  • 41. Data: 2010-03-05 08:28:37
    Temat: Re: jak przeciwdziałać zdemolowaniu systemu bankowego przez muchomory z Torunia?
    Od: BK <b...@g...com>

    On 5 Mar, 08:49, Krzysiek <k...@o...pl> wrote:

    > ale to powinno inaczej działać.
    > Po pierwsze - dane szczegółowe powinny być sprawdzane tylko wtedy
    > jeśli nadawca takie wpisał.
    > Po drugie - system powinien mieć odpowiednią "czułość" i wybierać jako
    > podejrzane przelewy gdzie nie ma żadnych podobieństw, nie musi się
    > zgodzić każdy znaczek.
    >
    > Jest też inna możliwość : wpisywanie danych odbiorcy jako opcja
    > dodatkowo płatna, takie przelewy byłyby droższe a dodatkowo pola
    > byłyby zawsze sprawdzane. W przypadku przelewów zlecanych na poczcie
    > takie dane sprawdzane byłyby zawsze (i tak są one droższe).

    Ale to o czym piszesz jest bez sensu z dwoch powodow:
    - po pierwsze, takie wdrozenia kosztuja, i ktos za to zaplacic by
    musial
    - pod drugie, zaraz przez caly internet przetoczylaby sie fala postow,
    wpisow na blogach, ze banki okradaja klientow bo przelew zostal
    wyslany, kasy 2 dni na koncie nie bylo (odsteki!!!!) i wrocila - a
    odbiorca teraz domaga sie jakiejs kary lub odsetek karnych bo nie
    zaplacilismy za cos na czas

    Zwykle najlepszym rozwiazaniem jest to najprostsze czyli dopisanie w
    ustawie art., ktory mowi, ze przelew jest wykonany poprawnie po
    numerze konta. I po co kombinowac?

  • 42. Data: 2010-03-05 08:29:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Mar 2010, MacGregor wrote:

    > Jeżeli chodzi o rachunki osób prawnych ok takie dane są dostępne.
    > Natomiast co z przedsiębirstwami prowadzonymi jako "działalność gospodarcza"
    > bez osobowości prawnej.
    > Wpisując nuner rachunku poznawało by się dane adresowe osoby fizycznej. A tu
    > się kłania ustawa o ochronie danych osobowych.

    Nie, te same dane są publicznie dostępne w jawnym rejestrze DG (albo
    ogólnopolskim, tym samym co osoby prawne, albo "gminnym").
    Sorry sir, ale kupujesz nieruchomość (księgi wieczyste) czy zakładasz
    DG (rejestr przedsiębiorców właśnie) trafiasz do publicznie dostępnych,
    jawnych danych.

    pzdr, Gotfryd

  • 43. Data: 2010-03-05 08:32:59
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    On 5 Mar, 09:01, k...@p...onet.pl (Kamil Jońca) wrote:

    > #define "żadnych podobieństw"
    tu możliwości jest dużo, można wyszukiwać fragmenty tekstu, sprawdzać
    zwłaszcza imię, nazwisko lub nazwę firmy, pomijać adres itp.

  • 44. Data: 2010-03-05 08:41:07
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" news:hmpod0$q8f$2@inews.gazeta.pl

    > Szefem Boga... ;)

    on już nim jestem. Jego pycha i buta stawiam go nad Bogiem.

  • 45. Data: 2010-03-05 08:41:55
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    On 5 Mar, 09:28, BK <b...@g...com> wrote:

> [...]

    > Zwykle najlepszym rozwiazaniem jest to najprostsze czyli dopisanie w
    > ustawie art., ktory mowi, ze przelew jest wykonany poprawnie po
    Bo to nie jest rozwiązanie idealne...jest tanie. Ale czy mimo to
    należy przy tym pozostać, bo nie stać nas na nic lepszego? Problemy
    podstawionych rachunków, albo po prostu pomylonych, będą się pojawiać
    co jakiś czas...ale my jesteśmy zdolni a "głupole" co się mylą lub
    nabierają niech tracą kasę? ich wina ich problem.

  • 46. Data: 2010-03-05 08:50:07
    Od: BK <b...@g...com>

    On 5 Mar, 09:41, Krzysiek <k...@o...pl> wrote:

> [...]
    > co jakiś czas...ale my jesteśmy zdolni a "głupole" co się mylą lub
    > nabierają niech tracą kasę? ich wina ich problem.

    Ale dokladnie. Problem przeciez nie jest masowy, a dotyczy glownie
    osob, ktore nie zachowuja minimum ostroznosci przy korzystani z
    nowoczesnych technologii.

    Rachunkow pomylonych problem nie dotyczy bo suma kontrolna chroni
    przed wpisaniem blednego rachunku, a mozliwosc odzyskania pienidzy
    przed podstawieniem przez pomylke numeru np. elektrowni zamiast
    gazowni.

    Problem dotyczy jedynie ludzi, ktorych oszukano. Skala problemu jest
    na tyle mala, ze sie po prostu nie oplaca wdrazac zaawansowanych
    mechanizmow weryfikujacych przelewy. Nie sadze zeby wiekszosc klientow
    bankowosci chciala poniesc koszty - zarowno finansowe jak i
    niefinansowe (opoznienia w realizacji przelewow ect.) bo jest grupa
    ludzi, ktorzy daja sie oszukiwac. Jak ktos nie jest w stanie sie
    zabezpieczyc przed tego typu oszustwami np. na allegro to niech placi
    karta lub przy odbiorze :)

  • 47. Data: 2010-03-05 08:58:44
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    On 5 Mar, 09:50, BK <b...@g...com> wrote:

    >Problem przeciez nie jest masowy, a dotyczy glownie
    >osob, ktore nie zachowuja minimum ostroznosci przy korzystani z
    >nowoczesnych technologii.

    Przy korzystaniu z technologii. Niekoniecznie nowoczesnej, bo
    upraszczanie sprawdzania rachunku nowoczesnością nie jest, jeśli już
    określiłbym to mianem automatyzacji.

    > Problem dotyczy jedynie ludzi, ktorych oszukano. Skala problemu jest
    > na tyle mala, ze sie po prostu nie oplaca wdrazac zaawansowanych
    > mechanizmow weryfikujacych przelewy.
    Więc potrzebny będzie system działania w takich przypadkach, szybkie
    reagowanie,
    odpowiednie przepisy prawne ułatwiające zwrot środków.

    > Nie sadze zeby wiekszosc klientow
    > bankowosci chciala poniesc koszty - zarowno finansowe jak i
    > niefinansowe (opoznienia w realizacji przelewow ect.) bo jest grupa
    > ludzi, ktorzy daja sie oszukiwac.
    Sprawdzanie paru znaków z pola tekstowego pod względem zawierania
    podobnych stringów to nie jest wielki koszt. Kosztem może być to co z
    tym zrobić dalej, bo taki podejrzany przelew powinien być szybko
    sprawdzony najlepiej przez człowieka.
    Kosztów niefinansowych może nie być - można by nie wpisywać danych
    odbiorcy wtedy nie będą sprawdzane.

    >Jak ktos nie jest w stanie sie
    > zabezpieczyc przed tego typu oszustwami np. na allegro to niech placi
    > karta lub przy odbiorze :)
    Problem dotyczyć może także różnych organizacji charytatywnych i
    innych zbierających pieniądze
    tam płacenie kartą jest średnim pomysłem (prowizje), a opcji płacenia
    przy odbiorze nie ma.

  • 48. Data: 2010-03-05 08:59:52
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    On 5 Mar, 08:26, "MacGregor" <m...@s...poczta.onet.pl> wrote:

    > Norma na pdstawie której stworzono NRB przewiduje możliwość wykorzystania
    > zanków alfanumerycznych w "identyfikatorze rachunku".
    > Tylko że w Polsce przyjęte zostało ograniczenie do samych cyfr.

    Hm..no to chyba tym prościej byłoby wprowadzić taką możliwość.

  • 49. Data: 2010-03-05 09:06:39
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Krzysiek <k...@o...pl> writes:

    > tu możliwości jest dużo, można wyszukiwać fragmenty tekstu, sprawdzać
    > zwłaszcza imię, nazwisko lub nazwę firmy, pomijać adres itp.

    I dlatego proszę, żebyś to zdefiniował. Ja _wiem_, że możliwości jest
    dużo.

    KJ

    EMACS = Even a Master of Arts Comes Simpler

  • 50. Data: 2010-03-05 09:45:59
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-03-04, Kamil Jońca <k...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > Ale chyba mówimy o osobach prawnych? (Niezależnie, od tego, że do mnie
    > ten pomysł nie przemawia)

    Doczytałem i puściłem cancela (a że nie wszystkie serwery to honorują... ;)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl