  • 1. Data: 2003-01-07 22:28:48
    Temat: [Citi Maestro] Plaskie jest piekne (?) - dlugie
    Od: "Beniowa" <b...@p...wp.pl>

    Witam,

    Przez szereg lat funkcjonowalem w przekonaniu, ze kara musi byc wypukla. Nie
    chodzi wcale o zelazka i IO/TO/MO. Po prostu nie lubie czekac zanim terminal
    "sie zautoryzuje", a tlum w kolejce za mna zabije mnie wzrokiem. Sam
    niejednokrotnie zzymalem sie jak przede mna ktos 5 minut probowal zaplacic
    Pekaoskim Beethovenem. Kilka tygodni temu moj bank - Citibank przymusil mnie
    do wymiany Citicard Cirrus na Maestro (najpierw byly prosby - "mamy dla Pana
    nowa atrakcyjna karte platnicza", "jak wymieni Pan swojego Cirrusa na
    Meastro, to dostanie Pan bardzo fajny zegarek z plastiku", w koncu, wobec
    mojego biernego oporu, bank zastosowal rozwiazanie silowe blokujac dostep
    Cirrusa do Citibank Online i bankomatow Euronetu). Skoro zatem musze juz
    bulic 2 zl miesiecznie za karte (BTW poza mBankiem to chyba najdrozsza
    plaska karta w Polsce), postanowilem sprawdzic, jak sprawuje sie w
    praktyce...

    W praktyce wyglada to bardzo dobrze. Ze zdziwieniem zauwazylem, ze
    sprzedawcy bardzo lubia PIN pady - maszyna pisze "kod PIN zgodny" i nie
    trzeba nic porownywac (a tym samym zero odpowiedzialnosci), nie trzeba
    nerwowo szukac dlugopisu oraz miejsca na ladzie, zeby w miare czytelnie sie
    podpisac. Autoryzacje byly w miare szybkie (z wyjatkiem 23 grudnia, gdy
    trzeba bylo czekac okolo 3 minut, za to 31 grudnia w odleglej od cywilizacji
    Krynicy Maestro szlo jak burza). Co dziwniejsze (zwlaszcza biorac pod uwage,
    ze wystawca karty jest Citi, ktorego najsilniejsza strona jest awaryjnosc)
    problemow z autoryzacja praktycznie nie bylo. Dwa czy trzy razy brak
    mozliwosci polaczenia sie z bankiem, ale za drugim razem przechodzilo.
    Wydaje mi sie zreszta, ze PIN pad jest bezpieczniejszy od podpisu. Co prawda
    umozliwia on podejrzenie PINu podczas transakcji, ale ma to znaczenie, tylko
    wowczas, gdy posiadacz karty jest sledzony przez przestepce, a nastepnie
    pada ofiara rozboju. Wiekszosc przestepstw kartowych to chyba jednak
    sytuacje kradziezy kieszonkowej lub innej kradziezy, gdy karta przypadkowo
    niejako wpada w rece przestepcy. O ile podrobienie wtedy podpisu przez
    przestepce jest trywialnie proste, PINu raczej nie zgadnie.
    W tym okresie (ok. 2 miesiecy) tylko dwa razy zaplacilem karta wypukla - raz
    bylo to IO w Merlinie, a drugi raz, gdy w aptece starsza Pani Magister
    przestraszyla sie jak terminal napisal "brak polaczenia - nie autoryzuj !".

    Pomyslalem sobie, ze w istocie zatem w ofercie bankow - a praktycznie kazdy
    oferuje debetowa karte plaska do rachunku - roznice sa niewielkie i
    sprowadzaja sie glownie do kosztow. Wyraznie tez ujednolica sie oferta -
    karty plaskie - debetowe, karty wypukle - kredytowe.

    Oczywiscie nasze drogi z Citi sie rozchodza (nie moge sobie pozwolic na
    wspolprace z bankiem, ktory z dnia na dzien bez slowa wyjasnienia blokuje mi
    dostep do wlasnych pieniedzy), niemniej jednak dwumiesieczna przygoda z
    Maestro obyla sie bez wpadek.

    Pozdrawiam w Nowym Roku, Grzegorz

  • 2. Data: 2003-01-08 01:16:05
    Temat: Re: [Citi Maestro] Plaskie jest piekne (?) - dlugie
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Beniowa" <b...@p...wp.pl> writes:

> [...]
    > niejako wpada w rece przestepcy. O ile podrobienie wtedy podpisu przez
    > przestepce jest trywialnie proste, PINu raczej nie zgadnie.

    Z tym, ze karty Maestro mozna uzyc takze bez podawania PINu, podpisujac
    sie. Zalezy to od terminala.

    Dodatkowo, taka karta mozna wykonac transakcje do wysokosci salda rachunku,
    i nie ma tu nawet najgorszego ubezpieczenia. Trzeba tez pamietac, ze
    w Citi karta Maestro jest podpieta do glownego rachunku, nie do wydzielonego,
    na ktorym mozna miec male srodki.

    Obawiam sie, ze wiekszosc (a na pewno znaczna czesc) kradziezy kart jest
    jednak zwiazana z dokonywaniem platnosci, a wtedy podejrzenie PINu moze
    byc tylko zachetą dla zlodzieja.

    Wolalbym juz normalna (podpisywana) VE - przynajmniej nie ma tego problemu
    z PINem.
    Inna sprawa, ze za pare lat (mam nadzieje) te problemy zostana zastapione
    innymi - niedlugo karty z paskiem magnetycznym przestana istniec,
    a procesorowe daja jednak wiecej mozliwosci.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 3. Data: 2003-01-08 07:11:00
    Od: "Vei" <a...@g...pl>

> [...]
    mi
    > dostep do wlasnych pieniedzy), niemniej jednak dwumiesieczna przygoda z

    Jak blokuje ci dostep do pieniedzy? Ja wspolpracujer z Citi od 2 lat i
    jeszcze nigdy nic mi nie zablokowali bez mojej wiedzy i zgody :)

    > Pozdrawiam w Nowym Roku, Grzegorz
    Pozdrawiam
    Anetta

  • 4. Data: 2003-01-08 10:17:21
    Temat: nie zawsze plaskie jest piekne
    Od: p...@p...onet.pl

> [...]
    > nerwowo szukac dlugopisu oraz miejsca na ladzie, zeby w miare czytelnie sie

    Wiedząc o tym kilka dni temu po odebraniu Maestro przedpłaconej poszedłem
    sobie do księgarni nie podpisując nawet nowej karty. Przy kasie nie zauważyłem
    PIN-PAD'a, więc serduszko zapikało mocniej. Teraz już na pewno nie zapłacę
    kartą, a może nawet mi ją zabiorą. Tymczam panienka podała mi długopis,
    podpisałem grzecznie i wyszedłem z książką.

    A czytałem, że Maestro musi być autoryzowane PIN-em.

    Piotrek

  • 5. Data: 2003-01-08 10:20:09
    Od: "Piotrek" <m...@w...pl>

    > mi
    >
    > Jak blokuje ci dostep do pieniedzy? Ja wspolpracujer z Citi od 2 lat i
    > jeszcze nigdy nic mi nie zablokowali bez mojej wiedzy i zgody :)

    A mnie zdarzaly sie prawdziwe cuda...pewnego dnia z konta zniklo mi kilka
    tysiecy zlotych - blad systemu. Naprawianie trawalo prawie tydzien. Na
    koniec dostale w prezencie upominki ktore zostalu zniszczone podczas
    transportu (polamany zegarek i plyta CD w metalowej oprawce ktora tez byla
    makabrycznie pogieta). Wtedy nie zmienilem konta (nie dostalem rownie
    korzystnych warunkow w MultiBanku) a kiedy teraz znow zaczalem myslec o
    zmianie to w sumie okazalo sie dalej oferta Citi jest dla mnie korzystna. Co
    ciekawe porownujac oferte Multi i Citi okazuje sie ze pomijajac
    oprocentowanie Citi jest rownie tanie (i porownywalem CitiKonto choc sam mam
    CityOne) - oczywiscie bralem pod uwage tylko te uslugi ktorych ja uzywam. I
    mam dylemat czy jest sens zmieniac bank, znow ryzykowac problemy ktore
    zdarzaja sie wszedzie, tyle ze w Citi jako stary klient mam juz pewna
    historie i nikt nie traktuje mnie jak nieznanego "podejrzanego" goscia. Po
    prostu znam ten bank, jego "narowy" i jednoczesnie plusy...

    Pozdrawiam
    Piotrek

  • 6. Data: 2003-01-08 10:42:59
    Temat: Re: nie zawsze plaskie jest piekne
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik <p...@p...onet.pl>
> [...]
    > podpisałem grzecznie i wyszedłem z książką.
    >
    > A czytałem, że Maestro musi być autoryzowane PIN-em.

    a czytales ze kazdy POS musi miec PIN-PAD ;-)))
    rozumiem ze piszesz o podpisaniu karty a nie slipa - moja zone wczoraj miala
    to samo ale chyba obslugiwala ją jakaś brunetka, bo zamiast podpisywac karte
    kazala pokazac drugą, podpisaną i porównała podpis z ta drugą kartą
    *** blad ***

  • 7. Data: 2003-01-08 11:01:42
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Beniowa" <b...@p...wp.pl> writes:

> [...]
    > kradziezy, gdy karta przypadkowo niejako wpada w rece przestepcy. O
    > ile podrobienie wtedy podpisu przez przestepce jest trywialnie

    Ale ofiara rozboju/kradziezy kieszonkowej moze karte szybko zastrzec i
    zastrzezenie transakcji z podpisem dziala od razu, a czesto nawet
    wstecz. Zastrzezenie transakcji z pinem dziala o tyle, o ile karta
    przestanie sie autoryzowac, i nigdy wstecz.

    Ponadto sa tez przestepstwa sklonowania karty.

    MJ

  • 8. Data: 2003-01-08 12:29:35
    Od: p...@p...onet.pl

    > Użytkownik <p...@p...onet.pl>

    > a czytales ze kazdy POS musi miec PIN-PAD ;-)))

    Masz rację - nie musi.

> [...]
    > to samo ale chyba obslugiwala ją jakaś brunetka, bo zamiast podpisywac karte
    > kazala pokazac drugą, podpisaną i porównała podpis z ta drugą kartą

    Oficjalnie powinni sprawdzic dowod osobisty. Raz mnie już poprosili w takiej
    sytuacji. Ale mając pre-paid nie można wykonac takiej operacji.

    Piotrek

  • 9. Data: 2003-01-08 13:07:40
    Od: "JaKi" <j...@g...pl>

    Użytkownik "Piotrek" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > historie i nikt nie traktuje mnie jak nieznanego "podejrzanego" goscia. Po
    > prostu znam ten bank, jego "narowy" i jednoczesnie plusy...

    Ja takze ostatnio mialem "krotkie spiecie" z Citkiem - tez zaczalem
    rozgladac sie za innym rachunkiem - mimo wsyztsko _zaden_ bank nie oferuje
    mi tego co Citek. Ich oferta jest wyjatkowa dobra (zgadzam sie z Piotrem, iz
    wyjatkiem jest oprocentowanie ale tylko RORu - lokat juz sie to nie
    dotyczy).

    Po wyslaniu poczta wewnetrzna opini o uslugach i produktach, gdzie napisalem
    co mysle, dalem sobie spokoj ze zmiana banku.

    Po ok miesiacu wystapilem o KK (nie spelniam zadnego kryterium) - w
    poniedzialek zadzwonila mila pani i stwierdzila, iz mimo niespelniania
    kryterium o KK (np wieku, umowy o prace) umowi mnie z przedstawicielem w
    celu podpisania umowy. Upewnila sie tylko co do umow zlecenie i czy nie bede
    chcial zerwac lokat przed uplywam 3 miesiecy. Dzis podpisalem w domu
    dokumenty i teraz czekam :)
    BTW - wniosek teraz jest wypelniany w 2 egzemplarzach - kopia zostaje dla
    wnioskodawcy.

    --
    JaKi

  • 10. Data: 2003-01-08 13:38:37
    Od: "Witek" <w...@p...onet.fi>

    Użytkownik "JaKi" <j...@g...pl> napisał

    > Po wyslaniu poczta wewnetrzna opini o uslugach i produktach, gdzie napisalem
    > co mysle, dalem sobie spokoj ze zmiana banku.

    A ja zamknalem :D

> [...]
    > mi tego co Citek. Ich oferta jest wyjatkowa dobra (zgadzam sie z Piotrem, iz
    > wyjatkiem jest oprocentowanie ale tylko RORu - lokat juz sie to nie

    A %% linii w ror ? ;-))

    > BTW - wniosek teraz jest wypelniany w 2 egzemplarzach - kopia zostaje dla
    > wnioskodawcy.

    O! to mila niespodzianka ;-)
    BTW wraz z wyciagiem (mam nadzieje, ze ostatnim ;-) dostalem ulotke o nowosciach
    w citi-offline. Musze powiedziec, ze ladnie przygotowana... a na dole: bedzie
    ladniej i wygodniej, nie przeocz kolejnych zmian ! Juz wkrotce wyglad ston
    citibank online bardzo sie zmieni.... Zmiany nastapia niedlugo ! Czyzby citi
    _wreszcie_ zaczelo cos zmieniac ? ;-))

    --
    Pozdrawiam,
    Witek