  • 31. Data: 2020-06-05 10:32:44
    Temat: Re: mBank - zablokowany dostęp
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 04.06.2020 Piotr Gałka <p...@c...pl> napisał/a:

    > - czy oni przechowują hashe dla każdej kombinacji maskowania (sporo
    > wyjdzie),
    > - czy po prostu przechowują całe hasło.

    Nie muszą.
    https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/kryptografia-ha
    sel-maskowanych-czyli-magia-matematyki/

    Ale oczywiście mogą, dlatego zawsze warto mieć różne hasła
    do różnych serwisów. A swoją maskowane hasła to wysokiej klasy
    upierdliwość- omijam jak mogę.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 32. Data: 2020-06-05 10:51:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Wątpię. No chyba że klasy hasło = login, wtedy może tak.

    A np "Ewa" to dobre haslo ?

    >Ale to zły moment na zmuszanie do zmiany.

    >A klient właśnie wsiada do samolotu, albo się Windows zawiesił itp.
    >I co dalej?

    Nic, haslo nie zostalo zmienione, to za kolejnym logowaniem obowiazuje
    stare.
    Ale nadal na poczatku bedzie wymagana zmiana hasla :-)
    Poza tym mozna przypominac tydzien wczesniej ...

    J.

  • 33. Data: 2020-06-05 11:07:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >To bez sensu. Aczkolwiek teraz wyobrażam sobie, że mogli sprawdzić
    >w taki sposób dane wykradzione z jakiegoś innego systemu, i
    >poblokować
    >pasujące. To miałoby przypuszczalnie sens.

    Dlaczego bez sensu ?
    Stwierdzasz w banku np rosnaca ilosc kradziezy gdzie klient twierdzi,
    ze to nie on,
    i chcesz sprawdzic, czy klienci nie maja ich zbyt prostych.
    A masz hasla tylko hashowane.

    Oczywiscie mozna tez wymusic zmiane hasla na wszystkich, i sprawdzac
    nowe czy dobre :-)

    >36 (małe litery łacińskie i cyfry) ^ 3 = 46656. Nawet, jeśli trzeba
    >zmieniać IP co chwilę, to to nie jest nijak bezpieczne. Można się
    >zapewne zalogować na wielu klientów w pierwszej próbie.

    >Inną kwestią jest to, co następnie można zrobić.

    Teraz to raczej niewiele. Ba - nawet sie nie zalogujesz.
    Ale .. np poznanie danych klienta - grozne czy nie ?

    >Może identyfikator nie jest prostą liczbą i może jest traktowany jako
    >tajny - ale tak się nie powinno robić.

    mozna podejrzec, mozna wyciagnac z klienta, a 8 cyfr przy milionach
    klientach to nie jest duze zabezpieczenie ..

    J.

  • 34. Data: 2020-06-05 12:06:04
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-06-04 o 20:39, J.F. pisze:

    > bank musi jakos hasla sprawdzac, wiec jest ryzyko, ze ktos te hasla
    > wyliczy.

    Wyliczenie z hash-ów powinno być na tyle kosztowne, że nie opłacalne
    (komputery kwantowe nie zeszły jeszcze pod strzechy).

    > a jakis falszywy sklep ? A nawet prawdziwy, ale zalozony przez mafie ?

    Ale to nie działa tak, że jak pojawi się nowy sklep to wszyscy się
    rzucają zakładać tam konta. Więc (tak jak w przypadku fałszywych
    bankomatów) liczba pokrzywdzonych powinna być ograniczona.

    > Czy zgrabna socjotechnika "dzien dobry, dzwonimy z portalu Sudoku na
    > Codzien, mial pan problem z logowaniem ? Czy moge prosic o uzytkownika i
    > haslo" ?
    > Albo zlosliwie - "widzę, ze jest zglaszany bład na piatym znaku hasła -
    > czy moze pan podać jaki to znak?"

    Podatni na taki atak nie powinni chyba w ogóle korzystać z dostępu do
    czegokolwiek przez internet :)

    > To klient ma dbac, zeby hasla sie nie powtarzaly :-)

    Ale wiadomo, że łatwiej zapamiętać jedno.
    Ja założyłem na początku, że wszystkie sklepy robią to według mnie
    prawidłowo (naiwne założenie, że jak ktoś się na czymś nie zna to się za
    to nie bierze) i że zakładam sobie konta tylko w niewielkiej liczbie
    sklepów i nigdy w 'istniejących od tygodnia', nawet jak coś jest w super
    atrakcyjnej cenie.
    Uważałem, że (stosując jedno hasło) jestem bezpieczny bo nie założę
    sobie konta w jakimś niepewnym sklepie. I tak myślałem dopóki nie
    pojawiły się informacje o wyciekach haseł. Najpierw myślałem, że to są
    błędne informacje, bo przecież nikt haseł nie przechowuje, ale stopniowo
    zacząłem podejrzewać, że jednak przechowują.

    W każdym razie niedawno podjąłem decyzję o stosowaniu innego hasła do
    każdego sklepu.

    > W zasadzie nie narusza.

    Ja pisałem o tym, że wtedy daje się zaatakować tylko pojedynczego
    użytkownika (na jego klawiaturze) i 'nie naruszałby' należało rozumieć
    jako 'nie narusza', ale użyłem takiej formy bo pisałem o hipotetycznym
    zdarzeniu, a nie faktycznie mającym miejsce.

    > swoja droga - Alior. Haslo dlugie, maskowane, ale loguje sie trzema
    > znakami.
    > To juz IMO stosunkowo latwo trafic.
    >
    > Chyba, ze blokuja IP z ktorego jest za duzo pomylek ...

    Pozostaje bezpieczne pod warunkiem ograniczenia 'pasma ataku'.
    Zablokowanie konta po 3 nieudanych próbach to takie ograniczenie.
    P.G.

  • 35. Data: 2020-06-05 12:23:33
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Tak teoretycznie powinno być. Aczkolwiek wyobrażam sobie, że taki wyciek
    > jest już wystarczającą klęską, nawet jeśli nie da się tych haseł (łatwo)
    > użyć.

    Owszem, ale zawsze powinno być tak, że nawet jak uważamy, że wszystkie
    elementy ssystemu są bezpieczne to złamanie jednego nie powinno dawać
    nic względem innych.

    > To, że nie przez każdy, to było raczej jasne od zawsze. Nawet jeśli nie
    > było to hasło w jawnej postaci - ale w takiej, która umożliwiała
    > zalogowanie się. Łatwo podać przykłady, i to nie takie wcale niszowe -
    > choćby (na pewnym etapie) Microsoft, Novell.

    Ja o tym nie wiedziałem. Zakładałem (wiem - naiwnie), że wszystko jest
    robione prawidłowo.

    > Oj oj oj. To już wniosek zbyt daleko idący. Każdy właściciel sklepu
    > mógłby się zalogować do banku - raczej nierozsądne.

    Pisałem tylko o jednakowym haśle do sklepów, nie banków.
    Poza tym moje założenie (nie znam się na internecie) było takie, że to
    przeglądarki jak są w trybie z kłódeczką to wymuszają logowanie w taki
    sposób, że hasło jest hashowane (z loginem i solą) na miejscu i hasło
    nie wychodzi poza mój komputer. Tak między innymi rozumiałem znaczenie
    tej kłódeczki - że jestem w bezpiecznym połączeniu i przeglądarka tego
    pilnuje, że jest ono bezpieczne między innymi nie dopuszczając do
    wycieku mojego hasła.
    Zakładałem, że jak ktoś definiował protokół dla bezpiecznego połączenia
    dającego prawo wyświetlenia kłódeczki to o to zadbał.

    > Owszem. Powinno się zmieniać tylko tam, gdzie wykradli. Przecież nie
    > używamy takich samych haseł w różnych miejscach, nie?

    Chyba jesteś naiwny :)

    > Nic z tych rzeczy.

    Ja podtrzymuję, że powinien móc i świat powinien być tak zorganizowany,
    że jest to w sumie bezpieczne.

    > Nie. Hasło tak czy owak musi być przesłane do zdalnego systemu,

    Według mnie nie.

    > by ten
    > mógł je zweryfikować. Np. policzyć hash i porównać z przechowywanym
    > w bazie.

    Hash powinien być liczony w komputerze użytkownika.

    > To kwestia tego, czy atakujący ma dostęp "tylko do odczytu" (np. może
    > skopiować bazę, albo nawet ją zmodyfikować), czy też może wprowadzić
    > zmiany w oprogramowaniu systemu (lub np. śledzić jego wykonywanie).
    > W tym drugim przypadku może łatwo poznać hasła, hash czy nie hash.

    Hash powinien być liczony w komputerze użytkownika. Hasło nigdy nie
    powinno być przesyłane do serwera.

    Takie jest moje zdanie i ja się z nim zgadzam :)
    P.G.

  • 36. Data: 2020-06-05 12:33:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-06-04 o 22:07, Alf/red/ pisze:

    > To jest możliwe, jeśli te systemy by stosowały 2FA, czyli coś
    > dodatkowego. Np. klucz sprzętowy (niebezpiecznik sprzedaje po 150zł)
    > albo aplikację w smartfonie.

    Nie wiem co to 2FA, ale uważam, że spełnienie mojego postulatu nie
    wymaga żadnego dodatkowego sprzętu.

    System wysyła do komputera użytkownika swoją sól. Komputer użytkownika
    hashuje jego login+hasło+sól i to odsyła do systemu I tylko to system
    zna (czy zna login, czy nie - nie wnikam - ważne, że hasła nigdy nie widzi).
    W czasie definiowania hasła to też komputer użytkownika ma sprawdzić,
    czy wpisane dwa razy jest takie samo i czy spełnia ewentualne dodatkowe
    wymagania narzucone aby zapobiec stosowaniu haseł typu 1234. Po
    sprawdzeniu liczy hash i tylko to trafia do serwera.

    > Banki u nas poszły we własne apki, i chyba
    > żeście o tym zapomnieli bo wszyscy dodali swoje komputery jako zaufane.

    Nie prawda. Nie wszyscy. Co najmniej jedna osoba (ja) nie dodała żadnego
    komputera jako zaufanego.
    P.G.

  • 37. Data: 2020-06-05 12:36:34
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > To w żadnym razie nie może być uznane za panaceum na takie problemy.
    > Poza tym, gdyby klienci powszechnie stosowaliby wspólne hasło dla
    > różnych systemów, to to hasło straciłoby swoją rolę, i równie dobrze
    > można byłoby je zlikwidować, co redukowałoby mechanizm do 1FA, tyle że
    > w innej postaci, i kompletnie poza kontrolą klienta (a często także
    > banku). Coś a la primary - backup reversion.

    Nie wiem co to 1FA, czy 2FA, ale nie rozumiem dlaczego klient nie może
    stosować tego samego hasła (moje założenie - hasło nigdy nie wychodzi
    poza komputer klienta).
    P.G.

  • 38. Data: 2020-06-05 12:50:29
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-06-05 o 10:32, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Nie muszą.
    > https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/kryptografia-ha
    sel-maskowanych-czyli-magia-matematyki/

    Ciekawy artykuł.
    Myślałem, że muszą przechowywać hashe dla wszystkich kombinacji.
    P.G.

  • 39. Data: 2020-06-05 13:13:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

> [...]

    >użytkownika hashuje jego login+hasło+sól i to odsyła do systemu I
    >tylko to system zna (czy zna login, czy nie - nie wnikam - ważne, że

    No ... dawniej to sie troche klocilo z idea www.
    Jest przegladarka i tego nie potrafi. Musialbys napisac osobny program
    do obslugi.

    Teraz i tak to nie jest przegladarka www, tylko skomplikowany program
    w JS, wiec mozna by wrocic do pomyslu.

> [...]
    >dodatkowe wymagania narzucone aby zapobiec stosowaniu haseł typu
    >1234. Po sprawdzeniu liczy hash i tylko to trafia do serwera.

    A to troche klopotliwe, bo musisz te wszystkie sprawdzenia przeslac na
    komputer klienta.
    Wiec wcale nie dziwne, ze sprawdza serwer.

    W dodatku ... jedno haslo do wszystkiego, i moze nawet jeden login ...
    myslisz sobie, ze zrobili to poprawnie tak jak wyzej, a jeden serwer
    wcale nie, hackerzy go przejmuja i lezysz na calej linii.
    Albo nie przejmuja, tylko zakladaja :-)

    J.

  • 40. Data: 2020-06-05 13:21:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

    >Wyliczenie z hash-ów powinno być na tyle kosztowne, że nie opłacalne
    >(komputery kwantowe nie zeszły jeszcze pod strzechy).

    No widzisz - DES z Unixa wydawal sie bezpieczny, a juz od dawna nie
    jest.

    >Ale to nie działa tak, że jak pojawi się nowy sklep to wszyscy się
    >rzucają zakładać tam konta. Więc (tak jak w przypadku fałszywych
    >bankomatów) liczba pokrzywdzonych powinna być ograniczona.

    moze i ograniczona, ale nadal moze byc duza :-)

    >Ale wiadomo, że łatwiej zapamiętać jedno.
    >Ja założyłem na początku, że wszystkie sklepy robią to według mnie
    >prawidłowo (naiwne założenie, że jak ktoś się na czymś nie zna to się
    >za

    bardzo naiwne

> [...]

    >rozumieć jako 'nie narusza', ale użyłem takiej formy bo pisałem o
    >hipotetycznym zdarzeniu, a nie faktycznie mającym miejsce.

    Ale chodzi mi o to, ze atak na jednego uzytkownika, np podsluchanie
    klawiatury, nie narusza innych uzytkownikow.
    Bo co z tego, ze mozesz sie zalogowac na tego uzytkownika do sklepu ?

    >Pozostaje bezpieczne pod warunkiem ograniczenia 'pasma ataku'.
    >Zablokowanie konta po 3 nieudanych próbach to takie ograniczenie.

    Ale nie bede probowal 3 razy. Sprawdze raz i odloze na miesiac.
    A w miedzyczasie sprawdze milion innych uzytkownikow.
    I gdzies trafie ..

    J.