  • 1. Data: 2008-11-05 21:38:44
    Temat: SławomirKłusek z GBW ,,Popieram polskiego złotego !"
    Od: "JurekE" <i...@p...onet.pl>

    http://www.ibs.edu.pl/content/view/1659/28/

    Sławomir Kłusek, analityk giełdowy z Gospodarczego Banku Wielkopolski podaje
    wybrane argumenty zwolenników euro i zwolenników złotego

    -

    Argumenty zwolenników euro
    1) Nastąpi likwidacja potrzeby zamiany złotego na euro w kantorach
    2) Liczą na ograniczenie ryzyka kursowego dla eksporterów, importerów oraz
    inwestorów giełdowych
    3) Oczekują pozytywnego wpływu wejścia do strefy euro na wzrost PKB w długim
    okresie
    4) Możemy mieć wpływ na politykę EBC
    5) Uważają, że ryzyko wzrostu cen po wprowadzeniu euro jest nieznaczne
    6) Strefa euro przetrwała próbę czasu, gdyż nie doszło do jej rozpadu

    Argumenty zwolenników złotego
    1) Niskie tempo wzrostu PKB w strefie euro to dotychczas trwała cecha tej
    strefy
    2) Podkreślają, że własna waluta to atrybut suwerenności Polski i symbol
    jedności narodu a euro to projekt polityczny
    3) NBP będzie lepiej dbał o polską gospodarkę niż EBC
    4) Brak procedur wyjścia ze strefy euro
    5) Obawiają się wzrostu cen po wprowadzeniu euro
    6) Dania, Wielka Brytania i Szwecja nie przyjęły euro

  • 2. Data: 2008-11-05 21:59:06
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    "JurekE" <i...@p...onet.pl> writes:

    [...]

    > Argumenty zwolenników złotego
    > 1) Niskie tempo wzrostu PKB w strefie euro to dotychczas trwała cecha tej
    > strefy

    Ile ta strefa ma lat? Wystarczająco dużo, żeby stwierdzić, że to "trwała
    cecha"? No i czy to ma związek z EUR czy może z rozdmuchanym socjałem?

    > 2) Podkreślają, że własna waluta to atrybut suwerenności Polski i symbol
    > jedności narodu a euro to projekt polityczny
    W ciągu 50 lat poprzedniegu ustroju mieliśmy własną walutę
    i jakoś nie sądzę, że byliśmy "suwerenni".

    > 3) NBP będzie lepiej dbał o polską gospodarkę niż EBC

    Ja nie chcę, żeby NBP dbał o gospodarkę. Ja chcę, żeby dbał o _walutę_
    objętnie EUR czy PLN. Od dbania o gospodarkę to jest rząd i parlament
    uchwalający dobre prawo.

    > 4) Brak procedur wyjścia ze strefy euro

    A ze strefy PLN mogę "wyjść"? Mogę wprowadzić własną walutę?

    > 5) Obawiają się wzrostu cen po wprowadzeniu euro

    Jakoś cały czas nie widzę tego wzrostu _związanego z EUR_

    KJ
    PS. Nie mam wyrobionego zdania czy należy w PL wprowadzać euro czy nie.
    Chodziło mi tylko o naciągane argumenty.

  • 3. Data: 2008-11-05 22:27:23
    Od: "krzychol" <k...@n...pl>

    W przypadku kreacji pustych złotówek "podatkiem inflacyjnym" zasilimy skarb
    państwa polskiego.
    W przypadku kreacji pustych euro "podatkiem inflacyjnym" zasilimy tych w UE,
    którzy się znajdą bliżej "drukarni"...

  • 4. Data: 2008-11-06 00:19:42
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "JurekE" <i...@p...onet.pl> writes:

    > Argumenty zwolenników euro
    > 4) Możemy mieć wpływ na politykę EBC

    Tego to bym nie przecenial. To by zreszta nie bylo nic dobrego.

    > 5) Uważają, że ryzyko wzrostu cen po wprowadzeniu euro jest
    > nieznaczne

    Przeciwnie, to jest prawie pewne.
    Problem w tym, ze to nie zalezy specjalnie od wprowadzenia euro.

    > Argumenty zwolenników złotego
    > 1) Niskie tempo wzrostu PKB w strefie euro to dotychczas trwała cecha tej
    > strefy

    Brak zwiazku, wolny wzrost PKB wynika z wiekszego bezwglednego PKB,
    nie sztuka odbijac sie od dna, jak sie ma sile robocza niewiele drozsza
    niz w ChRL.

    > 2) Podkreślają, że własna waluta to atrybut suwerenności Polski i symbol
    > jedności narodu a euro to projekt polityczny

    Moze raczej atrybut suwerennosci prezesa NBP i jego mocodawcow :-(

    > 3) NBP będzie lepiej dbał o polską gospodarkę niż EBC

    Lepiej zeby jeden i drugi dbal o to, o co maja dbac, a w szczegolnosci
    o stabilnosc i "zaufanie do pieniadza", zeby ludzie nie musieli na
    ulice wychodzic.

    > 4) Brak procedur wyjścia ze strefy euro

    Jakby byl ktos chetny to pewnie powstana, tylko tego pierwszego jakos
    nie widac.

    > 5) Obawiają się wzrostu cen po wprowadzeniu euro

    To jest akurat niewatpliwe, tak samo jak i bez wprowadzenia euro.

    > 6) Dania, Wielka Brytania i Szwecja nie przyjęły euro

    Co nie znaczy ze nie przyjma.
    Pol Ameryki :-) tez nie przyjelo euro, i co z tego.

    No chyba ze Polska ma byc zawsze ostatnia?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 5. Data: 2008-11-06 01:18:15
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "krzychol" <k...@n...pl> napisał w wiadomości

    > W przypadku kreacji pustych euro "podatkiem inflacyjnym" zasilimy tych w
    > UE,
    > którzy się znajdą bliżej "drukarni"...

    Nie tych z UE, tylko m.in. Polskę będącą w UE. Może czas przestać
    postrzegać UE jako ich i Polskę jako nas.
    Ja np. mieszkam na pograniczu i bardzo cenię sobie brak odpraw granicznych
    (chodzący po górach pewnie też). To daje naprawdę duże możliwości - np.
    skracanie czasu przejazdu pomiędzy miejscowościami w PL i równie mocno cenić
    sobie będę brak potrzeby wymiany waluty po przekroczeniu granicy.

  • 6. Data: 2008-11-06 08:00:04
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Nov 5, 10:38 pm, "JurekE" <i...@p...onet.pl> wrote:

    > 6) Strefa euro przetrwała próbę czasu, gdyż nie doszło do jej rozpadu
    /.../
    > 4) Brak procedur wyjścia ze strefy euro

    Ja tu dostrzegam pewną korelację :-) Do tego dołożyłbym:
    http://www.money.pl/archiwum/wiadomosci_agencyjne/pa
    p/artykul/niemal;polowa;ludzi;w;strefie;euro;chce;po
    wrotu;do;waluty;krajowej,53,0,232501.html
    http://www.konserwatyzm.pl/publicystyka.php/Artykul/
    523/
    http://www.polskieradio.pl/zagranica/news/artykul503
    03.html

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 7. Data: 2008-11-06 08:07:51
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Nov 6, 2:18 am, "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>
    wrote:
> [...]
    > skracanie czasu przejazdu pomiędzy miejscowościami w PL i równie mocno cenić
    > sobie będę brak potrzeby wymiany waluty po przekroczeniu granicy.

    Hmmm, ja widzę pewną różnicę między 270 zł "podatku inflacyjnego"
    wpływającego do NBP albo 10 zł z 270 "pobranego" przez EBC, które
    wrócą do PL. Ale z drugiej strony: wolałbym, żeby owego "podatku" nie
    było.
    A mieszanie wolnego przepływu osób z unią walutową jest bez sensu, bo
    to dwie różne rzeczy.

    Nie wiem, czy zauważyliście, ale niedługo będzie można rozliczać się w
    euro (http://dziennik3rp.blogspot.com/2008/10/kodeks-cywi
    lny-umowy-
    mona-zawiera-w.html). Moim zdaniem to wystarczy, bo znacznie lepsza
    jest konkurencja (nawet tylko dwóch) walut niż jedna.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 8. Data: 2008-11-06 08:32:52
    Od: k...@o...pl

    On 5 Lis, 22:59, k...@p...onet.pl (Kamil Jońca) wrote:

    > W ciągu 50 lat poprzedniegu ustroju mieliśmy własną walutę
    > i jakoś nie sądzę, że byliśmy "suwerenni".
    Z tak postawionym argumentem się nie zgodzę: Gdybyśmy mieli rubla
    zamiast złotówki bylibyśmy jeszcze mniej suwerenni. (Z drugiej strony
    może miałoby to swoje zalety, w końcu musieliśmy(nie: chcieliśmy)
    wysyłać mnóstwo towarów do ZSRR.

  • 9. Data: 2008-11-06 09:03:53
    Od: Michał Gancarski <w...@-...tlen.pl>

    Dnia Thu, 06 Nov 2008 01:19:42 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    [...]

    > Brak zwiazku, wolny wzrost PKB wynika z wiekszego bezwglednego PKB,

    Masz jakiekolwiek poparcie dla tej tezy? Przecież

    > Moze raczej atrybut suwerennosci prezesa NBP i jego mocodawcow :-(

    Zawsze są bliżej niż prezes EBC i jego mocodawcy.

    [...]

    > No chyba ze Polska ma byc zawsze ostatnia?

    A to jakiś wyścig jest?

    --
    Michał Gancarski
    http://michal.gancarski.com

    "To succeed in life, you need two things: ignorance and confidence."

  • 10. Data: 2008-11-06 09:04:30
    Od: Michał Gancarski <w...@-...tlen.pl>

    Dnia Thu, 06 Nov 2008 01:19:42 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    [...]

    > Brak zwiazku, wolny wzrost PKB wynika z wiekszego bezwglednego PKB,

    Masz jakiekolwiek poparcie dla tej tezy? Co z USA?