  • 31. Data: 2005-10-26 21:05:21
    Temat: Re: mbank - raj dla oszustów :(
    Od: "Seb" <s...@p...onet.pl>

    to nie jest zaden problem zeby sprawdzic to myszynowo.
    Wystarczy prosta konwersja na male literki i wywalenie polskich znakow
    (konwersja na odpowiedniki bez ogonkow)
    i porownanie z zapisem w bazie danych

    sd

  • 32. Data: 2005-10-26 22:09:08
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Seb wrote:
    > to nie jest zaden problem zeby sprawdzic to myszynowo.
    > Wystarczy prosta konwersja na male literki i wywalenie polskich znakow
    > (konwersja na odpowiedniki bez ogonkow)
    > i porownanie z zapisem w bazie danych
    A jak proponujesz wpłatę na konto TPSA
    Telekomunikacja Polska
    TPSA
    Telekomunikacja Polska SA itd

    ?
    KJ

  • 33. Data: 2005-10-27 00:03:36
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Krystek napisał(a):

    > Nie takie znowu science fiction.

    Z tym mrozeniem konta to jednak science fiction.

    > OK. Nie Policja - organy śledcze. Lepiej?

    Jakos nie bardzo lepiej, ale niewazne.

    --
    pozdrawiam
    Mithos

  • 34. Data: 2005-10-27 08:43:46
    Od: m...@p...pl (McMac)

    On Wed, 26 Oct 2005 23:05:21 +0200, "Seb" <s...@p...onet.pl> wrote:

    >to nie jest zaden problem zeby sprawdzic to myszynowo.
    >Wystarczy prosta konwersja na male literki i wywalenie polskich znakow
    >(konwersja na odpowiedniki bez ogonkow)
    >i porownanie z zapisem w bazie danych

    Od razu widać, że nie masz o tym pojęcia.
    --
    - Maciej Kulawik ----------------
    - m...@p...pl --------------

  • 35. Data: 2005-10-27 09:06:15
    Od: Łukasz Cielecki <m...@p...onet.pl>

    Seb napisał(a):
    > to nie jest zaden problem zeby sprawdzic to myszynowo.
    > Wystarczy prosta konwersja na male literki

    To akurat jest oczywiste.

    > i wywalenie polskich znakow
    > (konwersja na odpowiedniki bez ogonkow)
    > i porownanie z zapisem w bazie danych

    A to już jest akurat niebezpieczne. Polskie znaki diakrytyczne jednak po
    coś są i wywalając je automatycznie robimy lukę w systemie. Przykład?
    Jak odróżnić nazwisko Bąk od Bak? Uważasz, że to mało prawdopodobne? To
    zabacz sobie do książki telefonicznej, np.:
    http://www.dialog.pl/ksiazkatelefoniczna_prywatni_fo
    rmularz.php

    Inna sprawa, że w samych tylko imionach jest wiele niuansów. Jednym z
    flagowych przykładów, o których już kiedyś tu wspominałem są imiona
    Magda i Magdalena. Wbrew temu co większość ludzi sądzi są to dwa różne
    imiona przy czym to pierwsze jest także powszechnie stosowanym
    zdrobnieniem drugiego. A teraz pomyśl o wszystkich Magdach, które znasz
    i odpowiedz sobie na pytanie czy wiesz _na pewno_ jak _naprawdę_ mają na
    imię (hint: w 99% procentach będzie to Magdalena).

    Pozdrawiam!

  • 36. Data: 2005-10-27 09:46:29
    Od: Catbert <c...@w...pl>

    On 10/26/2005 5:05 PM, Trzypion wrote:

    > Powinno. Banki nie są powołane do tego, aby wnikać jak się
    > przedstawia ktoś, mkomusię decydujemy przekazać pieniądze.

    Rozumiem, że działanie numeracji kont i całego systemu w oparciu o
    standard IBAN jest na tyle sprawne, że pokusa ograniczenia adresata i
    odbiorcy do ciągu cyfr zwycięża nad istotą sprawy.
    Pieniądze jednakże przekazują sobie byty - materialne lub nie - nie
    "mumer numerowi". Analogicznie spedytorzy mogliby zastąpić adresy i
    nazwy swych klientów numerami - a w razie błędu stwierdzać, że "trzeba
    było uważać".
    Rozumiem, że może istnieć techniczna niedogodność w weryfikacji czegoś,
    co jest masowe - jednakże stan, w którym bank widząc, że numer konta nie
    koresponduje z nazwą właściciela - widząc, bo mu to wskazano powinien
    posiadać procedurę odkręcania czegoś, co de facto jest nienależytym
    wykonaniem zlecenia. Przekaz powierzonych pieniędzy wymaga wyjątkowo
    należytej staranności - z każdej strony, nie tylko zleceniodawcy.

    > A co to bank obchodzi KOMU i za co przekazujemy pieniądze?

    Bank jest instytucją zaufania publicznego, a nie totolotkiem - IMHO -
    rozumiem, że chciałby mieć zysk bez odpowiedzialności - co nie znaczy,
    że mam obowiązek akceptować taki stan rzeczy.
    Swego czasu były w regulaminach zapisy, że fakt wpłynięcia środków na
    konto nie czyni posiadacza konta ich właścicielem, o ile nie istnieje
    tytuł prawny.
    Nie oczekuję, że zmiana nastawienia nastapi szybko - jednakże jest
    możliwe takie skonstruowanie systemu składania zleceń via kanał
    elektroniczny, by zminimalizować błędy - zakładając np., że byłbym
    skłonny płacić dodatkowo za system bezpieczniejszy, weryfikujący dane
    odbiorcy z numerem konta. To jest możliwe - co więcej zgodne z
    aksjologią, etyką i przeznaczeniem banków jako takim.

    Ilość zmian dokonywanych w regulaminach skłania mnie do stwierdzenia, że
    celem jest tylko i wyłacznie interes instytucji finansowych - inaczej:
    zmierzamy nie do tego, jak byc powinno, lecz do tego, jak ktoś chce,
    żeby było.
    Tyle - że to z klientów banki żyją, a nie my dzięki bankom.

    Pzdr: Witek

  • 37. Data: 2005-10-27 10:01:20
    Od: "Marek" <s...@p...onet.pl>

    > PTC ma konto w Pekao SA?

    Nie pamietam czy ma, zresztą może masz rację, to nie Pekao tylko bank w którym
    Era ma konto. Ale fakt pozostaje faktem że są banki które sprawdzają dane na
    przelewie.

  • 38. Data: 2005-10-27 10:11:14
    Od: Łukasz Cielecki <m...@p...onet.pl>

    Witam!

    Catbert napisał(a):

    > "mumer numerowi". Analogicznie spedytorzy mogliby zastąpić adresy i
    > nazwy swych klientów numerami - a w razie błędu stwierdzać, że "trzeba
    > było uważać".

    Poniekąd tak właśnie jest. Przecież poczta dostarcza list _na adres_ a
    nie do wybranej osoby. Istnieją co prawda listy polecone, których
    (teoretycznie) nie odbierzemy bez okazania dowodu, ale w ten sam sposób
    można też przecież przekazać pieniądze (przekaz pocztowy). Jak zatem
    ktoś chce mieć większe bezpieczeństwo może skorzystać z poczty. A że
    trwa to dłużej i jest droższe? Coż. To jest cena tego bezpieczeństwa.

> [...]
    > koresponduje z nazwą właściciela - widząc, bo mu to wskazano powinien
    > posiadać procedurę odkręcania czegoś, co de facto jest nienależytym

    Sprawa też nie jest jednoznaczna. Weźmy na przykład allegro. Ktoś coś
    kupuje. Na poleceniu przelewu wpisauje z premedytacją błędne dane
    odbiorcy i prawidłowy numer konta. Przelew dochodzi (nie znam banku,
    który prezentowałby dane odbiorcy włascicielowi konta, na które
    przyszedł przelew), sprzedawca wysyła towar. W tym momencie nieuczciwy
    kupujący zgłasza reklamację przelewu, która jest załatwiana od ręki i...
    mamy oszustwo! Czyli sytuacja taka jak obecnie tylko w drugą stronę.

    > Przekaz powierzonych pieniędzy wymaga wyjątkowo
    > należytej staranności - z każdej strony, nie tylko zleceniodawcy.

    Moim zdaniem tak jak jest, powinno zostać. Z jednym wyjątkiem. W
    przypadku zgłoszenia sprawy na policję banki powinnny bez żadnego
    gadania ułatwiać odnalezienie delikwenta. A z tego co tu się pisze jest
    z tym różnie.

    Pozdrawiam!

  • 39. Data: 2005-10-27 11:08:17
    Od: Michal M <w...@...pl>

    > A co to bank obchodzi KOMU i za co przekazujemy pieniądze?

    a to obchodzilo kolesia w fotolabie - kto i jakie odbitki chcial u niego
    wywolac/druknac?

  • 40. Data: 2005-10-27 18:36:29
    Od: Kamil <-...@c...org>

    quwert napisał(a):

    > TAK przynajmniej miała (era) jakieś dwa kata temu

    A NRB był, czy jakiś inny, krótki numerek? Wtedy rzeczywiście się
    weryfikowało. Dzisiaj specialnie przelałem do siebie z PeKaO i na PeKaO
    pieniądze pod różne śmieszne adresy. Zobaczymy czy dojdą ;)

    --
    k.