  • 1. Data: 2019-01-20 00:50:09
    Temat: dlaczego banknot L50 jest tak rzadki
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Naszła mnie rozkmina. Dlaczego banknot L50 jest tak rzadki.
    Nie widziałem go już z rok. Przecież to tylko 240zł a niby bogaty kraj.

    Ludzie rzadko płacą 20 a jednocześnie jest niechęć do płacenia kartą.
    W Lidlu można przeskoczyć trzy osoby kiedy obsługa woła do kasy tylko na kartę.

    https://www.reddit.com/r/AskUK/comments/2qj1to/why_a
    re_our_50_notes_rarefrowned_upon/

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 2. Data: 2019-01-20 08:50:08
    Temat: Re: dlaczego banknot L50 jest tak rzadki
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 19 Jan 2019 23:50:09 GMT, PiteR napisał(a):
    > Naszła mnie rozkmina. Dlaczego banknot L50 jest tak rzadki.
    > Nie widziałem go już z rok. Przecież to tylko 240zł a niby bogaty kraj.

    UK ?
    Cos mi chodzi po glowie, ze kiedys byly falszowane, i bylo
    "Sorry, we do not accept 50 notes".
    Ale moze to byly 20

    > Ludzie rzadko płacą 20 a jednocześnie jest niechęć do płacenia kartą.
    > W Lidlu można przeskoczyć trzy osoby kiedy obsługa woła do kasy tylko na kartę.

    Bogaty kraj, ale zywnosc podobne ma ceny jak u nas.
    240zl to tygodniowe zakupu dla duzej rodziny ...

    Poza tym zobacz, ze u nas na 200 zl banknoty sie koncza, a i one nie
    sa czestym widokiem ..

    > https://www.reddit.com/r/AskUK/comments/2qj1to/why_a
    re_our_50_notes_rarefrowned_upon/

    J.

  • 3. Data: 2019-01-20 13:39:31
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    J.F. pisze tak:

    > UK ?
    > Cos mi chodzi po glowie, ze kiedys byly falszowane, i bylo
    > "Sorry, we do not accept 50 notes".
    > Ale moze to byly 20

    Podobno 20 były częściej fałszowane. Tak przynajmniej piszą w linku.
    Czy my nie boimy się banknotu 200zł? Chyba nie. A może do czasu ;)
    500zł boimy się? Chyba żeby nie zgubić.

    > Bogaty kraj, ale zywnosc podobne ma ceny jak u nas.
    > 240zl to tygodniowe zakupu dla duzej rodziny ...
    >
    > Poza tym zobacz, ze u nas na 200 zl banknoty sie koncza, a i one
    > nie sa czestym widokiem ..

    Najbardziej mnie ciekawi relacja, że u nich 240zł to loboga jaka to
    kasa a u nas się nosi harmonie w portfelu i dwie stówki to poszło jak
    splunął. Stertkę się oddaje w tym okienku a drugą w tamtym.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 4. Data: 2019-01-20 14:09:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 20 Jan 2019 12:39:31 GMT, PiteR napisał(a):

    > Podobno 20 były częściej fałszowane. Tak przynajmniej piszą w linku.

    Tam pisza o jednych i drugich.
    Byc moze w jednym okresie byly to 50, a w innym 20.

    > Najbardziej mnie ciekawi relacja, że u nich 240zł to loboga jaka to
    > kasa a u nas się nosi harmonie w portfelu i dwie stówki to poszło jak
    > splunął. Stertkę się oddaje w tym okienku a drugą w tamtym.

    Moze po prostu przeceniasz to wrazenie "ale kasa".

    A moze po prostu wieksze platnosci zalatwia sie inaczej -
    karta/czek/przelew..

    J.

  • 5. Data: 2019-01-20 21:09:41
    Od: "Piotr W." <p...@p...com>

    > Poza tym zobacz, ze u nas na 200 zl banknoty sie koncza, a i one nie
    > sa czestym widokiem ..

    A ja ile razy pobieram kasę z bankomatu to otrzymuje ją wypłacaną banknotami 200 zł.
    Chcąc otrzymać co drobniejszego muszę zadysponować kwotę np: 950 etc.
    Oczywiście jak córka pobiera 100-150 zł w bankomacie to trudno żeby wypłacił
    banknotami 200 zł....:)
    Podobnie sąsiadka, która nie lubi płatności bezgotówkowych (obawia się zgubić kartę
    przy okazji zakupów),
    często pobiera w bankomacie niewielkie sumy i ona w ogóle banknotami 200 nie obraca.
    Ja większość zakupów realizuje bezgotówkowo ale zawsze posiadam przy sobie gotówkę na
    wypadek
    zakupów np. na targu, wizyty stomatologicznej/lekarskiej etc. i jak kiedyś zawiódł
    terminal/łączność?
    na stacji benzynowej to tankuje z gotówką w kieszeni a płacę kartą.
    I ta zapasowa gotówka w kieszeni, składa się praktycznie z banknotów 200 zł.
    A gdy kupowałem TV/Kino domowe/meble to przydałyby się banknoty 500 zł.

    Pozdrowienia Piotr W.

  • 6. Data: 2019-01-20 22:45:26
    Od: Alf/red/ <a...@u...waw.pl>

    W dniu 20.01.2019 o 21:09, Piotr W. pisze:
    > A gdy kupowałem TV/Kino domowe/meble to przydałyby się banknoty 500 zł.

    A ja namiętnie używam kart od czasu, gdy kupowałem telewizor, i zabrakło
    mi niecałe 50 zł (na ówczesną cenę 1500, hmm, to wtedy były prawie dwie
    moje pensje).

    --
    Alf/red/

  • 7. Data: 2019-01-21 11:11:09
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Ale rozkmina, dlaczego banknot o najwyższym nominale jest rzadki.
    Swoją drogą dość niski mają ten najwyższy nominał, już w PL jest większy (choć ja
    jeszcze 500zł nie spotkałem, jak w banku chciałem przy większej wypłacie to pani
    powiedziała, że mało ich jest i nie mają - zresztą i tak wolę unikać nominałów ponad
    100zł, szkoda kłopotów), nie mówiąc o euro.
    Wypłać sobie z bankomatu, jeśli tęsknisz (o ile w ogóle takimi ładują - bo z tego, że
    ludzie w sklepach nie płacą, wynika, ze raczej nie ładują - albo operatorzy
    bankomatów skutecznie zachęcają do wypłacania małych kwot, bo przecież i euronet
    przeprosił się z 20-stkami, a żeby z kolei znaleźć taki, który wypłaca 200-tki, to
    się trzeba naszukać).

    W USA mają inny ciekawy problem - tam jest w obiegu bardzo mało 2-dolarówek, choć
    byłyby sporą oszczędnością dla FED.
    I mimo, że 3/4 gotówki w obiegu to 100-dolarówki (co pokazuje, do czego jest
    używana), to jednak 1-dolarówek jest najwięcej.
    I to jest z kolei kraj z najmniej wartym banknotem (z wartych uwagi oczywiście, nie
    mówimy o Zimbabwe).

  • 8. Data: 2019-01-21 12:37:31
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 20.01.2019 o 08:50, J.F. pisze:

    > Poza tym zobacz, ze u nas na 200 zl banknoty sie koncza, a i one nie
    > sa czestym widokiem ..

    Bankomaty lubią dawać 200. No i jest jeszcze 500.

    Oszczędności z praktyki w CH przywiozłem kiedyś w postaci jednego
    banknotu 1000 CHF.

    MJ

  • 9. Data: 2019-01-21 15:15:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >Ale rozkmina, dlaczego banknot o najwyższym nominale jest rzadki.
    >Swoją drogą dość niski mają ten najwyższy nominał,

    No i stad dyskusja - rzadki, a wcale nie taki duzy :-)

> [...]
    >ich jest i nie mają - zresztą i tak wolę unikać nominałów ponad
    >100zł, szkoda kłopotów), nie mówiąc o euro.

    No widzisz - taki sam temat :-)

    A jak popatrzec w linki, to maja i banknoty po 100 funtow

> [...]
    >wypłacania małych kwot, bo przecież i euronet przeprosił się z
    >20-stkami, a żeby z kolei znaleźć taki, który wypłaca 200-tki, to się

    IMO - Santander wyplaca.
    mBank z kolei oplate pobiera od niskich wyplat.

    J.

  • 10. Data: 2019-01-21 19:04:33
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Dawid Rutkowski pisze tak:

    > Ale rozkmina, dlaczego banknot o najwyższym nominale jest rzadki.

    Dlaczego taka niska wartość jest rzadka a nie banknot. Ja rozumiem, że
    500 euro może być rzadkie. Przeciez zarobki są min trzy razy większe w
    przypadku proletariatu. A moze to my w PL szastamy kasą? A może u nas
    wcale nie jest tanie państwo.

> [...]
    > ładują - bo z tego, że ludzie w sklepach nie płacą, wynika, ze
    > raczej nie ładują - albo operatorzy bankomatów skutecznie

    Myślisz, że nie próbowałem wypłacić. Nie ma. Harmonia 20 i 10.
    Dostałem w końcu od znajomej sklepowej. Duży fajny. Można się przykryć
    od deszczu ;)

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.