  • 11. Data: 2011-09-16 20:57:19
    Temat: Re: Siła waluty a eksport
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Fri, 16 Sep 2011 19:08:23 +0200, "witrak()" <w...@h...com>
    wrote:

    >No to się jednak nie zgadzamy. Stabilność waluty jest
    >*rezultatem*, czy raczej objawem dobrego stanu gospodarki. Dobry
    >stan gospodarki implikuje dobre (=stabilne) zachowanie waluty
    >danego kraju. Implikacja w drugą stronę nie zachodzi.

    Rzeczywiście, nie zgadzamy się.
    Waluta może podlegać siłom z zewnątrz (jak np. atak spekulacyjny
    Sorosa na GBP) i działaniom emitenta (np. "dodruk" FED).
    Przecież gospodarka brytyjska nie zmieniła w ciągu września 1992 roku,
    a waluta była "nieco" niestabilna
    http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Wednesday
    http://olesiafx.com/Kathy-Lien-Day-Trading-The-Curre
    ncy-Market/George-Soros-the-Man-Who-Broke-The-Bank-O
    f-England.html

    I z drugiej strony Chiny: z silną i rozwijającą się gospodarka
    powiązały swoją walutę z USD.

    A ja nadal twierdzę, że stabilna waluta ułatwia prowadzenie biznesu -
    ergo polepsza gospodarkę.

    Owszem, jeśli państwo nie próbuje manipulować walutą (np. Szwajcaria
    do niedawna), to waluta odzwierciedla stangospodarki. Ale emitent
    łatwo może zdestabilizować walutę, co oczywiście odbije się w końcu na
    gospodarce.

    >Mówisz o przedsiębiorcy z innego kraju, który szuka miejsca na
    >inwestycje ? Jeśli tak, to masz rację: przedsiębiorca szuka pod

    nie, o przedsiębiorcy ogólnie. Każdym.

    >Jeśli mówisz o przedsiębiorcy z danego kraju, to oczywiście on nie
    >musi na to zwracać uwagi, chyba, że zajmuje się eksportem, bo

    eksport jest IMHO normalnym następstwem rozwijającego się biznesu. Po
    prostu dobrze prosperująca firma szuka kolejnych rynków zbytu.

    >wtedy stabilność waluty jego kraju wskazuje, że gospodarka kraju
    >jest uznawana *na zewnątrz* za zdrową i silną, co jest dobrym
    >prognostykiem, jeśli idzie o zamówienia, zaś sama stabilność
    >waluty gwarantuje stabilne ceny zaopatrzeniowe.

    ale przecież dla importerów niestabilność może być korzystna (jeśli
    waluta eksportera traci wartość).

    >Gdyby dosłownie traktować to, co napisałeś, to nie wydaje mi się,
    >aby było to "normalne" :-) (choćby dlatego, że nie zawsze zaczyna
    >się od oszczędności).

    masz rację. W świecie pieniądza papierowego "fiat" nie zawsze
    oszczędności są niezbędne. W normalnej gospodarce, gdzie pieniądz nie
    pojawi się znikąd - najpierw musi być ograniczenie konsumpcji,
    oszczędności i potem może powstać biznes.

    I proszę bardzo, jak na zawołanie:
    http://mises.pl/blog/2011/09/16/mises-kluczowa-rola-
    oszczedzania-oraz-dobr-kapitalowych/

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 12. Data: 2011-09-17 11:09:37
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 16.09.2011 09:52, Jarek Andrzejewski wrote:

    > tendencyjny? OK, może w takim razie podaj przykład kraju, który w tym
    > czasie był ważnym eksporterem, a miał niestabilną walutę?

    Np. Holandia.

    Swojego czasu (lata 70-te?) mieli powazne klopoty gospodarcze.

    Caly kraj w ramach "ukladu spolecznego" zobowiazal sie, ze zwiazki
    zawodowe nie beda domagac sie podwyzek; walute znacznie oslabiono, aby
    wspomoc eksport.

    Dzieki tym dzialaniom, gospodarka w ciagu kilku lat mocno stanela na nogi.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 13. Data: 2011-09-17 11:12:09
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 16.09.2011 22:57, Jarek Andrzejewski wrote:

    > I z drugiej strony Chiny: z silną i rozwijającą się gospodarka
    > powiązały swoją walutę z USD.
    >
    > A ja nadal twierdzę, że stabilna waluta ułatwia prowadzenie biznesu -
    > ergo polepsza gospodarkę.

    Owszem.

    Ale zadajmy sobie rowniez pytanie, czy frank rosnacy w sile o
    kilkanascie-kilkadziesiat procent w ciagu kilku miesiecy nadal moze byc
    nazywany stabilna waluta?

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 14. Data: 2011-09-17 18:06:04
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Sat, 17 Sep 2011 13:12:09 +0200, Tomasz Chmielewski
    <t...@n...wpkg.org> wrote:

    >Ale zadajmy sobie rowniez pytanie, czy frank rosnacy w sile o
    >kilkanascie-kilkadziesiat procent w ciagu kilku miesiecy nadal moze byc
    >nazywany stabilna waluta?

    IMHO źle intepretujesz. To nie CHF zyskał, a raczej USD i EUR -
    straciły.

  • 15. Data: 2011-09-17 18:14:16
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 17.09.2011 20:06, Jarek Andrzejewski wrote:

    > IMHO źle intepretujesz. To nie CHF zyskał, a raczej USD i EUR -
    > straciły.

    Frank nie zyskal, a w zasadzie wszystkie liczace i nieliczace sie waluty
    swiata stracily? Cos zbyt pieknie to brzmi.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 16. Data: 2011-09-17 18:21:29
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Sat, 17 Sep 2011 13:09:37 +0200, Tomasz Chmielewski
    <t...@n...wpkg.org> wrote:

> [...]
    >wspomoc eksport.
    >
    >Dzieki tym dzialaniom, gospodarka w ciagu kilku lat mocno stanela na nogi.

    A może samo utemperowanie szkodliwy ZZ wystarczyłoby? :-)
    Próbowałem reochę pogooglać, ale nie znalazłem tak starych danych.
    Masz jakieś porównanie NLG do np. DEM czy CHF z tego okresu?
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 17. Data: 2011-09-17 18:32:14
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Sat, 17 Sep 2011 20:14:16 +0200, Tomasz Chmielewski
    <t...@n...wpkg.org> wrote:

    >Frank nie zyskal, a w zasadzie wszystkie liczace i nieliczace sie waluty
    >swiata stracily? Cos zbyt pieknie to brzmi.

    Pięknie? Dla mnie nie ma nic pięknego w systemie walutowym upadającym
    wskutek niefrasobliwości albo głupoty...

  • 18. Data: 2011-09-17 18:46:52
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote on 2011-09-16_22:57

    > Rzeczywiście, nie zgadzamy się.

    Hę ?

> [...]
    > http://olesiafx.com/Kathy-Lien-Day-Trading-The-Curre
    ncy-Market/George-Soros-the-Man-Who-Broke-The-Bank-O

    Napisałem: "Stabilność waluty jest [...] objawem dobrego stanu
    gospodarki." Brak tej stabilności może mieć różne przyczyny.

    Nie warto tego w kółko rozważać, ale jeśli koniecznie chcesz, to
    rozważ swój włąsny przykład: i przed i po ataku gospodarka
    brytyjska była w takim samym stanie. Jak więc możesz twierdzić, że
    to dobra waluta wpływa na stan gospodarki ? Początek ataku i
    gospodarka zaczyna upadać, a potem koniec ataku i ta osłabiona,
    kiepska gospodarka za dotknięciem magicznej różdżki powraca do
    zdrowia w "miesiąc i dni trzy"?

    [Chyba, że Ty jak w słynnym powiedzeniu "masz w tym względzie
    własne zdanie, ale się z nim nie zgadzasz" ;-) ]

    > A ja nadal twierdzę, że stabilna waluta ułatwia prowadzenie
    > biznesu - ergo polepsza gospodarkę.

    Warunki prowadzenia konkretnego biznesu może poprawiać stabilna
    waluta albo niestabilna waluta, albo nawet stabilność waluty w
    ogóle może nie wpływać na biznes - zależnie od tego jaki biznes.
    Lepiej trzymaj się takich "prawd generalnych" które generalne *są*.

    NB. Rozważaliśmy *gospodarkę* jako całość. I *nie rozważaliśmy*
    tego, co polepsza warunki prowadzenia biznesu.

> [...]
    > stangospodarki. Ale emitent łatwo może zdestabilizować walutę,
    > co oczywiście odbije się w końcu na gospodarce.

    Jeśli tak, to przecież pokazałem, że może być rożnie.

    > eksport jest IMHO normalnym następstwem rozwijającego się
    > biznesu. Po prostu dobrze prosperująca firma szuka kolejnych
    > rynków zbytu.

    Znowu: może być różnie. Niejeden rodzaj biznesu nie stosuje się do
    tego modelu. Uogólniasz przypadki szczególne, a wtedy trudno
    zachować spójność analizy. I żadne wyprowadzone w niej wnioski
    uogólniające nie daja się obronić.

    > ale przecież dla importerów niestabilność może być korzystna
    > (jeśli waluta eksportera traci wartość).

    Przeważnie jest tak, że jak waluta przez jakiś czas traci, to
    potem też i zyskuje (pomijam przypadek *upadającej* gospodarki).

    Tak eksporterzy, jak i importerzy wolą stabilna walutę - zawsze.

> [...]
    > pieniądz nie pojawi się znikąd - najpierw musi być ograniczenie
    > konsumpcji, oszczędności i potem może powstać biznes.

    Wybacz, ale Twoje odwołania do "normalnej" gospodarki wyglądają na
    zaklęcia. Twoja normalna gospodarka generalnie *nie istnieje*.

    > I proszę bardzo, jak na zawołanie:
    > http://mises.pl/blog/2011/09/16/mises-kluczowa-rola-
    oszczedzania-oraz-dobr-kapitalowych/

    Chyba żarty sobie robisz...

    Generalnie, chyba warto skończyć tę dyskusję.

    witrak()

  • 19. Data: 2011-09-17 18:49:51
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 17.09.2011 20:21, Jarek Andrzejewski wrote:

    > A może samo utemperowanie szkodliwy ZZ wystarczyłoby? :-)
    > Próbowałem reochę pogooglać, ale nie znalazłem tak starych danych.
    > Masz jakieś porównanie NLG do np. DEM czy CHF z tego okresu?

    Nie mam danych, poza tym, co nie wywietrzalo mi z glowy po studiach -
    kiedy to bylo ;)

    Generalnie chodzi o czasy "Polder Model" w Holandii (pozne lata 70te,
    wczesne 80te).

    Jakis szybki link z Google:

    http://www.economist.com/node/1098131

    Since at least the mid-1980s, the Dutch guilder has been rigidly linked
    to the German mark--so much so that Wim Duisenberg, then governor of the
    Dutch central bank and now president of the European Central Bank, was
    widely known as "Mr Fifteen Minutes"--the time said to elapse before he
    followed the Bundesbank's interest-rate changes. But the link conferred
    another benefit on the Dutch economy: because wage restraint kept down
    the rise in unit labour costs, the country's real exchange rate declined
    steadily, especially against Germany.

    (...)

    Besides, going into monetary union with an undervalued currency has
    helped to boost Dutch growth

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 20. Data: 2011-09-17 19:05:48
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Sat, 17 Sep 2011 20:46:52 +0200, "witrak()" <w...@h...com>
    wrote:

> [...]
    >gospodarka zaczyna upadać, a potem koniec ataku i ta osłabiona,
    >kiepska gospodarka za dotknięciem magicznej różdżki powraca do

    robisz błąd logiczny.
    Z A -> B nie wynika prawdziwość ~A -> ~B

    >NB. Rozważaliśmy *gospodarkę* jako całość. I *nie rozważaliśmy*
    >tego, co polepsza warunki prowadzenia biznesu.

    ale (z dokładnością do dóbr naturalnych) gospodarka = biznes. Przecież
    to właśnie przedsiębiorcy produkują dobra i usługi, nikt więcej.

    >Przeważnie jest tak, że jak waluta przez jakiś czas traci, to
    >potem też i zyskuje (pomijam przypadek *upadającej* gospodarki).

    1. Do tego czasu biznes może upaść
    2. Ja nie pomijałbym tego ostatniego przypadku na początku XXI wieku

    >Tak eksporterzy, jak i importerzy wolą stabilna walutę - zawsze.

    zgadzam się. To właśnie miałem na myśli pisząc "o przedsiębiorcy
    ogólnie. Każdym".

    >Wybacz, ale Twoje odwołania do "normalnej" gospodarki wyglądają na
    >zaklęcia. Twoja normalna gospodarka generalnie *nie istnieje*.

    Ja raczej stwierdziłbym, że "nienormalna" gospodarka nie może istnieć.
    Czego właśnie dowodzi sytuacja np. Grecji (czy wręcz całej UE) czy
    USA, co do których takie np. Chiny "bezczelnie" nawołują do
    umożliwienia im inwestowania (aka wykupienia majątku dłużników za ich
    dług).

    oszczedzania-oraz-dobr-kapitalowych/

    >Chyba żarty sobie robisz...

    Że śmiem uzasadniać swoje twierdzenia artykułami niewątpliwego
    autorytetu?

    >Generalnie, chyba warto skończyć tę dyskusję.

    przecież nie jest obowiązkowa :-)
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski