  • Data: 2003-07-04 08:31:50
    Temat: Re: kradzież karty
    Od: Łukasz Stawicki <g...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik j...@p...onet.pl napisał:

    > Napisz, napisz, bo nie wydaje mi się, żeby w tak poważnych zastosowaniach
    > funkcja szyfrująca nie była różnowartościowa.
    >
    > Jacek

    Podpytałem, sprawdziłem, pomyślałem.

    1. Wklepujemy do bankomatu PIN.
    2. On jest szyfrowany DESem - szyfrowanie symetryczne!
    3. Taki pakiet DES(PIN) wędruje do banku.
    4. Tam jest odszyfrowywany : DES-1(DES(PIN)) -> PIN.
    5. I jest porównywany z tym, co jest zapisane w komputerze w banku.

    A to oznacza, że w komputerze jest zapisany __goły__ PIN. Z punktu
    widzenia bezpieczeństwa jest to bez sensu.

    Stąd mój wniosek że między punktami 1 i 2 dokonywane jest obliczenie
    jednokierunkowej funkcji skrótu z PINu i nr karty czyli obliczamy
    HASH(PIN,karta) i dopiero to szyfrujemy. I w banku w komputerze nie jet
    trzymany goły PIN ale również wartość HASH(PIN,karta) - tak po prostu
    jest dużo bezpieczniej.

    A skoro tak, to może się zdarzyć, że HASH(PIN1,karta) = HASH(PIN2,karta)
    - funkcja skrótu po prostu tak ma i dobrze. Gdyby nie to, to wówczas
    nie byłaby jednokierunkowa, czyli dałoby się prosto (w sensie złożoności
    obliczeniowej) obliczyć PIN znając HASH(PIN,karta) i nr karty. A tak się
    nie da - jakiekolwiek liczenie PINu polega tak naprawdę na zgadywaniu
    (tzn jest równoważne obliczeniowo ze zgadywaniem).

    Łukasz