  • 31. Data: 2011-07-13 12:49:22
    Temat: Re: mBank - zmiana opłat i prowizji od 15 lipca
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "MarekZ" <b...@a...w.pl> napisał w wiadomości
    news:ivk15u$hkt$1@srv.cyf-kr.edu.pl...

> [...]
    > (zresztą wprowadzane czysto umownie, a do tego czasami różne w różnych
    > źródłach) i nie ma się co takimi regułkami nadmiernie epatować.
    >
    > Ja po prostu wiem, co autor usiłował przekazać taką konstrukcją zdania.
    > Gdyby usiłował przekazać, to co Ty uważasz za słuszne, konstrukcja zdania
    > byłaby inna (np. pojawiłoby się słowo równocześnie albo podobne).
    > Naturalnie w najmniejszym stopniu mi nie przeszkadza, że ktoś uważa, iż
    > intencje autora były inne albo że to ukartowany spisek mający na celu
    > skasowanie za 3 lata wszystkich po 2 złote za każdy miesiąc. :D
    Co chciał przekazać to jedno, a co przekazał to drugie.
    Język potoczny nie odbiega tu od matematyki.
    Załóżmy, że wyrobiłem 100zł, ale nie wykupiłem bankomatów.
    No i czytam to zdanie:
    Zapłacę 2zł jeśli:
    nie wyrobiłem 100 zł - nie grozi mi,
    lub
    nie wykupiłem bankomatów - no fakt - nie wykupiłem więc zapłacę.
    Tego się nie da inaczej zrozumieć, nawet jak się bardzo chce.
    Jedynie można (opierając się na wcześniejszych informacjach) podejrzewać, że
    to pomyłka.
    Ale gdyby tych wcześniejszych informacji nie było to i wątpliwości by nie
    było - nie zapłacą tylko ci, co wyrobią 100zł i wykupią bankomaty, czyli
    każdy zapłaci 2 lub 5zł.
    P.G.

  • 32. Data: 2011-07-13 12:49:47
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (13.07.2011 14:23), MarekZ wrote:
    > Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Żywy język to co innego niż reguły interpretacji z wykładów z logiki
    > (zresztą wprowadzane czysto umownie, a do tego czasami różne w różnych
    > źródłach) i nie ma się co takimi regułkami nadmiernie epatować.

    Żywy język żywym językiem, ale jeżeli ktoś zapisał zdanie mając na myśli
    coś wprost przeciwnego niż napisał, to żaden to żywy język tylko język
    niechlujny :).

    A w razie sporów, decydujące będzie to co jest zapisane, a nie to co
    miał na myśli autor.

    > Ja po prostu wiem, co autor usiłował przekazać taką konstrukcją zdania.

    Ja podejrzewam że też wiem, faktem jest że zapisał coś innego.

    > Gdyby usiłował przekazać, to co Ty uważasz za słuszne,

    Gwoli ścisłości - ja nie uważam że to jest słuszne :).

    > konstrukcja
    > zdania byłaby inna (np. pojawiłoby się słowo równocześnie albo podobne)

    Ale przecież *równocześnie* znaczy *i* (&&, /\ , and). Właśnie jakby
    użył *równocześnie* lub *i*, to treść zgadzałaby się z intencją. Ale
    jest *lub*, więc jest inaczej.

    p. m.

  • 33. Data: 2011-07-13 12:52:36
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4e1d9463$1@news.home.net.pl...
    > każdy zapłaci 2 lub 5zł.
    Autouzupełnienie: lub 7zł.
    P.G.

  • 34. Data: 2011-07-13 13:02:22
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał w wiadomości grup
    .pl...
    > (13.07.2011 14:23), MarekZ wrote:

    > Żywy język żywym językiem, ale jeżeli ktoś zapisał zdanie mając na myśli
    > coś wprost przeciwnego niż napisał, to żaden to żywy język tylko język
    > niechlujny :).

    Ano niestety. Sporo jest w bankowych regulaminach podobnych kwiatków. O
    jeden z takich kwiatków właśnie toczę spór z ING, bo sporną kwotę oddali ale
    racji przyznać nie chcą. :) Amatorzy tworzą te regulaminy, przynajmniej by
    to mogli jakoś konsultować.

    > Ale przecież *równocześnie* znaczy *i* (&&, /\ , and). Właśnie jakby użył
    > *równocześnie* lub *i*, to treść zgadzałaby się z intencją. Ale jest
    > *lub*, więc jest inaczej.

    Konstrukcja zdania byłaby inna. Byłoby coś typu "opłata nie jest pobierana o
    ile coś tam i równocześnie coś tam". Byłby wyspecyfikowany jedyny przypadek
    kiedy nie jest pobierana.

    A obecnie mniej lub bardziej udolnie jest wyspecyfikowany jedyny przypadek,
    kiedy jest pobierana.

  • 35. Data: 2011-07-13 13:20:58
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/13/2011 5:11 AM, Kamil Jońca wrote:

    > Jeśli( (nie będzie transakcji na kwotę 100zł ) lub (klient nie ma usługi
    > "Wypłaty ze wszystkich bankomatów". ) ) to opłata jest pobierana.
    >
    > Co "lub"?
    > "lub" jest prawdziwe gdy którykolwiek jest prawdziwy, tak?
    >
    > Czyli oba warunki muszą być fałszywe, żeby poprzednik był fałszywy, tak?
    >
    > Czyli trzeba spełnić "będzie transakcja na 100" I "klient ma usługę
    > wypłaty za piątaka", tak?

    TAK

  • 36. Data: 2011-07-13 13:25:21
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/13/2011 6:32 AM, Jacek wrote:

    > To nie wystarczy, trzeba znać się na prawie.
    > W tym regulaminie powinno być słowo albo zamiast lub.
    >
    > Logika prawna to nie chłopski rozum.

    jakby tam było albo to zapacilbys rowniez jakbys oba warunki spełnił

  • 37. Data: 2011-07-13 13:27:02
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/13/2011 7:23 AM, MarekZ wrote:
    > Ja po prostu wiem, co autor usiłował przekazać taką konstrukcją zdania.
    Nie istotne co chcial przekazac, tylko co napisał.
    A ze mu nie wyszło to inna sprawa.

  • 38. Data: 2011-07-13 13:31:17
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    On 13 Lip, 14:11, mvoicem <m...@g...com> wrote:

    > Z drugiej strony czy tych odsetek rzeczywiście jest tak maluśko?
    > Powiedzmy od 500zł, wychodzi jakieś 5.5zł odsetek miesięcznie, biorąc
    > pod uwagę grace period i tak dalej, można powiedzieć że wypłata 500zł
    > generuje odsetki za 8-9zł.

    Można spłacić od razu, na drugi dzień itp
    jeśli spłaty liczone są w poprawnej kolejności to nie ma z tym
    problemu (poza koniecznością wyklikania przelewu).
    A zawsze to cieńszy portfel.

  • 39. Data: 2011-07-13 13:31:49
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/13/2011 8:02 AM, MarekZ wrote:

    > Konstrukcja zdania byłaby inna. Byłoby coś typu "opłata nie jest
    > pobierana o ile coś tam i równocześnie coś tam". Byłby wyspecyfikowany
    > jedyny przypadek kiedy nie jest pobierana.

    ale to jest dokładnie to samo co jest napisane teraz tylko, ze
    postawiles zaprzeczenie i zastosowales prawo do morgana.

    > A obecnie mniej lub bardziej udolnie jest wyspecyfikowany jedyny
    > przypadek, kiedy jest pobierana.

    obecnie precyzyjnie wyspecyfikowane sa dwa przypadki kiedy opłata bedzie
    pobrana

  • 40. Data: 2011-07-13 15:33:22
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (13.07.2011 15:31), Krzysiek wrote:

    > Można spłacić od razu, na drugi dzień itp
    > jeśli spłaty liczone są w poprawnej kolejności to nie ma z tym
    > problemu (poza koniecznością wyklikania przelewu).
    > A zawsze to cieńszy portfel.

    Jak spłacisz jedną operację gotówkową dzień po jej wykonaniu, na karcie
    używanej także do operacji bezgotówkowych?

    Przecież to zostanie zaliczone na poczet spłaty wcześniejszych operacji,
    które normalnie byś spłacił za 1.5 mies.

    p. m.