  • 1. Data: 2005-07-28 07:29:52
    Temat: [mBank] Zakup eKartą w USD - opłata za przewalutowanie?
    Od: Althazan <altha_pi-pi-pi-_nowy@pi-pi_wp.pl>

    Witam!

    Wiecie może, czy mBank pobiera opłatę za zakupy poza granicami w USD?
    Mnie to spotkało (chyba). Opiszę jak było.
    Karta - eKarta mBanku - wg opisu ze strony mBanku:

    http://www.mbank.com.pl/przewodnik/pytania/faq.html?
    6,1#506

    "Transakcje zagraniczne dokonane eKARTAMI są przeliczane z waluty
    lokalnej przez organizację VISA na dolary amerykańskie, a następnie
    według kursu mBanku na złotówki. Kurs mBanku używany w tych
    rozliczeniach to kurs sprzedaży dewiz BRE Banku SA z dnia rozliczenia
    transakcji."

    Dokonałem obciążenia karty dzisiaj 28.08 o 8:20 na kwotę X USD.
    Sprawdziłem na stronie BRE Banku:

    http://www.brebank.com.pl/ekonomia/index.jhtml?conte
    xt=2877

    że kurs sprzedaży USD z godziny 8:00 wynosi 3,4336.
    Spodziewałem się więc, że z eKarty zostanie ściągnięta kwota X*3,4336.
    Otóż nie. Została ściągnięta kwota X*3,4756.
    Zadzwoniłem więc do mLinii z zapytaniem dlaczego tak się stało i czy
    bank pobrał ode mnie jakąś dodatkową prowizję? Pani - po długiej
    konsultacji oświadczyła, że jest to tylko wstępne obciążenie i końcowe
    może się różnić od tego, które widnieje na karcie (!). Poradziła mi,
    żebym zadzwonił ponownie, gdyby po rozliczeniu transakcji widniało nadal
    takie przeliczenie.
    Poczytałem troszkę jednak i znalazłem na stronie VISY kalkulator do
    przewalutowań (choć na stronie mBanku widnieje jak byk, że transakcja
    eKartą jest rozliczana właśnie w dolarach amerykańskich). Wpisałem
    przeliczenie z USD na PLN ORAZ prowizję banku 2% i co mi wyszło:

    http://corporate.visa.com/pd/consumer_ex_results.jsp
    ?from=PLN&to=USD&rate=0.02

    - 3,48 (a dokładnie właśnie 3,4756). Jak sprawdziłem kwoty - okazało
    się, że zgadza się co do grosza!

    Tak więc - na razie (po zaksięgowaniu transakcji będę dzwonił dalej) -
    zostałem obciążony prowizją bankową za przeliczenie USD na PLN 2%.
    Czyli każdy zakup za granicą jest droższy o 2%?
    Czy to tak ma działać? Czy transakcja bezgotówkowa przy zakupie w
    walucie, w której rozliczana jest karta powinna być obciążona taką prowizją?

    Pozdrawiam.
    Tomek.

  • 2. Data: 2005-07-28 07:54:17
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Althazan wrote:
    [...]

    > Tak więc - na razie (po zaksięgowaniu transakcji będę dzwonił dalej) -
    > zostałem obciążony prowizją bankową za przeliczenie USD na PLN 2%.
    > Czyli każdy zakup za granicą jest droższy o 2%?

    Sprawdź TOiP, tam jest opłata za przewalutowanie właśnie 2%

    KJ

    --
    Rowery treningowe, siłownie, sprzęt sportowy
    http://strony.aster.pl/kjonca/#f4y

  • 3. Data: 2005-07-28 08:15:07
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

    > Sprawdź TOiP, tam jest opłata za przewalutowanie właśnie 2%

    Kamil, wiem że czas wakacji rozleniwia ;-)
    ale może byś najpierw przeczytał choć tytuł posta
    i _całe_ wyjaśnienie spod gwiazdki w TOiP:
    http://www.mbank.com.pl/przewodnik/oplaty-ekarta.htm
    l ?
    hint: http://www.mbank.com.pl/przewodnik/pytania/faq.html?
    5,1#73

  • 4. Data: 2005-07-28 08:15:25
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Kamil Jońca wrote:

    > Sprawdź TOiP, tam jest opłata za przewalutowanie właśnie 2%

    Hmm w dolarach tez tak jest? Bo to by byla ukryta oplata i moznaby bylo
    robic dym ;) A jak sie ksztaltowal kurs w pozniejszych godzinach itp? Jak
    mozesz - napisz jak sie skonczylo - czyli po jakim kursie Ci rozliczylo

    Zadbaj o swoje pieniądze!

  • 5. Data: 2005-07-28 08:23:56
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Michał 'Amra' Macierzyński wrote:
    [...]

    > Hmm w dolarach tez tak jest? Bo to by byla ukryta oplata i moznaby bylo
    > robic dym ;) A jak sie ksztaltowal kurs w pozniejszych godzinach itp?
    > Jak mozesz - napisz jak sie skonczylo - czyli po jakim kursie Ci rozliczylo
    Moja kulpa. Nie doczytałem.

    KJ

  • 6. Data: 2005-07-28 08:48:01
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl> wrote:

    > Hmm w dolarach tez tak jest? Bo to by byla ukryta oplata i moznaby bylo
    > robic dym ;) A jak sie ksztaltowal kurs w pozniejszych godzinach itp? Jak
    > mozesz - napisz jak sie skonczylo - czyli po jakim kursie Ci rozliczylo

    Amra - idz moze po kawe, co?
    Czlowiek pisze, ze dzisiaj rano, a Ty jak sie skonczylo.
    (pomijajac juz to, ze autor zyje chyba w innej strefie czasowej, skoro
    dzisiaj ma 28.08 :)

    --
    Przemysław Maciuszko
    Zurich based

  • 7. Data: 2005-07-28 08:51:53
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    Althazan <altha_pi-pi-pi-_nowy@pi-pi_wp.pl> wrote:

    > Spodziewałem się więc, że z eKarty zostanie ściągnięta kwota X*3,4336.
    > Otóż nie. Została ściągnięta kwota X*3,4756.

    Nic nie zostalo sciagniete. Na karcie pojawila sie tylko blokada.

    > konsultacji oświadczyła, że jest to tylko wstępne obciążenie i końcowe
    > może się różnić od tego, które widnieje na karcie (!). Poradziła mi,

    Oczywiscie. Finalne rozliczenie transakcji nastepuje zwykle po kilku dniach.
    Wedlug kursu w dniu _rozliczenia_, a nie obciazenia.

    > żebym zadzwonił ponownie, gdyby po rozliczeniu transakcji widniało nadal
    > takie przeliczenie.

    Calkiem slusznie.

    > Czy to tak ma działać? Czy transakcja bezgotówkowa przy zakupie w
    > walucie, w której rozliczana jest karta powinna być obciążona taką prowizją?

    Nie w tym wypadku.

    --
    Przemysław Maciuszko
    Zurich based

  • 8. Data: 2005-07-28 09:00:24
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Przemysław Maciuszko wrote:
    > Amra - idz moze po kawe, co?

    no wlasnie wypilem

    > Czlowiek pisze, ze dzisiaj rano, a Ty jak sie skonczylo.
    > (pomijajac juz to, ze autor zyje chyba w innej strefie czasowej, skoro
    > dzisiaj ma 28.08 :)

    A pisalem w czasie przyszlym niedokonanym, no ;)

    Zadbaj o swoje pieniądze!

  • 9. Data: 2005-07-28 09:28:30
    Od: Althazan <altha_pi-pi-pi-_nowy@pi-pi_wp.pl>

    > Nie w tym wypadku.

    OK, czyli spokojnie poczekam na finalizację transakcji i zaksięgowanie
    zakupu. Pytałem dlatego, że kupowałem już nie pierwszy raz - poprzednio
    dość dawno temu i wtedy nie sprawdzałem kursów, natomiast pamiętam, że
    nigdy nie zdarzyło mi się, żeby cokolwiek mi potem zwracano (tzn. może,
    że zostawało mi potem coś na karcie).
    Czy ktoś miał taki przypadek - gdzie wówczas zostaje ta nadmiarowo
    zablokowana końcówka - na eKarcie, czy na eKoncie (chyba raczej powinna
    zostać na eKarcie)?

    Pozdrawiam.

  • 10. Data: 2005-07-28 14:51:32
    Od: Szymon <s...@w...pl>

    Althazan wrote:
    [...]
    > Czy ktoś miał taki przypadek - gdzie wówczas zostaje ta nadmiarowo
    > zablokowana końcówka - na eKarcie, czy na eKoncie (chyba raczej powinna
    > zostać na eKarcie)?

    Ja miałem tak - cytuję:
    "zapłaciłem w Amazon (USA) eKartą za książki $92,90.
    Wysłali 2 książki (za 56,97), na koncie pojawiła mi się blokada 289,83
    zł czyli 289,83/92,90 = ok 3,12 za dolara

    [...]
    Ale Amazon przysłało informację, że jest problem z wysyłką trzeciej
    książki ($35,93) - "we are having difficulty processing your Visa". "We
    will retry charging your credit card shortly. It is not necessary to
    place a new order, but you may want to review and/or update the payment
    information for your order."
    Wszedłem na stronę mojego konta (w Amazon) informowano mnie, że
    nastąpiło opóźnienie wysyłki - miałem do wyboru zlecenie obciążenia
    tej samej karty, zmianę karty etc.
    Wyglądało to tak jakby na karcie nie było środków.
    Kliknąłem aby wysłali tę książkę obciążając konto karty mBankowej.
    Nic - "we are having difficulty processing your Visa"

    doładowałem eKartę, kliknąłem. OK - poszło.
    Pojawiła się blokada 112,51 (za $35,93) - czyli 3,14 za dolara...
    Mam nadzieję, że to 112,51 wróci ale skąd ta cena 3,12 i 3,14 za dolara??"

    o czym tutaj pisałem ;)
    W sumie zapłaciłem:
    56,97 USD = 177,86 PLN (3,12)
    (data transakcji 5.02 data księgowania 8.02)
    35,93 USD = 113,63 PLN (3,16)
    (data transakcji 8.02 data księgowania 9.02)

    8.02 to mniej więcej tydzień po pojawieniu się wspomnianej blokady.

    pozdr.
    Szymon