  • 11. Data: 2002-04-12 12:45:28
    Temat: Re: mBank efektywne 8.93%?
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Artur Fortuna" <f...@p...pole.reply-to.pl> napisał w wiadomości
    news:a96juo$t4g$1@galaxy.uci.agh.edu.pl...

    > Nie płaci.
    > --

    Czyzby? Przeliczmy :)

    Miesiac Kapital Odsetki Podatek
    1 1 000,00 zł 7,21 zł 1,40 zł
    2 1 005,81 zł 7,25 zł 1,40 zł
    3 1 011,66 zł 7,29 zł 1,40 zł
    4 1 017,55 zł 7,33 zł 1,40 zł
    5 1 023,49 zł 7,38 zł 1,40 zł
    6 1 029,46 zł 7,42 zł 1,40 zł
    7 1 035,48 zł 7,46 zł 1,40 zł
    8 1 041,55 zł 7,51 zł 1,40 zł
    9 1 047,66 zł 7,55 zł 1,40 zł
    10 1 053,81 zł 7,60 zł 1,40 zł
    11 1 060,00 zł 7,64 zł 1,40 zł
    12 1 066,24 zł 7,69 zł 1,40 zł
    SUMA 89,33 zł 17,80 zł

    Bank wyplacil 89,33 zl odsetek, co z tysiaca daje 8,93%

    Maciej

    PS Sorki za html

  • 12. Data: 2002-04-12 12:59:44
    Od: <m...@p...onet.pl>

  • 13. Data: 2002-04-12 13:04:01
    Od: "Wall" <w...@i...pl>

    news:a96kti$1i4$1@news.tpi.pl...Bank wyplacil 89,33 zl odsetek, co z tysiaca
    daje 8,93%

    Jasne! Bank płaci 8,93% ale klient otrzymuje jedynie 7,14%!
    Wall.

  • 14. Data: 2002-04-12 13:37:41
    Od: Artur Fortuna <f...@p...pole.reply-to.pl>

    m...@p...onet.pl napisał(a):
> [...]

    Przepraszam. Nie wiedzialem skad wzielo sie 8,93. I nie ta liczbe
    chcialem zakwestionowac.
    Chodzi o to, ze na stronie mBanku stoi jak wol efektywne 9,00%.
    Czyli liczone jakby w ogole nie bylo podatku.
    I to jest liczba nie fair.

    --
    Artur Fortuna

  • 15. Data: 2002-04-12 14:29:58
    Od: "Pete" <m...@N...bigfoot.com>

    Użytkownik "Artur Fortuna" <f...@p...pole.reply-to.pl> napisał w
    wiadomości news:a96nv4$rk$1@galaxy.uci.agh.edu.pl...

> [...]
    > chcialem zakwestionowac.
    > Chodzi o to, ze na stronie mBanku stoi jak wol efektywne 9,00%.
    > Czyli liczone jakby w ogole nie bylo podatku.

    A jaka liczba jest fair?
    Policz oprocentowanie efektywne dla 65 PLN
    I to samo zrob dla 75 PLN

    --
    Pete

  • 16. Data: 2002-04-12 15:45:54
    Od: Artur Fortuna <f...@p...pole.reply-to.pl>

    Pete napisał(a):
    > A jaka liczba jest fair?
    > Policz oprocentowanie efektywne dla 65 PLN
    > I to samo zrob dla 75 PLN

    Jasne. Przyjmujac jako definicje oprocentowania efektywnego to co
    przyjmowalo sie w czasach przedbelkowych (czyli zwykly wzor)
    to oczywiscie jest to 9%.
    Tyle, ze nie ma podstaw, aby dalej tak to liczyc.
    Procent skladany 7,14.
    Koszt banku 8,93.
    Koszt banku wyliczony powyzej nie uwzglednia zmian wartosci pieniadza w
    czasie. Dostaniemy 9,00 jesli przyjmiemy do przeliczen nominalne
    oprocentowanie eMaxa i kapitalizacje miesieczna. Tyle, ze niby czemu mamy
    to wlasnie przyjac?

    --
    Artur Fortuna

  • 17. Data: 2002-04-12 20:17:10
    Od: p...@f...onet.pl (Andrzej Popowski)

    Fri, 12 Apr 2002 15:04:01 +0200, "Wall" <w...@i...pl> piszesz:

> [...]
    >daje 8,93%
    >
    >Jasne! Bank płaci 8,93% ale klient otrzymuje jedynie 7,14%!

    Spokojnie, dodac czy odjac podatek kazdy potrafi ;-)

    Problem w tym, ze bank podaje oprocentowanie efektywne 9,00%, co nie
    odpowiada zadnej z powyzszych liczb. Brakujace 0,07% to kapital, jaki
    wypracowalyby podatki, gdyby bank ich nie odprowadzal co miesiac do
    US.

    Czyli w przypadku wyliczen oprocentowania efektywnego wg metody banku
    dopisywanie procentow odpowiada rzeczywistosci: nastepuje co miesiac.
    Natomiast odprowadzanie podatku jest zafalszowane: w rzeczywistosci
    nastepuje co miesiac, w wyliczeniach go nie ma (lub nastepuje po
    roku).

    I przez to podawana wielkosc oprocentowania jest wyzsza niz prawdziwa.

    Powiedzialbym, ze brakuje w niej uwzglednienia podatku efektywnego ;-)

    Pozdrowienia,

    Andrzej Popowski

  • 18. Data: 2002-04-13 11:20:35
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > I to jest liczba nie fair.

    Nie fair to ja uwazam w Millennium 7,5% w Inteligo 10% (teraz 9,5%).
    Bo sa od pewnych progow i to oprocentowanie obejmuje tylko i wylacznie te
    nadwyzke.

    Po za tym - dlaczego mBank mialby byc pierwszy i sobie obnizyc
    oprocentowanie, kiedy inne banki tego nie robia??? Sprobuj mi to
    wytlumaczyc?

    Poza tym - jakie mialby dac oprocentowanie.
    Juz wiele tutaj przykladow bylo, ze moze sie zdazyc, ze belkowe wcale nie
    bedzie wynosic 20% - czytales o tym???

    I tutaj oprocentowanie bedzie uzaleznione od konkretnej osoby, a nie
    ogolnie...

  • 19. Data: 2002-04-13 13:14:23
    Od: p...@f...onet.pl (Andrzej Popowski)

    Sat, 13 Apr 2002 13:20:35 +0200, "AMRA" <a...@a...com>
    piszesz:

    >Poza tym - jakie mialby dac oprocentowanie.
    >Juz wiele tutaj przykladow bylo, ze moze sie zdazyc, ze belkowe wcale nie
    >bedzie wynosic 20% - czytales o tym???

    Masz na mysli zaokraglenia? Ale to samo dotyczy oprocentowania. Nie
    przeszkadza to nikomu w podaniu dokladnych wartosci, nawet jezeli dla
    stanu konta rownego 5 groszy rzeczywisty procent bedzie inny.

    A w przypadku wyliczen procentu efektywnego, jak to aktualnie robia
    banki moim zdaniem jest zasadniczy blad logiczny: kapitalizowane
    odsetki sa liczone jako procent skladany a jednoczesnie podatki sa
    sumowane liniowo. To prowadzi do zanizenia podatkow i zawyzenia
    koncowego wyniku.

    Pozdrowienia,

    Andrzej Popowski

  • 20. Data: 2002-04-15 08:43:15
    Od: Artur Fortuna <f...@p...pole.reply-to.pl>

    Andrzej Popowski napisał(a):

> [...]
    > odsetki sa liczone jako procent skladany a jednoczesnie podatki sa
    > sumowane liniowo. To prowadzi do zanizenia podatkow i zawyzenia

    Problem w tym, że tej części odsetek, która idzie na podatek nie da się
    sensownie przeliczyć w inny sposób niz liniowo sumując.
    No bo należałoby postąpic podobnie jak z resztą odsetek. Tyle, że właśnie te
    pieniądze nie trafiają na konto, czyli nie ma powodu uzywać oprocentowania
    takiego jak na eMaxie. Czyli jakiego uzyć?
    Z punktu widzenia klienta oprocentowanie 8.65 z kapitalizacją miesięczną
    to to samo co oprocentowanie 8.93 z kapitalizacją roczną.
    Oczywiście z punktu widzenia banku ta druga opcja jest lepsza (płaci takie
    same "podatkowe odsetki", ale raz na koniec, a nie co miesiąc).
    Z punktu widzenia fiskusa wprost przeciwnie.
    Uważam, że jedynym rozsądnym wyjściem jest przyjęcie punktu widzenia klenta.

    --
    Artur Fortuna