  • 1. Data: 2002-05-24 11:45:02
    Temat: Zastrzezone karty i czeki
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    Zastrzezone karty i czeki

    2002-05-23 Dziennik Baltycki

    Poslugiwanie sie kartą czy cze­kiem ma byc bezpieczniej­sze. Związek Bankow
    Pol­skich postano­wil, ze od września wszystkie banki najpoźniej w sześc
    go­dzin po zastrzezeniu przej­mą na siebie odpowiedzial­nośc za transakcje
    zrealizo­wane zastrzezoną karta plat­niczą lub czekiem. Nato­miast od 31
    marca przyszle­go roku wezmą na siebie od­powiedzialnośc za kazdą
    transakcje, natychmiast po zgloszeniu zastrzezenia przez klienta.

    Nieautoryzowane transakcje
    Obecnie obowiązujące przepisy nie nakazują dokladnego terminu przejmowania
    odpowiedzialności. Zazwyczaj są to 2-3 dni ro­bocze po zastrzezeniu. Tylko
    nieliczne banki, np. Pekao SA, BGZ czy Citibank odpo­wiadają za
    nieautoryzowane transakcje natychmiast po zastrzezeniu przez klienta, a
    nawet za transakcje zreali­zowane przed zastrzeze­niem. W przypadku czekow i
    niektorych kart moze byc to problematyczne. Chodzi m.in. o wypukle karty
    Visa Classic, ktorymi mozna pla­cic przez mechaniczny imprinter.
    - To moze byc problem -mowi Marek Kulczycki, pre­zes Deutsche Bank 24. - Są
    określone kryteria, kto i kie­dy ponosi odpowiedzialnośc. Jezeli jednak
    sprzedawca, ktory przyjąl taką karte, dzialal w dobrej wierze, bank przejmie
    na siebie cześc od­powiedzialności.

    Usprawniony system
    Jezeli banki zgodzą sie przejąc natychmiastową odpowiedzialnośc za takie
    transakcje, bedzie to ozna­czalo dla nich wieksze ryzy­ko i koszty. Celem
    ich ogra­niczenia mogą np. zmniej­szyc maksymalną kwote transakcji lub
    zwiekszyc oplaty za zgubienie i wyda­nie nowej karty. Przedstawi­ciele
    środowiska bankowego zapowiedzieli, ze bedzie usprawniony system platno­ąci
    dokonywanych w pla­cowkach bankowych. Ma te­mu sluzyc ujednolicenie do konca
    marca numerow rachunkow i dostosowanie ich do wymogow miedzynarodowych.
    -Wiele bankow w Polsce nie jest do tego przygotowa­nych - dodaje Marek
    Kulczycki -nie wprowadzily jeszcze bowiem koniecz­nych rozwiązan
    informatycznych.

    Prawo klienta
    Klienci wcześniej tez be­dą mogli zapoznac sie ze zmianami taryf i prowizji.
    Banki bedą o nich informo­wac, takze na swoich stro­nach internetowych,
    najpoźniej na miesiąc przed ich wprowadzeniem. Klient powinien miec prawo
    rozwiązania umowy rachunku w tym okresie bez pono­szenia zadnych
    kosztow -ustalilo walne zgromadze­nie ZBP. Do tej pory zdarzalo sie, ze
    klienci dowia­dywali sie o zmianach oplat juz po ich wprowadzeniu przez
    bank.

    Klopot z "wypuklymi"
    Kazimierz Glowacki
    wiceprezes Nordea Bank Polska SA
    - Z natychmiastową odpowiedzialnością ban­ku za nieautoryzowane transakcje
    nie powinno byc problemu, jezeli bedą realizowane w bankomatach czy POS.
    Gorzej gdy bedą realizowane kartami "wypuklymi" w mechanicznych
    tmprinterach. W tym czasie nie wiedzą zatem, czy karta byla anulowana.
    Przejecie odpowiedzialności oznacza dla bankow koszty i wyzsze ryzyko.

    Mozliwe problemy
    Leszek Pawlowicz
    rektor Gdanskiej Akademii Bankowej
    - Nie wydaje mi sie ,ze te zmiany bedą mialy bezpośrednie przelozenie na
    wzrost oplat. W przyszlości banki bedą sie starac zrekompensowac sobie w ten
    sposob spadające przychody z odsetek. Nie we wszystkich bankach funkcjonują
    zintegrowane systemy informatyczne. Są one potrzebne do szybkiej weryfikacji
    transakcji. Niektore banki mogą miec pewne problemy z terminowym wywiązaniem
    sie z uchwaly ZBP.

    --
    ------
    Amra the Freelancer

  • 2. Data: 2002-05-24 12:22:53
    Temat: Re: Zastrzezone karty i czeki
    Od: "JOHNNY" <j...@g...pl>

    <>
    >Nato­miast od 31marca przyszle­go roku wezmą na siebie od­powiedzialnośc za
    kazdą
    > transakcje, natychmiast po zgloszeniu zastrzezenia przez klienta.

    A teraz tak nie jest?
    Wydaje mi się, że w regulaminie karty jest napisane, ze bank przejmuje
    odpowiedzielność OD momentu zgłoszenia, czyli chyba natychmiast jak zgłoszę
    utratę karty (?).

    Niech mnie ktoś poprawi, jeżeli się mylę.

    J.

  • 3. Data: 2002-05-24 12:29:13
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

> [...]
    zgłoszę
    > utratę karty (?).
    >
    > Niech mnie ktoś poprawi, jeżeli się mylę.

    he he - no wiesz sa rozne banki :)))
    Nawet takie (nie wiem czy jeszcze sa takowe) ze 48 godzin po zgloszeniu...
    Ale jesli bank bierze odpowiedzialnosc od momentu zgloszenia to jest dobry
    bank :) a w sumie powinien od kilku godzin przed (jak CITI).

    No i tutaj problem - jak ostatnio bylo z mBankiem - do jakiego czasu ma byc
    to odpowiedzialnosc.

    Z jednej strony banki ktore wmawiaja, ze plastik to bezpieczny sposob
    placenia a z drugiej ewidentne kwiatki, ktore zdarzaja sie w kazdym banku...
    Niestety

  • 4. Data: 2002-05-26 06:55:36
    Od: Adam Płaszczyca <o...@m...oldfield.org.pl>

    AMRA <a...@a...com> wrote:

> [...]
    > nawet za transakcje zreali­zowane przed zastrzeze­niem. W przypadku czekow i

    Rany, ten redaktorzyna to skąd się urwał?

    --
    ___________/ mail: _...@i...pl UIN: 4098313