  • 1. Data: 2005-04-19 07:50:02
    Temat: pekao24 historia
    Od: "Bartekk" <bbartekk(spamwon]@tlen.pl>

    dotąd nie miałem większych zastrzeżeń do tego systemu - moze nie jestem zbyt
    wymagający...
    ale właśnie się dowiedziałem na infolinii, że historia operacji na koncie
    jest do podejrzenia tylko z ostatnich 2-3 miesięcy a reszta w oddziale - wg
    mnie to sa jakies jaja - dyskow wiekszych na bazę nie maja czy co?

    czy są jeszcze jakies serwisy internetowe banków z tak durną wadą?

    Bartek

  • 2. Data: 2005-04-19 08:24:36
    Temat: Re: pekao24 historia
    Od: "Maciej Loret" <m...@p...pl>

    Witam.

    > dotąd nie miałem większych zastrzeżeń do tego systemu - moze nie jestem
    zbyt
    > wymagający...

    Najważniejszy dla mnie jest brak widoczności zleceń stałych składanych w
    oddziale w systemie Pekao24 jako zlecenia przyszłe.
    Inne też by się znalazły.

    > ale właśnie się dowiedziałem na infolinii, że historia operacji na koncie
    > jest do podejrzenia tylko z ostatnich 2-3 miesięcy a reszta w oddziale

    Prawda:( Chyba od zawsze tak było.

    --
    Pozdrawiam,
    Maciej Loret

  • 3. Data: 2005-04-19 11:49:29
    Od: "MrMrooz" <m...@s...gazeta.pl>

    Użytkownik "Bartekk" <bbartekk(spamwon]@tlen.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jest do podejrzenia tylko z ostatnich 2-3 miesięcy a reszta w oddziale -
    Dokładnie jest to miesiąc bieżący + 2 poprzednie.

    > mnie to sa jakies jaja - dyskow wiekszych na bazę nie maja czy co?
    Pewnie boją się obciążenia serwerów.

    Michał M

  • 4. Data: 2005-04-19 12:49:21
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Maciej Loret wrote:

    > Prawda:( Chyba od zawsze tak było.

    w pekao24 od początku, w eurokoncie www historia zawsze była widoczna cała.

  • 5. Data: 2005-04-19 16:31:10
    Od: "Andrum" <a...@p...pl>

    nie mozna tez anulowac w pekao24 zlozonego polecenia przelewu, nawet w
    przypadku pomylki w adresie, nazwie beneficjenta - brak takie mozliwosci (!)

  • 6. Data: 2005-04-20 06:32:46
    Temat: Re: pekao24 historia, kb24 szczegóły operacji
    Od: "Miroo" <m...@R...o2.pl>

    In message d42dfv$593$...@n...news.tpi.pl, Bartekk
    <bbartekk(spamwon]@tlen.pl> wrote:
> [...]
    > maja czy co?
    >
    > czy są jeszcze jakies serwisy internetowe banków z tak durną wadą?

    Poskarż się majlowo :)
    Jak zaczęło toto działać to nie było żadnych szczegółów
    operacji (w eurokoncie www były - np z którego bankomatu
    wypłącono pieniądze). Napisałem majla - i bęc! w krótkim
    czasie dodali! Ale jestem wpływowy, nie? ;)

    Aha, podobno w KB24 nie są dostępne szczegóły operacji.
    Czy to prawda? Czy ktoś wie dlaczego?
    A Pekao na wyciągach comiesięcznych jest bardzo lakoniczna
    informacja, natomiast na www dokładna. W KB24 podobno zupełnie
    przeciwnie - w wyciągu są szczegóły.

    Pozdrawiam
    Miroo

  • 7. Data: 2005-04-20 09:39:36
    Od: "KPiotrowski" <k...@W...gazeta.pl>

    Bartekk <bbartekk(spamwon]@tlen.pl> napisał(a):

> [...]
    > mnie to sa jakies jaja - dyskow wiekszych na bazę nie maja czy co?
    >
    > czy są jeszcze jakies serwisy internetowe banków z tak durną wadą?

    Myślę , że to jest typowe dla wszystkich naprawdę dużych banków. Dla kilku
    milionów kont historia operacji z 1 dnia to może być kilkadziesiąt gigabajtów.
    Te 2-3 miesiące to już zapewne terabajty danych. Tego się nie opłaca co noc
    przetwarzać , aktualizować , backupować itp, dla niewielkiej grupy klientów
    zainteresowanych starymi operacjami.
    Czyli wniosek stąd - im mniejszy bank , tym dłuższa historia rachunku dostępna
    od ręki

  • 8. Data: 2005-04-20 14:37:44
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "KPiotrowski" <k...@W...gazeta.pl> writes:

    > Myślę , że to jest typowe dla wszystkich naprawdę dużych banków. Dla kilku
    > milionów kont

    Ktory bank w Polsce ma tyle kont?

    > historia operacji z 1 dnia to może być kilkadziesiąt gigabajtów.

    Czyli kazdy klient generuje dziennie srednio 10 KB?
    Baaardzo aktywni klienci. Zwlaszcza ze to jest srednia z kilku milionow.

    > Te 2-3 miesiące to już zapewne terabajty danych.

    Coz to sa terabajty danych? To tylko nieco wiecej niz na desktopowa
    maszyne :-)

    > Tego się nie opłaca co noc
    > przetwarzać ,

    Takich danych nie przetwarza sie co noc. Nie mialoby to sensu.

    > aktualizować ,

    Aktualizowac zapisy ksiegowe? One sa podobno nie do ruszenia? :-)

    > backupować itp,

    Normalnie takich danych takze sie nie backupuje, w standardowym
    znaczeniu tego slowa. Normalnie jest to zalatwiane przez sama
    baze danych - backupowane (logowane) sa dane w momencie ich zapisywania,
    i raz na jakis czas tworzony jest pelny backup (snapshot). Ale to na
    pewno nie jest "co noc".

    Naturalnie oprocz tych mechanizmow bazy danych sa replikowane, tak by
    awaria jednego np. serwera bazy nie unieruchamiala systemu.

    > Czyli wniosek stąd - im mniejszy bank , tym dłuższa historia rachunku
    > dostępna
    > od ręki

    Wniosek bledny, i wyciagniety z blednych przeslanek. Moim zdaniem, im
    lepszy system, tym historia rachunku dluzsza.
    Albo raczej - dobry system, historia rachunku z wielu lat. Zly system,
    krotsza.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 9. Data: 2005-04-21 06:42:42
    Od: "Miroo" <m...@R...o2.pl>

    In message m...@d...localdomain, Krzysztof Halasa
    <k...@p...waw.pl> wrote:

    > Czyli kazdy klient generuje dziennie srednio 10 KB?
    > Baaardzo aktywni klienci. Zwlaszcza ze to jest srednia z kilku
    > milionow.

    Mnie to się wydaje, że więcej w bazie zajmują wszelkie operacje
    wewnątrzbankowe i międzybankowe niż same historie rachunków
    klientów. Zwłaszcza tych fizycznych/detalicznych.

    > Aktualizowac zapisy ksiegowe? One sa podobno nie do ruszenia? :-)

    Podejrzewam, że systemy bankowe mogą być zorganizowane na tyle
    różnych sposobów, że ciężko coś naprawdę wykluczyć :)
    Chodziło pewnie o dorzucanie nowych zapisów do już zarchiwizowanych,
    a nie zmianę istniejących. Chociaż były głosy na grupie o znikających
    zapisach błędnych z winy banku ;) Zresztą nie ruszanie zapisów
    księgowych to tylko teoria. W praktyce bywa bardzo różnie.

> [...]
    > lepszy system, tym historia rachunku dluzsza.
    > Albo raczej - dobry system, historia rachunku z wielu lat. Zly system,

    Może być inny wniosek.
    1. Im mniejszy bank tym tańszy i prostszy system mu wystarczy :)
    2. Im mniejszy bank tym taniej i łatwiej zmodernizować system

    Pozdrawiam
    Miroo

  • 10. Data: 2005-04-21 12:43:14
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Miroo" <m...@R...o2.pl> writes:

    > Mnie to się wydaje, że więcej w bazie zajmują wszelkie operacje
    > wewnątrzbankowe i międzybankowe niż same historie rachunków
    > klientów. Zwłaszcza tych fizycznych/detalicznych.

    A co to sa "operacje wewnątrzbankowe i międzybankowe"?

    > Chodziło pewnie o dorzucanie nowych zapisów do już zarchiwizowanych,
    > a nie zmianę istniejących.

    Zapisy musza byc robione sekwencyjnie. Jesli jakis nowy zapis przyjdzie
    pozniej niz zwykle, to po prostu powinien byc zaksiegowany pozniej.
    Normalna sprawa.

    > Chociaż były głosy na grupie o znikających
    > zapisach błędnych z winy banku ;) Zresztą nie ruszanie zapisów
    > księgowych to tylko teoria. W praktyce bywa bardzo różnie.

    Mozliwe. Ale zbyt glosno to tego raczej nikt nie powie, i watpie
    czy w wiekszych bankach cos takiego moze przejsc - tam nie ma takiego
    pana Zdzisia, ktory wygeneruje zaklecie do bazy i pozmienia rekordy
    wedlug swojego widzimisie.

    > 1. Im mniejszy bank tym tańszy i prostszy system mu wystarczy :)

    Niewatpliwie. Z tym ze wielkosc banku (ilosc klientow) nalezy mierzyc
    logarytmicznie.

    > 2. Im mniejszy bank tym taniej i łatwiej zmodernizować system

    Oczywiscie.
    --
    Krzysztof Halasa