  • 1. Data: 2007-11-10 12:17:04
    Temat: zmiana waluty w jakims kraju
    Od: "arrow" <a...@...net>

    Jak odbywa sie samowolna zmiana waluty w jakims kraju?
    Nie mowie tutaj o UE i euro, ale np Ekwador uzywa dolara, Kosowo i
    Czarnogora euro. Skad te panstwa biora ta forse, skoro same nie maja
    prawa do jej emisji? i czy gospodarka i ewentualne problemy ekonomiczne
    maja wplyw na dana walute w ich macierzystych krajach i jej wartosc?

  • 2. Data: 2007-11-10 13:23:27
    Temat: Re: zmiana waluty w jakims kraju
    Od: "*piotr'ek*" <p...@g...pl>

    > Skad te panstwa biora ta forse, skoro same nie maja prawa do jej emisji? i
    > czy gospodarka i ewentualne problemy ekonomiczne maja wplyw na dana walute
    > w ich macierzystych krajach i jej wartosc?

    Kup jakąś książkę o latach komunizmu i socjalizmu w PRL to się dowiesz.

    *piotr'ek*

  • 3. Data: 2007-11-10 14:23:28
    Od: "arrow" <a...@...net>

    Użytkownik "*piotr'ek*" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Kup jakąś książkę o latach komunizmu i socjalizmu w PRL to się
    > dowiesz.

    W Polsce mielismy _jako obowiazujaca_ jakas zagraniczna walute w latach
    1945-1989?
    oswiec mnie, bo o tym jeszcze nie slyszalem, nie wiem co to ma wspolnego
    z dolarem w Ekwadorze i komunistycznej Czarnogorze oraz socjalistycznym
    Kosowie, wiec jaka ksiazke polecasz Piotr'ku?

  • 4. Data: 2007-11-10 22:27:18
    Od: "Wabi" <b...@o...eu>

> [...]
    > prawa do jej emisji? i czy gospodarka i ewentualne problemy ekonomiczne
    > maja wplyw na dana walute w ich macierzystych krajach i jej wartosc?

    Od 1991 do 2001 Czarnogóra i Kosowo używały marek niemieckich. Jeśli chodzi o
    dolary USD do na Mikronezji też jest podstawową jednostką monetarną. Narodowa
    waluta Ekwadoru sucre została wycofana w 2000 roku po to by poprawić stan
    gospodarki.Efekt był odwrotny.

  • 5. Data: 2007-11-10 22:35:55
    Od: Wojciech Nawara <wytnij_usenet_wytnij@wytnij_nawara.wytnij_info>

    arrow pisze:
> [...]
    > prawa do jej emisji? i czy gospodarka i ewentualne problemy ekonomiczne
    > maja wplyw na dana walute w ich macierzystych krajach i jej wartosc?

    google.pl -> jednostronna euroizacja