz.

    Skąd wyobrażenie, że usługi hackerskie są takie tanie, skoro cały
    szereg specjalistów na rynku zarabia krocie *legalnie*? Przecież
    takiego włamu nie przeprowadzi misiek klepiący wordpressy za 5k/m-c.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 127. Data: 2020-12-16 22:59:45
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    A jak to się ma do bezpieczeństwa pieniędzy w banku i sum które można
    ukraść?

    Piaskownica Cię WZYWA ;-)

  • 128. Data: 2020-12-16 23:00:21
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu 2020-12-16 o 12:43, witrak() pisze:
    > Jeżeli jedna osoba mówi ci, żeś pijany....:-P

    Miliony much nie mogą się mylić ;-)

  • 129. Data: 2020-12-16 23:05:29
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Dobrowolnie zrobi przelew ale nie przyjdzie do potwierdzenia SMS i coś
    go zastanowi DLACZEGO ;-)

  • 130. Data: 2020-12-17 07:32:58
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-12-16, _Master_ <M...@...pl> wrote:
    > A jak to się ma do bezpieczeństwa pieniędzy w banku i sum które można
    > ukraść?

    No statystycznie ma dużo. Skupiasz się na tym co ma ogół, zamiast
    skupić się na tym co ma ta część społeczeństwa która ma realnie
    hajs.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com