  • Data: 2020-06-05 12:23:33
    Temat: Re: mBank - zablokowany dostęp
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Tak teoretycznie powinno być. Aczkolwiek wyobrażam sobie, że taki wyciek
    > jest już wystarczającą klęską, nawet jeśli nie da się tych haseł (łatwo)
    > użyć.

    Owszem, ale zawsze powinno być tak, że nawet jak uważamy, że wszystkie
    elementy ssystemu są bezpieczne to złamanie jednego nie powinno dawać
    nic względem innych.

    > To, że nie przez każdy, to było raczej jasne od zawsze. Nawet jeśli nie
    > było to hasło w jawnej postaci - ale w takiej, która umożliwiała
    > zalogowanie się. Łatwo podać przykłady, i to nie takie wcale niszowe -
    > choćby (na pewnym etapie) Microsoft, Novell.

    Ja o tym nie wiedziałem. Zakładałem (wiem - naiwnie), że wszystko jest
    robione prawidłowo.

    > Oj oj oj. To już wniosek zbyt daleko idący. Każdy właściciel sklepu
    > mógłby się zalogować do banku - raczej nierozsądne.

    Pisałem tylko o jednakowym haśle do sklepów, nie banków.
    Poza tym moje założenie (nie znam się na internecie) było takie, że to
    przeglądarki jak są w trybie z kłódeczką to wymuszają logowanie w taki
    sposób, że hasło jest hashowane (z loginem i solą) na miejscu i hasło
    nie wychodzi poza mój komputer. Tak między innymi rozumiałem znaczenie
    tej kłódeczki - że jestem w bezpiecznym połączeniu i przeglądarka tego
    pilnuje, że jest ono bezpieczne między innymi nie dopuszczając do
    wycieku mojego hasła.
    Zakładałem, że jak ktoś definiował protokół dla bezpiecznego połączenia
    dającego prawo wyświetlenia kłódeczki to o to zadbał.

    > Owszem. Powinno się zmieniać tylko tam, gdzie wykradli. Przecież nie
    > używamy takich samych haseł w różnych miejscach, nie?

    Chyba jesteś naiwny :)

    > Nic z tych rzeczy.

    Ja podtrzymuję, że powinien móc i świat powinien być tak zorganizowany,
    że jest to w sumie bezpieczne.

    > Nie. Hasło tak czy owak musi być przesłane do zdalnego systemu,

    Według mnie nie.

    > by ten
    > mógł je zweryfikować. Np. policzyć hash i porównać z przechowywanym
    > w bazie.

    Hash powinien być liczony w komputerze użytkownika.

    > To kwestia tego, czy atakujący ma dostęp "tylko do odczytu" (np. może
    > skopiować bazę, albo nawet ją zmodyfikować), czy też może wprowadzić
    > zmiany w oprogramowaniu systemu (lub np. śledzić jego wykonywanie).
    > W tym drugim przypadku może łatwo poznać hasła, hash czy nie hash.

    Hash powinien być liczony w komputerze użytkownika. Hasło nigdy nie
    powinno być przesyłane do serwera.

    Takie jest moje zdanie i ja się z nim zgadzam :)
    P.G.