  • 1. Data: 2008-06-12 15:08:19
    Temat: kredyt na max okres i wyższe spłaty niż w harmonogramie
    Od: " " <k...@W...gazeta.pl>

    witam,
    pytałem o to co poniżej na forach GW, ale na chwilę obecną nie otrzymałem
    odpowiedzi, dlatego wysłałem post na tę grupę.

    przymierzam się do zaciągnięcia kredytu na zakup działki i mam pytanie. biorę
    ww kredyt, w umowie mam zawarte, że mogę spłacać raty wyższe, niż wynikają z
    harmonogramu spłat. i teraz 2 sytuacje do zobrazowania pytania, które jest na
    końcu posta (w uproszczeniu rzecz jasna):
    a) biorę kredyt np. w wysokości 100 tys. na 10 lat i spłacam powiedzmy po 800
    zł miesięczne
    b) biorę kredyt np. w wysokości 100 tys. na 20 lat i spłacam powiedzmy po 400
    zł miesięczne
    przy czym w obydwu przypadkach jeśli dysponuję dodatkową, wolną gotówką, to
    zamiast wymienionych kwot mogę spłacać wyższe, więcej niż wynika to z
    harmonogramu (przy założeniu, że bank mi na to pozwala).

    w rozwiązaniu b) zamiast wymienionych 400 zł, gdy dysponuję wolną gotówką
    spłacam na przykład po 800 zł miesięcznie, czyli tyle samo co w opcji a), lecz
    w przypadku kłopotów finansowych łatwiej jest zdobyć 400 zł na ratę z
    rozwiązania b) niż 800 z rozwiązania a), a co za tym idzie uniknąć kłopotów.

    bazując na ww przykładzie pytanie, czy warto zaciągnąć kredyt na kwotę N na
    maksymalny, dostępny okres, lecz w miarę możliwości spłacać wyższe raty, niż
    to wynika z harmonogramu spłat, a w razie kłopotów finansowych spłacać raty
    takie jak w harmonogramie? czy też takie rozwiązanie ma jakieś wady, w
    szczególności, czy jest droższe?

  • 2. Data: 2008-06-12 15:40:56
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    k...@W...gazeta.pl pisze:
    [...]

> [...]
    > takie jak w harmonogramie? czy też takie rozwiązanie ma jakieś wady, w

    Jeśli tylko w umowie kredytowej będziesz miał darmowe nadpłaty, to nie
    ma co się zastanawiać :)
    Jedyne niebezpieczeństwo to takie, że (patrząc po znajomych) dość często
    pojawiają sie "pilne wydatki" i będziesz płacił tylko tyle ile wynika z
    harmonogramu.

  • 3. Data: 2008-06-12 16:35:36
    Od: Maverick <k...@N...pl>

    Kamil Jońca pisze:
> [...]
    > Jedyne niebezpieczeństwo to takie, że (patrząc po znajomych) dość często
    > pojawiają sie "pilne wydatki" i będziesz płacił tylko tyle ile wynika z

    Jeszcze dochodzi kwestia oprocentowania, ubezpieczen itd, czyli kosztow
    kredytu. Przy takiej samej ofercie - brac dluzszy (o ile darmowe nadplaty)

    --
    Regards,
    Maverick

  • 4. Data: 2008-06-13 09:56:25
    Od: Karol S <k...@z...pl>

    Kamil Jońca napisał(a):

> [...]

    Zrobiłem dokładnie tak samo. Nadpłaty mam darmowe, ale to zależy od banku.

> [...]
    > (patrząc po znajomych) dość często pojawiają sie "pilne wydatki" i
    > będziesz płacił tylko tyle ile wynika z harmonogramu.

    Dokładnie :) Przez pierwszy rok nadpłacałem, a potem się okazało, że
    bardziej się opłaca nadwyżki odkładać na fundusze i lokaty.
    Oprocentowanie lokat w PLN mam wyższe niż kredytu w CHF. Jak się uzbiera
    większa suma to można ją skonsumować np. na samochód, albo na wkład
    własny do kredytu na nowe większe mieszkanie. Gdybym nadwyżkami
    nadpłacał kredyt, to żeby kupić samochód musiałbym wziąć drugi kredyt,
    oprocentowany sporo wyżej niż mieszkaniowy.

    Karol