  • 21. Data: 2004-05-20 08:04:34
    Temat: Re: Zmarł mi mąź ma(miał) w banku ponad 30 000 zł.
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

    > To ciekawe że w takim razie komornik może przyjść i Ci zabrać dom , bo
    > niemałżonek nieboszczyk narobił długów.

    Zrobił to z zaświatów?;-P

  • 22. Data: 2004-05-20 09:00:15
    Temat: Re: Zmarł mi mąż ma(miał) w banku ponad 30 000 zł.
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Thu, 20 May 2004 05:29:43 +0200, "ali&kali"
    <a...@o...pl> wrote:

    >Jestem lekarzem, więc się nadaję.

    tak abstrahując od Twojej szanownej osoby: mamy i mieliśmy wielu
    rządzących, ale czy z faktu, że zajmowali te funkcje można wywieść, że
    się do tego nadają?

    --
    Jarek Andrzejewski

  • 23. Data: 2004-05-20 18:08:02
    Od: "Krzysztof K. Maj" <kmaj@USUN_TO.krak.eu.org>

    Tue, 18 May 2004 23:35:32 +0200, na pl.biznes.banki, Robert Tomasik w
    wiadomości <news:c8dvqb$dll$4@news.onet.pl> napisał(a):

    > Najpierw sąd i wniosek o uznanie nabycia spadku. Potem do banku i uzyskać
    > wyciąg na dzień śmierci (mniejsza kwota o podatki). Później Urząd Skarbowy
    > i podatek od spadku (wypełnia się odpowiedni formularz). Na końcu z Urzędu
    > Skarbowego dostaniesz takie zaświadczenie, że bank ma prawo Ci wypłacić.
    > Idziesz z tym i już.

    Ale pomimo długiej dyskusji w dalszym ciągu nikt nie wyjaśnił, co nam
    daje zostawienie dyspozycji na wypadek śmierci? Bo jak na razie nikt z
    dyskutantów nawet nie próbował ustosunkować się do tego zagadnienia.

    --
    Pozdrowienia
    Krzysztof K. Maj

  • 24. Data: 2004-05-20 19:30:08
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 5/20/2004 8:08 PM, Krzysztof K. Maj wrote:

    > Ale pomimo długiej dyskusji w dalszym ciągu nikt nie wyjaśnił, co nam
    > daje zostawienie dyspozycji na wypadek śmierci? Bo jak na razie nikt z
    > dyskutantów nawet nie próbował ustosunkować się do tego zagadnienia.

    Dyspozycja ta jest ograniczona kwotowo i ma pierwszeństwo przed
    spadkiem, nie wchodzi w jego skład.

    Kilka informacji poniżej powinno nieco pojaśnić zagadnienie.

    http://www.deutsche-bank-pbc.pl/pdf/dyspo_na_smierc.
    pdf
    http://www.pkobp.pl/napisali/news305.xml
    https://www.vwbankdirect.pl/formularze/templates/dys
    pozycja_na_smierc.pdf

    Prawo bankowe:

    Art. 57. 1. W razie śmierci posiadacza rachunków oszczędnościowych bank
    jest obowiązany wypłacić z tych rachunków:

    1) kwotę wydatkowaną na koszty pogrzebu posiadacza rachunku - osobie,
    która przedstawi rachunki stwierdzające wysokość poniesionych przez nią
    wydatków - w wysokości nie przekraczającej kosztów urządzenia pogrzebu
    zgodnie ze zwyczajami przyjętymi w danym środowisku,

    2) kwotę nie wyższą niż przypadające na ostatni miesiąc przed śmiercią
    posiadacza rachunku dwudziestokrotnie przeciętne miesięczne
    wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku
    ogłaszane przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, nie
    przekraczającą jednak wysokości środków na rachunku - osobie, którą
    posiadacz rachunku wskazał w umowie.

    2. Przepis ust. 1 nie dotyczy rachunków, o których mowa w art. 52. (dot.
    rach wspólnych - dop. mój).

    3. Kwoty, o których mowa w ust. 1, nie wchodzą do spadku po posiadaczu
    rachunku.

    Pzdr: Catbert

  • 25. Data: 2004-05-20 19:36:12
    Od: "Bogdan B." <b...@h...pl>

    Catbert wrote:

> [...]
    > ogłaszane przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, nie
    > przekraczającą jednak wysokości środków na rachunku - osobie, którą

    Ten artykuł był niedawno nowelizowany i teraz dyspozycję można złożyć tylko
    na rzecz obdarować tylko: małżonka, rodziców, dziadków, dzieci, wnuków,
    prawnuków i rodzeństwo. Było w Rzepie i na grupie chyba też.

    Bogdan B.

  • 26. Data: 2004-05-20 20:00:57
    Temat: Re: Zmarl mi maz ma(mial) w banku ponad 30 000 zl.
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 5/20/2004 9:36 PM, Bogdan B. wrote:

    > Ten artykuł był niedawno nowelizowany i teraz dyspozycję można złożyć tylko
    > na rzecz obdarować tylko: małżonka, rodziców, dziadków, dzieci, wnuków,
    > prawnuków i rodzeństwo. Było w Rzepie i na grupie chyba też.

    Pyta żona, więc osoba z kręgu wymienionych - mam też nadzieję, że banki
    nie przyjmują dyspozycji sprzecznych z obecną regulacją, więc problem
    nie powinien powstać.

    Wzmiankowana Rzepa:

    "Powstaje pytanie, co z wydanymi już tego rodzaju dyspozycjami na
    wypadek śmierci, w których jako uprawnione wskazano osoby spoza tego
    kręgu, a także np. instytucję charytatywną. Wydaje się, że skoro
    pozostają one w zgodzie z przepisami obowiązującymi w momencie ich
    wydania, są nadal ważne."

    Chetnie dam 500 zł na wycieczkę dla autorów zmian, by nie wtrącali się w
    życie ludzi, których spotyka nieszczęście, dorzucisz się?

    PZdr: Catbert

  • 27. Data: 2004-05-20 20:16:25
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Bogdan B." <b...@h...pl> writes:

> [...]
    > złożyć tylko na rzecz obdarować tylko: małżonka, rodziców, dziadków,
    > dzieci, wnuków, prawnuków i rodzeństwo. Było w Rzepie i na grupie

    Za to zdaje sie, ze znow mozna zrobic taka dyspozycje z rachunku
    wspolnego. No i dyspozycje zlozone dawniej zachowuja waznosc.

    MJ

  • 28. Data: 2004-05-20 21:13:05
    Od: "Bogdan B." <b...@h...pl>

    Catbert wrote:

    > Chetnie dam 500 zł na wycieczkę dla autorów zmian, by nie wtrącali
    > się w życie ludzi, których spotyka nieszczęście, dorzucisz się?

    Nieszczególnie mnie to dotyczy. Ja zapisy zrobiłem na osobę należącą do
    wymienionej grupy.
    A co do przyczyn tej zmiany: to pewnie odmiana lenistwa. Zauważ że AFAIR to
    są wszystko osoby z pierwszej grupy podatkowej w sensie darowizn i spadków.
    Bank z miejsca wie jaka kwota jest zwolniona od podatku.

    Bogdan B.

  • 29. Data: 2004-05-20 21:23:46
    Od: derwich@

    Jeśli jest to konto wspólne czyli Pani posiada również mozliwość
    obsługi rachunku to najłątwiej wypłacić te pieniądze z konta i nie
    informować banku o śmierci współmałzonka no i zlikwidować konto.

    Jeśli jest tylko jeden właściciel konta choć w przypadku wspólnoty
    majątkowej bank przy niektórych produktach bankowych wymaga w
    przypadku wspólnoty majątkowej uczestnictwa w koncie drugiego
    wspómałzonka należy poinformować bank o tej przykrej sytuacji, bank
    wtedy rozpocznie procedure w/g dyspozycji na wypadek śmierci
    użytkownika a jeśli takiej nie ma lub jest niepełna ( choć nie jestem
    do konca pewny czy taka sytuacja moze byc ( bo suma dyspozycji
    poszczegolnych musi chyba roznac sie 100 % ) ) potrzebna jest decyzja
    sadu.

  • 30. Data: 2004-05-20 22:05:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof K. Maj" <kmaj@USUN_TO.krak.eu.org> napisał w
    wiadomości news:fou4x7jkiea3.dlg@krak.eu.org...

    > Ale pomimo długiej dyskusji w dalszym ciągu nikt nie wyjaśnił, co nam
    > daje zostawienie dyspozycji na wypadek śmierci? Bo jak na razie nikt z
    > dyskutantów nawet nie próbował ustosunkować się do tego zagadnienia.

    Sprawę normuje art. 57 prawa bankowego, gdzie czytamy:

    W razie śmierci posiadacza rachunków oszczędnościowych, bank jest
    obowiązany wypłacić z tych rachunków (...) kwotę nie wyższą niż
    przypadające na ostatni miesiąc przed śmiercią posiadacza rachunku
    dwudziestokrotne przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze
    przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku, ogłaszane przez Prezesa
    Głównego Urzędu Statystycznego, nie przekraczającą jednak wysokości
    środków na rachunku - osobie, którą posiadacz rachunku wskazał w umowie.

    I takie to ma znaczenie. Ale podatek mimo to należy od tego zapłacić. nie
    wiem, czy bank nie wysyła informacji o wypłacie do Urzędu Skarbowego.