  • 1. Data: 2005-08-09 23:31:54
    Temat: kredyt, poręczyciel i weksle
    Od: "jacobs400" <p...@U...wp.pl>

    Kredytobiorca zaciągną kredyt hipoteczny w banku. Poręczyciel podpisał się w
    umowie i na weksu in blaco.

    po kilku latach pożyczkobiorca zwrócił się do banku z prośbą o zmianę formy
    kredytu na inną(przekształcenie kredytu na bardziej kożystny). Bank zgodził
    się. Sporządzono nową umowę. Poręczyciel miał się pojawić w banku, ale
    zadzwonił że przyjedzie za kilka dni. Mimo to bank kredyt uruchomił, umowę
    podpisał tylko kredytobiorca. Poręczyciel miał podpisać, ale nigdy nie
    podpisał. Bank przysłał powiadomienie o spłacie poprzedniego kredytu(tego
    dotyczącego poprzedniej umowy, nowa umowa spłacała poprzedni kredyt).

    Czy weksle in blanco wobec tego obowiązują poręczyciela i czy taka umowa
    jest prawnie wiążąca dla stron mimo iż nie widnieje na niej podpis
    poręczyciela, czego wymaga umowa ?

    Pozdrawiam

    Jacobs

  • 2. Data: 2005-08-10 04:31:19
    Temat: Re: kredyt, poręczyciel i weksle
    Od: "Dawidek ||gazeta pl" <c...@i...tlen.pl>

    Użytkownik "jacobs400" <p...@U...wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nie podpisał. Bank przysłał powiadomienie o spłacie poprzedniego
    > kredytu(tego dotyczącego poprzedniej umowy, nowa umowa spłacała poprzedni
    IMHO poprzednie zobowiązanie /także poręczenie/ wygasło.

    > Czy weksle in blanco wobec tego obowiązują poręczyciela i czy taka umowa
    > jest prawnie wiążąca dla stron mimo iż nie widnieje na niej podpis
    > poręczyciela, czego wymaga umowa ?

    Umowa umową a weksel wekslem.
    W skrócie: do weksla jest jeszcze deklaracja wekslowa określająca co i w
    jakich
    okolicznościach wekslobiorca może z weklsem uczynić /kwoty do jakich może
    wypełnić, miejsca płatności, co weksel zabezpiecza/

    W tym przypadku wg mojej opinii - stare weksle nie mają zastosowania /a jak
    je "zużyli" do nowej
    umowy także to troszkę niezgodnie - tylko nie wiem z czym :)/

    Martwi mnie to co napisałeś :
    " Poręczyciel miał podpisać, ale nigdy nie podpisał. ", gdyż często w
    umowie jest
    zapis że Bank ma prawo wypowiedzieć umowę w całości lub w części, niekiedy
    warunkowany ustanowieniem zabezpieczen (jak nie zrobisz hipoteki to
    wypowiemy umowe)

    Obadaj co zrobili ze starymi wekslami /możliwe że mogłeś je odebrać i
    naocznie
    sprawdzić co się stało/ i albo o3masz je fizycznie, albo dostanie pismo że
    komisyjnie zostały zniszczone.
    Brak powyższego może oznaczać że leżą sobie w umowie tej nowej (sic!)

    Pzdr
    Dawidek

  • 3. Data: 2005-08-10 10:45:19
    Od: "jacobs400" <p...@U...wp.pl>

> [...]
    > że komisyjnie zostały zniszczone.
    > Brak powyższego może oznaczać że leżą sobie w umowie tej nowej (sic!)

    Tylko teraz nasuwa się pytanie, czy umowa jest ważna? Przecież w umowe jest
    miejsce na podpis poręczyciela, skoro to miejsce jest puste to czy wogóle
    taka umowa jest ważna? Pikanterii wszystkiemu dodaje fakt, iż bank przysłał
    mi pismo, nieco poźniej iż poprzednia umowa została spłacona i wobec tego
    bank upoważnia do wykreślenia obciążenia z hipoteki(księgi wieczystej) wpisu
    obciążającego. Co skwapliwie zrobiłem.

    Kredyt spłacany jest regularnie od lat, tylko zastanawia mnie fakt, co z
    poręczycielem, bo nie wiem czy mam próbować zmusić go do wizyty w banku.
    Bank nie ustanowił nowej hipoteki na nieruchomości, choć umowa wskazuje
    takie zabezpiecznie. Czy aby bank zapomniał, czy też nie może tego zrobić,
    bo umowa jest nekompletna i wobec tego nie wiążącą? Szkoda iż w piśmie z
    banku o skreśleniu z hipoteki, było napisane abym zgłosił się po weksle, ale
    tego nie zrobiłem, ot taka żyłka się odezwała, ale wtedy nie miałbym na
    sumieniu poręczyciela, bo w zasadzie, kredyt jest spłacany, wszystko działa,
    tylko ta niepewność... zostaje....

    Jacobs