  • 31. Data: 2010-03-05 05:24:56
    Temat: Re: jak przeciwdziałać zdemolowaniu systemu bankowego przez muchomory z Torunia?
    Od: BK <b...@g...com>

    On Mar 4, 9:53 pm, z...@o...pl wrote:

    > ja mam pytanie, co powstanie z połączenia dwóch kwestii:
    >
    > 1) jest nowy przepis o wystarczającej identyfikacji po nr konta
    > 2) jest stary wyrok o niewystarczającej identyfikacji po nr konta
    >
    > czy nowy przepis zablokuje możliwość powoływania sie na stary wyrok?
    >
    > a może okaże się że "co do zasady to wystarcza identyfikacja po nr
    > konta (i można odrzucać reklamacje) ale jak klient drze pyszczek
    > w niebogłosy, to wtedy trzeba zgodnie z wyrokiem oddac mu kasę"?
    >
    > jak to (wg kolegi) może wyglądać w praktyce po uchwaleniu ustawy
    > wdrażającej tę legendarną już dyrektywę PSD?

> [...]

    wyrok straci znaczenie

    wyrok zapadl w stanie prawnym, w ktorym nie bylo przepisu mowiacego o
    zasadach wykonywania przelewow wiec sad orzekal na podstawie ogolnych
    norm dotyczacych wykonywania zlecen przez profesjonalistow

    teraz bedzie przepis szczegolowy i po sprawie

  • 32. Data: 2010-03-05 05:31:35
    Od: BK <b...@g...com>

    On Mar 5, 4:17 am, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > Ale zawsze jakis koszt.
    > --
    > Krzysztof Halasa

    Koszt to jedna sprawa. Druga rzecz, ze latwo sobie wyobrazic, ze
    akceptowalnosc przelewow spadnie - w zaleznosci od "czulosci" takiego
    mechanizmu nawet o 80%. Zwykle dane o posiadaczu rachunku to imie,
    naziwsko i adres. Ilu z nas wpisuje te dane poprawnie np. Jan Kowalski
    ul. Bohaterskich Tokarzy Konarszczaków 123A/14 Warszawa? :) Ilu z nas
    chcialoby zaczac tak wpisywac te dane zeby miec pewnosc, ze przelew
    dojdzie? :)

  • 33. Data: 2010-03-05 06:56:45
    Od: "MacGregor" <m...@s...poczta.onet.pl>

    Użytkownik <z...@o...pl> napisał w wiadomości
    ........Ciach.........
> [...]
    > rydzyki są gotowi zdemolować system bankowy pod pozorem "przeciwdziałania
    > nadużyciom".
    > rachunków osób prawnych jest skończona ilość, więc można je jakoś niedrogo
    > usystematyzować, a gdybym wpłacając (np. ja jako nie-miłośnik RM, np.
    > datek na owskiki zobaczył komunikat "brakinformacji o beneficjencie"
    > to nabrałbym podejrzeń że ktoś robi wałka tym razem na szkodę owsiaka
    > i nie zatwierdziłbym przelewu w kanale www, a ktoś o innych poglądach,
    > np. kolega p47 uchroniłby sie przed zasileniem podmiotu innego niż RM itp.
    .........Ciach
    Jeżeli chodzi o rachunki osób prawnych ok takie dane są dostępne.
    Natomiast co z przedsiębirstwami prowadzonymi jako "działalność gospodarcza"
    bez osobowości prawnej.
    Wpisując nuner rachunku poznawało by się dane adresowe osoby fizycznej. A tu
    się kłania ustawa o ochronie danych osobowych.
    Zawężenie sprawdzania tylko do osób prawnych wydaje się być rozwiązaniem
    nieco ułomnym.

    --
    Pozdrawiam,
    MacGregor

  • 34. Data: 2010-03-05 07:23:50
    Od: "MacGregor" <m...@s...poczta.onet.pl>

    Uzytkownik "BK" <b...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...
> [...]
    Ciach
    > Jesli bank jako profesjonalista podejmuje sie wykonania zlecenia
    > przelania na rachunek bankowy konkretnej osoby [!] to powinien przelac
    > na rachunek konkretnej osoby, nie zas innej.
    > Sad zrobil jedyna rzecz, ktora mogl zrobic i nie ma tu absolutnie pola
    > do popisu.
    Bank jako profesjonalista podejmuje sie przekazania srodków na KONKRETNY
    RACHUNEK, a nie na rachunek konkretnrj osoby.
    Inaczej wystarczylo by napisac na przelewie, ze wplacamy np. Janowi
    Kowalskiemu, zamieszkalemu na ul. xxx w miescie yyy.

    --
    Pozdrawiam,
    MacGregor

  • 35. Data: 2010-03-05 07:26:05
    Od: "MacGregor" <m...@s...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Krzysiek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    x.googlegroups.com...
    > IMHO nie jest to wcale taki wielki postęp techniczny skoro istnieje
    > system który działa, ale gdzie łatwo kogos oszukac i podsunać mu inny
    > numer konta. Postęp to by był gdy była możliwość założenia sobie
    > rachunku z dodatkowym numerem zawierającym znaki alfanumerycze, który
    > byłby przyznawany po jakiejś weryfikacji.
    > Wtedy mogli by miec cos w stylu:
    > XX 1020 0004 RADIO MARYJA PLN
    Norma na pdstawie której stworzono NRB przewiduje możliwość wykorzystania
    zanków alfanumerycznych w "identyfikatorze rachunku".
    Tylko że w Polsce przyjęte zostało ograniczenie do samych cyfr.

    --
    Pozdrawiam,
    MacGregor

  • 36. Data: 2010-03-05 07:49:39
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    On 5 Mar, 06:31, BK <b...@g...com> wrote:
> [...]
    > ul. Bohaterskich Tokarzy Konarszczaków 123A/14 Warszawa? :) Ilu z nas
    > chcialoby zaczac tak wpisywac te dane zeby miec pewnosc, ze przelew

    ale to powinno inaczej działać.
    Po pierwsze - dane szczegółowe powinny być sprawdzane tylko wtedy
    jeśli nadawca takie wpisał.
    Po drugie - system powinien mieć odpowiednią "czułość" i wybierać jako
    podejrzane przelewy gdzie nie ma żadnych podobieństw, nie musi się
    zgodzić każdy znaczek.

    Jest też inna możliwość : wpisywanie danych odbiorcy jako opcja
    dodatkowo płatna, takie przelewy byłyby droższe a dodatkowo pola
    byłyby zawsze sprawdzane. W przypadku przelewów zlecanych na poczcie
    takie dane sprawdzane byłyby zawsze (i tak są one droższe).

  • 37. Data: 2010-03-05 07:51:38
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    On 4 Mar, 23:48, Bohdan 'Nexus' Horst <n...@X...irc.pl> wrote:

    > no przecież można to zrobić już teraz - numer konta podobnie jak numer
    > telefonu alfanumeryczny
    Ale to jest tylko nakładka na numerkowy system, czyli a to 2, b to 2 c
    to też 2.

    Przy prawdziwym numerze alfanumerycznym A, B i C oznaczałyby zupełnie
    co innego.

  • 38. Data: 2010-03-05 07:53:33
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    On 5 Mar, 08:23, "MacGregor" <m...@s...poczta.onet.pl> wrote:

    > Bank jako profesjonalista podejmuje sie przekazania srodków na KONKRETNY
    > RACHUNEK, a nie na rachunek konkretnrj osoby.

    Chyba wiele osób straciłoby zaufanie do przelewów jakby tak
    rozumieli;)
    W szczególności jesli ktoś zapomni, że istnieje suma kontrolna więc
    literówka nie spowoduje problemu.

  • 39. Data: 2010-03-05 08:01:51
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Krzysiek <k...@o...pl> writes:
    [...]

    > Po drugie - system powinien mieć odpowiednią "czułość" i wybierać jako
    #define czułość
    > podejrzane przelewy gdzie nie ma żadnych podobieństw, nie musi się
    > zgodzić każdy znaczek.

    #define "żadnych podobieństw"
    KJ

    Remember: Silly is a state of Mind, Stupid is a way of Life.
    -- Dave Butler

  • 40. Data: 2010-03-05 08:20:16
    Od: BK <b...@g...com>

> [...]
    > Inaczej wystarczylo by napisac na przelewie, ze wplacamy np. Janowi
    > Kowalskiemu, zamieszkalemu na ul. xxx w miescie yyy.

    No wlasnie sie mylisz. Poki co jest tak, ze bank przekazuje srodki na
    konkretny rachunek konkretnej osoby. Dlatego w poleceniu przelewu
    podaje sie i numer rachunku, i dane odbiorcy.

    Walkowane 101 razy, zasadniczo nikt nigdy tego nie kwestionowal. W tym
    konkretnym przypadku bank poszedl az do SN bo chcial zminimalizowac
    strate i udalo mu sie ugrac zwrot 50% kwoty.

    Ale orzeczenie SN w zaden sposob nie bylo ani rewolucyjne, ani
    sprzeczne z tym co sie wczesniej uznawalo w doktrynie. Odnosze
    wrazenie, ze wyrok zrobil tylko duze wrazenie na laikach, ktorzy nie
    do konca zdawali sobie sprawe z okolicznosci prawnych zdarzenia.