  • 1. Data: 2008-12-04 09:02:41
    Temat: umowy kredytowe w PLN a wejście do EUR ?
    Od: "george" <g...@v...pl>

    w zwiazku z tematem ewentualnego konca złotówki... czy ktos zna mechanizmy ?

    Czy złotowa umowa kredytu hipotecznego wygasa ( wskaznik WIBOR 3,6 M
    przestanie byc wyliczany) i trzeba bedzie negocjonowac nową ?

    Czy zabezpieczenie hipoteczne w KW z wpisanymi złotówkami trzeba bedzie
    zmienic i wpisać ponownie przeliczone EUR ?

  • 2. Data: 2008-12-04 09:40:15
    Temat: Re: umowy kredytowe w PLN a wejście do EUR ?
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    Użytkownik "george" <g...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Czy zabezpieczenie hipoteczne w KW z wpisanymi złotówkami trzeba bedzie
    > zmienic i wpisać ponownie przeliczone EUR ?

    Dajże spokój, skąd wiesz czy w ogóle w PL będzie EUR?

    Logicznie patrząc nie będzie trzeba robić tych rzeczy, o których piszesz. To
    będzie po prostu zmiana nazwy waluty i tyle.

    Naturalnie patrząc na działania tego państwa, różnych rzeczy można się
    spodziewać (np. konieczności płatnego uaktualnienia wpisu w kw), ale tego
    nie da się przewidzieć i ogólnie wydaje się to skrajnie małoprawdopodobne.

    marekz

  • 3. Data: 2008-12-04 09:45:17
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "MarekZ" <m...@i...pl> wrote in message
> [...]
    > nie da się przewidzieć i ogólnie wydaje się to skrajnie małoprawdopodobne.

    hmmm. tylko zmiana nazwy waluty ? raczej wątpie.
    Kwote kredytu da sie prosto zmienic przez proste przeliczenie po kursie
    wejscia i nazwe również,
    ale zmiana wskanika oprocentowania z WIBOR do EUROIBOR to juz znacząca
    rożnica zarówno dla banku jak i klienta.

  • 4. Data: 2008-12-04 09:52:17
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

> [...]
    > ale zmiana wskanika oprocentowania z WIBOR do EUROIBOR to juz znacząca
    > rożnica zarówno dla banku jak i klienta.

    Wiadomo, że przy okazji tej zmiany banki będą próbowały coś dla siebie
    ugrać, a różnego rodzaju "regulatorzy rynku" będą się im to starali
    utrudniać. Jednak spekulowanie teraz jak to będzie wyglądać w przyszłości
    wydaje mi się bezcelowe.

    Prawdopodobnie z automatu będzie zostawała dotychczasowa marża a zmiana
    wskaźnika dokona się na zasadzie milczącego akceptu, prawdopodobbnie z
    możliwością wypowiedzenia umowy przez kredytobiorcę. Taki wariant wydaje mi
    się najbardziej prawdopodobny.

    marekz

  • 5. Data: 2008-12-04 10:02:07
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Być może Niemcy nawet wczesniej wystąpią ze strefy EUR.

    -----

  • 6. Data: 2008-12-04 10:06:06
    Od: "george" <g...@v...pl>

> [...]
    > wskaźnika dokona się na zasadzie milczącego akceptu, prawdopodobbnie z
    > możliwością wypowiedzenia umowy przez kredytobiorcę. Taki wariant wydaje

    bezcelowe powiadasz ? przyznam ze "koszty" milczącego akceptu mogą być dużo
    wieksze niz manaulne przewalutowanie z PLN na EUR w kontrolowanym przez
    siebie a nie bank czasie. Niemniej jednak należałoby by znać "schemat" zanim
    sie przystąpi do ewentualnej oceny ... stąd pytania.

    george

  • 7. Data: 2008-12-04 10:10:10
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    > bezcelowe powiadasz ?

    Tak powiadam. Naturalnie można uważać inaczej.

    marekz

  • 8. Data: 2008-12-04 18:20:06
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    666 napisał(a) w wiadomości: ...
    >Być może Niemcy nawet wczesniej wystąpią ze strefy EUR.

    Niemcy-ludzie może by chcieli, Niemcy-państwo raczej tego nie zrobi.
    Nie teraz.

    Arek

  • 9. Data: 2008-12-04 23:41:40
    Od: "adas;" <p...@N...gazeta.pl>

    MarekZ <m...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > ugrać, a różnego rodzaju "regulatorzy rynku" będą się im to starali
    > utrudniać. Jednak spekulowanie teraz jak to będzie wyglądać w przyszłości

    O tyle smiesznie brzmi to co napisales, ze zastapienie zlotego przez euro, to
    nie bedzie jakies zrzadzenie losu, czy inna boska igraszka - tylko bedzie to
    decyzja odpowiedniej polskiej wladzy.

    Zatem nie wmowisz mi, ze trudno spekulowac. Nawet dla tak szarego obywatela
    jak ja jasne jest, ze to sa bardzo skomplikowane kwestie finansowe. Ja tych
    kwestii nie rozumiem, przecietny Polak tego nie rozumie, ale tzw. "ekonomisci"
    oczywiscie ze musza to przeliczyc na wszystkie mozliwe sposoby i miec nad tym
    kontrole.

    Oryginalne pytanie dotyczylo mechanizmu, jakiemu poddany zostanie kredyt
    zlotowkowy w momencie, gdy zlotowka nie bedzie juz w obiegu (nie bedzie
    srodkiem platniczym w Polsce i nie bedzie srodkiem platniczym w ogole
    nigdzie). Dlaczego starasz sie wmowic, ze dalsze losy tego typu kredytow nie
    sa przewidywalne? Nawet dla tak szarego obywatela, jak ja, kwestia oczywista
    jest to, ze dla takich kredytow powstana jakies formalne procedury (byc moze w
    postaci decyzji administracyjnych, fragmentow ustaw, etc) a byc moze tylko
    jako regulacje kredytodawcow - ale przeciez powstana!

    Zdaje sobie sprawe, ze taki watek mogl juz byc na tej grupie. Nawet jezeli by
    juz poruszany, to mozna przeciez w skrocie opisac, na czym polega zmiana
    waluty w takim kraju, jak Polska.

    Ja wiem jedno: taka zmiana na pewno nie polega na czekaniu "a zobaczymy co sie
    stanie", gdyz samo jej wprowadzenie wymaga zapewne przeprowadzenia
    rozbudowanych symulacji, wyliczen, etc.

    adas;

  • 10. Data: 2008-12-05 08:19:39
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    Użytkownik "adas;" <p...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > srodkiem platniczym w Polsce i nie bedzie srodkiem platniczym w ogole
    > nigdzie). Dlaczego starasz sie wmowic, ze dalsze losy tego typu kredytow

    No to przewidujcie, jeśli uważacie, że ma to sens...

> [...]
    > sie
    > stanie", gdyz samo jej wprowadzenie wymaga zapewne przeprowadzenia

    Można się opierać na zasadach przyjętych w innych krajach, które przyjmowały
    EUR. Można też wymyślać zupeółnie nowe koncepcje. Uważasz, że w jakis sposób
    jedno albo drugie będzie się jakoś mieć do realnej sytuacji, która będzie
    występowała w momencie przejścia na EUR, o ile ono kiedykolwiek nastąpi? Na
    podstawie tego rodzaju spekulacji chcesz obecnie podejmować jakieś decyzje,
    czy jak? Napisałem przykładowo jak ja sobie wyobrażam takie przejście, można
    wyprodukować pięć kolejnych wariantów, ale jak chcesz im przypisać jakieś
    prawdopodobieństwa realizacji?

    Zwróć uwage, że problem różnicy wartości wskaźników bazowych wskaźników tak
    naprawdę nie istnieje w realnym świecie, bo im bliżej przejścia, tym
    bardziej WIBOR będzie się zrównywał z EURIBOR. Jak rynek uwierzy w przyjęcie
    EUR, dysparytet stóp rynkowych praktycznie zaniknie, zakładając, że RPP nie
    będzie go starała się utrzymać w sposób sztuczny (co byłoby bardzo kosztowne
    ze względu na możliwy arbitraż).

    marekz