  • 11. Data: 2002-12-15 22:21:18
    Temat: Re: Zagubione pieniadze z przelewu
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    news:0516.00000402.3dfcf8b5@newsgate.onet.pl...

    > Przyznam, że nie rozumiem Twojej wypowiedzi. Rozważmy następującą
    sytuację.
    > **************************
    > Osoba A składa w banku X przelew do banku Y na konto swojego wierzyciela
    B.
    > Po pewnym czasie B informuje A, że nie otrzymał kasy. Co ma zrobić osoba
    A?
    > **************************

    Sklada reklamacje w swoim banku. Co nie znaczy, ze bank dluznika jest winien
    'zaginiecia' przelewu, ale poniewaz ponosi 'solidarna odpowiedzialnosc' musi
    wspolpracowac z bankiem wierzyciela aby wyjasnic co sie stalo ze srodkami
    przekazanymi przez dluznika.

    > Ja uważam, że osoba A powinna otrzymać od B zaświadczenie wydane przez
    bank Y,
    > że przelew do nich nie wpłynął.

    Bank nie moze wydac takiego zaswiadczenia, bo byloby to zlamaniem tajemnicy
    bankowej. Wszystkie dane o transakcjach klienta banku sa objete tajemnica
    bankowa. Co wiecej, jakos nie moge sobie wyobrazic sytuacji zeby bank
    wydawal [nawet klientowi] zaswiadczenia o tym, ze cos nie wplynelo na jego
    rachunek. moze ew. wydac historie transakcji, ktore byly na rachunku
    klienta, a na pewno nie wyda czegos takieggo osobie trzeciej. Wiec musilbys
    poprosic wierzyciela o to aby udostepnil historie swojego rachunku.

    > Następnie, zaświadczenie to powinna przedłożyć
    > w banku X, z którym formalnie jest związana "umową wykonania przelewu".
    Dalej
    > wszystkie czynności powinien wykonać bank X.

    Nie przedstawiasz zadnych zaswiadczen tylko skladasz reklamacje, mozesz ew.
    dolaczyc do niej pisemko od wierzyciela ze zalegasz z platnoscia np. za
    fakture xxx. Twoj bank bada co sie stalo ze srodkami i przysyla wyjasnienie.

    W przypadku Polski powinien
    > interweniować w KIR, któremu zapłacił za usługę. Czy bank Y może
    interweniować
    > w KIR, że do niego nie wpłynął przelew, który powinien otrzymać???. Jak to
    > sobie wyobrażasz!

    Nic takiego nie twierdzilem. Skad to wziales?

    > PS. Niedawno miałem takie zdarzenie. Kolega stwierdził, że nie otrzymał
    pensji
    > na ROR. Kolega pracuje w firmie, posiadającej rachunek w banku X a sam ma
    > rachunek w banku Y. Jak uważasz, kto, jak i gdzie powinien interweniować?
    > Dla ułatwienia: Firna twierdzi, że odpowiedni przelew złożyła w swoim
    banku
    > (tzn. banku X).

    To jest przeciez bardzo proste. Kolega ma roszczenie do firmy. Firma moze
    skladac reklamacje w swoim banku [nie moze natomiast wziac zaswiadczenia od
    drugiego banku, ze pieniadze nie wplynely], co nie znaczy ze bank firmy jest
    winny 'zaginiecia' przelewu. Jednakze do mementu udowodnienia, ze wina nie
    lezy po jego stronie, ponosi solidarna odpowiedzialnosc wobec wierzyciela.

    Maciej

    PS Tnij troche cytaty :).

  • 12. Data: 2002-12-15 23:03:26
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "MK" <m...@i...pl> writes:

    > Tak wiec aby ktorykolwiek bank mogl zostac zwolniony z odpowiedzialnosci
    > musi udowodnic, ze wina nie lezala po jego stronie.

    Jak bank-odbiorca moze cos takiego udowodnic? Udowodnij, ze nie dalem
    ci wczoraj 1000 zl.

    I kto sie w ogole do tego banku moze zwrocic z jakas reklamacja?
    Nadawca, ktory w ogole nie jest klientem tego banku?

    MJ

  • 13. Data: 2002-12-16 19:49:24
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Uzytkownik "Michal Jankowski" <m...@f...edu.pl> napisal w wiadomosci

    > Jak bank-odbiorca moze cos takiego udowodnic? Udowodnij, ze nie dalem
    > ci wczoraj 1000 zl.

    W banku mozna... sa dokumenty z KIR-u.

    > I kto sie w ogole do tego banku moze zwrocic z jakas reklamacja?
    > Nadawca, ktory w ogole nie jest klientem tego banku?

    Nie... bank nadawcy. Myslalem, ze napisalem to w dosc jasny sposob.
    Zleceniodawca sklada reklamacje w swoim banku, ale to nie znaczy, ze ten
    bank jest winny zaginiecia przelewu.

    Maciej