  • 21. Data: 2011-07-13 11:11:39
    Temat: Re: mBank - zmiana opłat i prowizji od 15 lipca
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:4e1d7597$0$2496$6...@n...neostrada
    .pl...

    > Jeżeliby chcieli mieć równoważność, to by zapisali "wtedy i tylko wtedy"
    > zamiast "jeżeli".
    >
    > Ale nawet jeżeli, to niczego to nie zmienia. Warunek "Opłata jest
    > pobierana wtedy i tylko wtedy gdy użytkownik nie wydaje kartą lub
    > użytkownik nie ma włączonej usługi".
    >
    > Nadal w przypadkach kiedy zrobił 100zł kartą ale nie ma włączonej usługi,
    > lub kiedy ma włączoną usługę ale nie zrobił 100zł kartą, warunek "nie
    > wydaje kartą lub użytkownik nie ma włączonej usługi" jest prawdziwy, więc
    > opłata jest pobierana (wg. tego zapisu).

    Poprawna struktura tego zdania to: p <--> ~(q \/ r)

    p - pobieranie opłaty
    q - wydaje 100 zł
    r - ma włączoną usługę

    lub struktury równoważne

    Ty najwyraźniej rozważasz strukturę: p <--> (~q \/ ~r)

    która nie jest równoważna (prawo de Morgana). Równoważna byłaby z koniunkcją
    w nawiasie.

  • 22. Data: 2011-07-13 11:32:48
    Od: "Jacek" <J...@b...pl>

    > Trzeba znać język polski, "lub" to nie "oraz".
    > a "którykolwiek" to nie "wszystkie na raz"

    To nie wystarczy, trzeba znać się na prawie.
    W tym regulaminie powinno być słowo albo zamiast lub.

    Logika prawna to nie chłopski rozum.

  • 23. Data: 2011-07-13 11:34:29
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 13 Jul 2011 12:09:19 +0200, mvoicem napisał(a):

    > Wiem że powinienem przejrzeć archiwum, ale mimo to - mógłbyś rozwinąć
    > temat?
    >
    > Bo być może że też mam tą kredytówkę ale nie wiem o tym że ma darmowe
    > bankomaty

    Każda Multi Aquarius i w górę (platyna i ta nowa Światowa): od wypłat
    bankomatowych nie pobiera się prowizji, jeno odsetki, których generalnie
    jest maluśko.

    --
    :-) Olgierd
    Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl

  • 24. Data: 2011-07-13 11:39:46
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Jacek" <J...@b...pl> napisał w wiadomości grup

    > To nie wystarczy, trzeba znać się na prawie.
    > W tym regulaminie powinno być słowo albo zamiast lub.
    >
    > Logika prawna to nie chłopski rozum.

    Niby dlaczego 'albo'? Co miałoby dać inne potraktowanie spełnienia obu
    przesłanek niż dokładnie jednej oprócz wygenerowania absurdu?

  • 25. Data: 2011-07-13 12:03:06
    Od: " " <g...@g...pl>

    Jacek <J...@b...pl> napisał(a):

    > To nie wystarczy, trzeba znać się na prawie.
    > W tym regulaminie powinno być słowo albo zamiast lub.
    >
    > Logika prawna to nie chłopski rozum.

    "lub czasopisma" - przestań wymyślać.

  • 26. Data: 2011-07-13 12:06:49
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (13.07.2011 13:11), MarekZ wrote:
    > Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Poprawna struktura tego zdania to: p <--> ~(q \/ r)

    Skąd taki pomysł? To musiałoby być zapisane tak: "opłata jest pobierana
    jeżeli nie zajdzie żaden z przypadków: a)użytkownik ma włączoną usługę,
    b) uzytkownik wykonał ruch za 100zł".

    > p - pobieranie opłaty
    > q - wydaje 100 zł
    > r - ma włączoną usługę
    >
    > lub struktury równoważne
    >
    > Ty najwyraźniej rozważasz strukturę: p <--> (~q \/ ~r)

    Oczywiście że taką. Dlaczego miałbym rozważać ~(q || r) , skoro słownie
    jest zapisane (~q || ~r ) ?

    p. m.

  • 27. Data: 2011-07-13 12:11:17
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (13.07.2011 13:34), Olgierd wrote:

    > Każda Multi Aquarius i w górę (platyna i ta nowa Światowa): od wypłat
    > bankomatowych nie pobiera się prowizji, jeno odsetki, których generalnie
    > jest maluśko.

    Patrz pan, nie wiedziałem.

    Z drugiej strony czy tych odsetek rzeczywiście jest tak maluśko?
    Powiedzmy od 500zł, wychodzi jakieś 5.5zł odsetek miesięcznie, biorąc
    pod uwagę grace period i tak dalej, można powiedzieć że wypłata 500zł
    generuje odsetki za 8-9zł.

    Poza tym, nie wiem jak to jest skonstruowane, ale w Citi jak mi się
    zdarzy mieć jakąś transakcję gotówkową, to się ciągnie jak smród po
    gaciach jeszcze przez kilka okresów rozliczeniowych, mimo że płacę
    wyciągi w terminie i w wymaganej wysokości.

    Więc wychodzi mi że odsetki są mimo wszystko znacznie wyższe niż
    prowizja 2zł w mB. No chyba że spłacasz w całości przed terminem, ale to
    znowu może wygenerować znacznie wyższe odsetki :).

    p. m.

  • 28. Data: 2011-07-13 12:23:16
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał w wiadomości grup
    .pl...

> [...]
    > uzytkownik wykonał ruch za 100zł".

    > Oczywiście że taką. Dlaczego miałbym rozważać ~(q || r) , skoro słownie

    Żywy język to co innego niż reguły interpretacji z wykładów z logiki
    (zresztą wprowadzane czysto umownie, a do tego czasami różne w różnych
    źródłach) i nie ma się co takimi regułkami nadmiernie epatować.

    Ja po prostu wiem, co autor usiłował przekazać taką konstrukcją zdania.
    Gdyby usiłował przekazać, to co Ty uważasz za słuszne, konstrukcja zdania
    byłaby inna (np. pojawiłoby się słowo równocześnie albo podobne). Naturalnie
    w najmniejszym stopniu mi nie przeszkadza, że ktoś uważa, iż intencje autora
    były inne albo że to ukartowany spisek mający na celu skasowanie za 3 lata
    wszystkich po 2 złote za każdy miesiąc. :D

  • 29. Data: 2011-07-13 12:32:14
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (13.07.2011 13:32), Jacek wrote:

    > To nie wystarczy, trzeba znać się na prawie.
    > W tym regulaminie powinno być słowo albo zamiast lub.

    Jak już, to powinno być *i* zamiast *lub*. O ile oczywiście poprawnie
    odczytujemy intencję tego który to pisał.

  • 30. Data: 2011-07-13 12:45:53

    mvoicem <m...@g...com> napisał(a):

    > Jak już, to powinno być *i* zamiast *lub*. O ile oczywiście poprawnie
    > odczytujemy intencję tego który to pisał.

    Gdy odczytasz je poprawnie, nie będziesz chciał wstawiać tam "i".