  • 21. Data: 2002-06-28 08:55:02
    Temat: Re: mBank i bezpieczenstwo e-karty
    Od: RobertS <r...@g...pl>

    WOJSAL napisał(a):

    > Oczywiscie ze nie korzystam z kart do placenia.
    moim zdaniem do tego sprowadza sie dyskusja

    ja korzystam z kart do placenia w np. sklepach, a platnosci w internecie
    traktuje jako dodatek (ktory jest bardziej bezpieczny niz transakcje
    dokonywane fizycznie karta)

    jak ty nie korzystasz z kart do placenia (wolno ci), to zacznij placic w
    sklepach internetowych przelewem

    ekarta jest dla tych co chca miec karte o takiej funkcjonalnosci jak
    karta wypukla ale tylko do internetu (ze wszystkimi zaletami i wadami)
    --
    roberts
    begin 1 wirus.exe

  • 22. Data: 2002-06-28 14:31:25
    Od: "WOJSAL" <w...@k...net.pl>

    Użytkownik "RobertS" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
    > WOJSAL napisał(a):
    >
    > dlaczego tylko w handlu internetowym? jak place garbata karta w sklepie
    > to sprzedawca tez ma na swistku wystarczajace dane do zrobienia
    > przekretu

    Wcale nie twierdze, ze platnosi w realu maja byc nieautoryzowane.

    > i zapewnia, skladasz reklamacje i to _sprzedawca_ ma udowodnic ze
    > transakcja byla przeprowadzona
    > jak nie udowodni to transakcja jest anulowana

    Ok, ale jak sprzedawca mowi, ze transakcja byla
    a klient mowi, ze nie byla - to komu bank ma uwierzyc?

    WOJSAL (Wojciech Sałata)
    Gadu-Gadu: 311984
    ICQ: 20466914

  • 23. Data: 2002-06-28 14:40:23
    Od: "WOJSAL" <w...@k...net.pl>

    Użytkownik "Marek Barbaszynski" <m...@i...com.pl> napisał w wiadomości
    > "WOJSAL" <w...@k...net.pl> wrote in message
    > [...]
    >
    > Skasować się to się nie skasuje.
    > Ale jak to sobie organizacyjnie wyobrażasz? Obecnie (w duuużym
    uproszczeniu)
    > sklep dostaje dane karty, pyta o autoryzację, otrzymuje odpowiedź i wysyła
    > towar (albo i nie).
    > Natomiast z takim opóźnionym sposobem autoryzacji dla jednych kart
    odpowiedź
    > byłaby natychmiastowa, dla innych zaś - odwleczona o nie wiadomo ile.
    > To jest znakomity sposób na bałagan!

    Nieprawda - zaden balagan.
    Wyglada to tak:
    1) sklep ma np. 1000 zlozonych zamowien
    2) wysyla 1000 zadan zaplaty
    3) sukcesywnie splywaja autoryzowane zaplaty
    (czyli wplywaja pieniadze na konto sklepu)
    4)sklep obsluguje zamowienia w kolejnosci
    otrzymanych autoryzacji (czyli wplat)
    Przeciez to proste jak konstrukcja cepa.
    Sklep nie ponosi tu zadnego ryzyka, a klient
    nie ujawnia dostepu do swego konta.

    > O ile koszt takiego rozwiązania nie przewyższy zysków zeń płynących - a te
    > dla sklepów wcale nie są takie oczywiste.

    Dla sklepu to bez znaczenia.
    Natomiast wymaga to drobnej (!) modyfikacji a bankach
    internetowych.

    Naprawde jestesmy na poczatku handlu intenetowego,
    ebankow itp Jest jeszcze olbrzymie pole do zrobienia
    w dziedzinie e-handlu, e-platnosci - utrzymywanie
    ze obecny stan e-bankowosci jest optymalny,
    jest naprawde nieuzasadnione. Trzeba tylko umiec krytycznie
    spojrzec na obecna rzeczywistosc i nie bac sie jej
    poprawiac, szukac nowych, lepszych rozwiazan.

    Zreszta wystarczy popatrzec co robia, jakie rozwiazania
    w e-handlu, w e-bankowosci maja kraje z wiekszym
    doswiadczeniem (np. USA, Kanada, Australia) i nie
    bac sie ich nasladowac, a nawet krytykowac i szukac jeszcze
    lepszych rozwiazan.

    Postawa typu: jest swietnie i nie da sie nic zrobic, nie
    rokuje dobrze na przyszlosc.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)
    Gadu-Gadu: 311984
    ICQ: 20466914

  • 24. Data: 2002-06-28 14:42:58
    Od: "WOJSAL" <w...@k...net.pl>

    > jak ty nie korzystasz z kart do placenia (wolno ci), to zacznij placic w
    > sklepach internetowych przelewem

    Tak - na dzien dzisiejszy to rozwiazanie wydaje
    mi sie wystarczajaco bezpieczne.
    Zreszta ciekawe rozwiazanie ma tu Inteligo.
    Szkoda ze tylko dla polskich platnosci.

    > ekarta jest dla tych co chca miec karte o takiej funkcjonalnosci jak
    > karta wypukla ale tylko do internetu (ze wszystkimi zaletami i wadami)

    Rozumiem.
    Szkoda troche. Bo z kolei e-karta to jedyne mi znane rozwiazanie
    umozliwiajace placic za granice.

    A ja chcialbym i placic za granice i bezpiecznie :)

    WOJSAL (Wojciech Sałata)
    Gadu-Gadu: 311984
    ICQ: 20466914

  • 25. Data: 2002-06-29 12:12:18
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Thu, 27 Jun 2002 08:28:05 +0200, "WOJSAL" <w...@k...net.pl>
    wrote:
    >Natomiast mBankiem zainteresowalem sie dlatego,
    >ze jest to jedyny znany mi bank internetowy ktory
    >umozliwia platnosci za granica, wlasnie przez e-karte.
    >Niestety brak dostatecznych zabezpieczen - uniemozliwia
    >mi wykorzystanie e-karty.
    >Mam jednak nadzieje, ze to sie poprawi.

    Wiesz, niektorzy bankowcy prawdopodobnie uwazaja mnie za absolutnego
    swira jesli chodzi o bezpieczenstwo transakcji :-).
    Ale Ty na prawde podchodzisz do tego paranoicznie.
    Bezpieczenstwo ekarty (jak i VE Inteligo z osobnym rachunkiem) do
    zakupow w Internecie uwazam za zupelnie wystarczajace.
    Wysilek jaki wiazalby sie z "wlamywaniem" przy uzyciu takiej karty
    bylby absolutnie niewspolmierny do zyskow.
    Po co sie meczyc z takimi kombinacjami alpejskimi jesli pelno numerow
    kart kredytowych z zawsze dostepnym limitem wala sie po swiecie ??
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl

  • 26. Data: 2002-06-29 12:16:04
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On 27 Jun 2002 11:51:42 +0200, s...@p...onet.pl
    (Sebastian Ramatowski) wrote:

    >Oczywiscie, ze bzdura, tym bardziej, ze akurat posiadacz karty w
    >srodowisku internetowym jest zdecydowanie bezpieczniejszy niz w swiecie
    >rzeczywistym. Przyslugujace posiadaczowi karty prawa reklamacyjne sa tu
    >znacznie szersze niz w swiecie rzeczywistym.
    >Zanim zaczniesz korzystac z karty polecam lekture jej regulaminu.

    hmm, pokaz mi regulamin karty (dla klienta) ktory daje posiadaczowi
    jakies szczegolne przywileje w reklamowaniu IO/MO/TO. Ja moge pokazac
    takie, ktore robia wrecz przeciwnie :-).
    Kwestie reklamacji tych transakcji reguluja ustalenia bank-organizacja
    platnicza, ktore niestety nie sa obowiazujace w kontaktach
    bank-klient.
    Oczywiscie solidne banki korzystne dla klienta regulacje wykorzystuja
    wlasciwe, wiec praktycznie przy reklamacji IO klient ma duzo wieksze
    szanse niz np. reklamacji transkacji ukradziona karta, ale w zadnym
    regulaminie chyba to nie jest zagwarantowane :(.

  • 27. Data: 2002-06-29 12:20:50
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Fri, 28 Jun 2002 10:55:02 +0200, RobertS <r...@g...pl> wrote:

    >ekarta jest dla tych co chca miec karte o takiej funkcjonalnosci jak
    >karta wypukla ale tylko do internetu (ze wszystkimi zaletami i wadami)

    Nie. Ekarta ma w stosunku do karty wypuklej (stosowanej tylko do netu)
    zarowno zalety jak i wady.
    Na pewno daje wieksze bezpieczenstwo niz karta wypukla.

  • 28. Data: 2002-06-29 14:39:33
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    Oj Wojsal, Wojsal. Twoje propozycje sa dla mnie troszeczke....

    Chcesz jakiegos maila do potwierdzeni... a moze lepiej telefon?? Maile sa
    trzymane jakby nie patrzec na serwerach zewnetrznych, z ktorych musisz je
    sciagnac - iuwazasz to za bezpieczny sposob??? Bo ja nie.

    Poza tym ty piszesz cos o 1000 transakcji i ze sklep bedzie na cos czekal.
    Ale pomijasz bnardzo istotny fakt - wszystko idzie do przodu jednego dnia
    masz 1000 ale nastepnego zniowu 1000 - wszystko odwleka sie w czasie.
    Czekasz na rozliczenie, towar jest pakowany (bo musi byc wyslany), ale nie
    ma potwierdzenia. A nie ma, bo np, komus dostep do itnernetu sie popsul,
    albo zawirusowal mu sie komputer - albo cokolwiek (wlamal mu sie kots na
    pocztw w Interii ;).

    Jesli jestes takim bojazliwym klientem - plac przelewem.

    I naprawde, jak czytam niektore twoje pomysly, to nie wiem czy sie smiac,
    plakac?

    Czy naprawde karta wirtualne z zabezpieczeniem takim, ze jesli przychodzi
    zapytanie kiedy konto jest puste- zostaje blokowane lub odpowiednio
    zabezpiecznone, jest dla Ciebie zle???

    Przeciez zreszta platnosc z karty nie schodzi z dnia na dzien - wiec widac
    co i jak. Jesli pracownik sklepu nie ma kontaktu z twoim numerem karty (ma
    tylko centruym autoryzacyjne) to widzisz gdzies mozliwosc wycieku tego
    numeru???? (jesli zaczniejsz twierdzic ze w centrum autoryzacyjnym - to
    pamiewtaj o tym, ze oni maja miliony numerow, a nie jakas tam karte
    wirtualna z smiechu wartym limitem maksymalnym).

    Wyobraz sobie, ze wiekszosc osob chce kupowac szybko - i system jaki jest
    teraz - czyli aurpotyzacja i wysylka -= jest najlepszy.

    A twoje pomysly dla mnie sa przykladem takim, ze jak ide do sklepu po mleko
    i buleczki to pani ma sprawdzac pochodzenie kazdego mbanknotu i monety, czy
    czasem nie ukradlem ich komus. Czyli musi sprawdzic PIT i czy czasem nie
    jestem karany. Legalnosc pieniedzy tez warto sprawdzic.

    Prosta zasada - nie podoba Ci sie - nie musisz korzystac - mozesz isc do
    sklepu, gdzie obslugje Inteligo i juz - jesli uwazasz to za sprawdzony syste
    m.

    a pomysl wysylania na maila - jest glupi. Powinienes zamienic na autoryzacje
    kazdorazowa telefoniczna i tyle. (zauwaz prosze, ze przy wiekszych wydatkach
    z karty dzwonia do Ciebie,m czy wszystko jest ok... :)

  • 29. Data: 2002-07-01 07:38:02
    Od: RobertS <r...@g...pl>

    WOJSAL napisał(a):

    > Ok, ale jak sprzedawca mowi, ze transakcja byla
    to ma posiadac dowod

  • 30. Data: 2002-07-01 16:27:07
    Od: "WOJSAL" <w...@k...net.pl>

    > to ma posiadac dowod

    Sklep ma dowod w postaci wydrukow komputerowych
    + podpis klienta (podpis sfalszowany, ale podobny do oryginalu).

    Co wtedy? Czy bank sam ocenia jakosc dowodow i, np
    uznaje ze dowody sa ok? Co wtedy?

    WOJSAL (Wojciech Sałata)
    Gadu-Gadu: 311984
    ICQ: 20466914