    From: "Piotr K." <r...@d...hoga.and-this-too.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: idiotyczna zmiana numerów kont co miesiąc
    Date: Mon, 4 Mar 2002 07:10:42 +0100

    > Kilku usługodawców wpadło na idiotyczny pomysł zmieniania co miesiac
    końcówki
    > numeru konta np. Polkomtel zmienia 3 ostatnie cyfry, AsterCity jeszcze
    lepiej:

    Pomysł nie jest wcale az tak idiotyczny i jewt zwiazany z checia rozliczenia
    kazdego klienta z konkretnych faktur a nie per saldo. Innymi slowy mowiac
    kiedy zglosza sie do ciebie z informacja ze zalegasz im 100 zl to chca ci
    powiedziec za ktory miesiac (za jakie faktury), co ulatwia tez naliczanie
    odsetkow (choc to da sie zrobic na podstawie historii salda - ale mniej
    czytelnie dla klienta). Dlatego kazdy wystawiony ci dokument otrzymuje
    wlasne konto. Caly pomysl opiera sie na zalozeniu, ze przelewajac im
    pieniadze - dowolna metoda - numeru konta nie pomylisz i ze jest to jedyna
    pewna i stala informacja, jaka na przelewie znajdzie sie na pewno.
    Zauwaz, ze jesli nawet przelejesz Polkomtelowi czy komus innemu kwote na
    stale "konto klienta" a nie dokumentu, to pozniej w ksiegowosci ktos te
    twoja fakture musi rozliczyc recznie - co zwieksza naklad pracy niezbedny do
    obslugi klienta. Jesli placisz regularnie i twoje saldo zawiera tylko jedna
    fakture z ostatniego miesiąca to wciaz jeszcze mozna to zrobic automatycznie
    ale jesli nie placisz regularnie to juz w ogole (nawet recznie) nie ma
    mozliwosci jednoznacznego przypisania twojej zaplaty do konkretnej faktury -
    aczkolwiek czy maszyna, czy czlowiek, jakos to zrobi (zapewne na zasadzie
    rozliczenia obciazen w kolejnosci ich wystawienia), niekoniecznie zgodnie z
    twoja intencja (np. rozliczy kawalek poprzedniej faktury, za ktora omylkowo
    zaplaciles o 1 zl za malo). Mozesz wprawdzie powiedziec "a co mnie to
    wszystko obchodzi", ale jesli tak powiedza wszyscy to po prostu cena uslugi
    stanie sie wyzsza. Pomysl sam, co jest latwiej rozliczyc i ktore rozliczenie
    jest dla ciebie bardziej czytelne - odsetki od 10 zl, których omyłkowo nie
    zapłaciłes za fakture sprzed roku, czy odsetki od 10 zł od KAŻDEJ faktury
    wystawianej od roku, które to 10 zł płaciłeś z 1-miesięcznym opóźnieniem (i
    teraz za ostatnia też wciąż zalegasz 10 zł). Matematycznie wychodzi na to
    samo, płatnosci niby tez te same - ale czytelność rozliczenia dużo mniejsza.
    Ale jeśli bedą cie rozliczac per saldo to tak to bedzie wygladać.

    Chęć rozliczania dokumentów rodzi to problemy dla osob skladajacych stale
    zlecenia ale i tu bywaja rozwiazania - np. polecenie zaplaty. Alternatywnym
    rozwiazaniem byloby oficjalne umozliwienie placenia na jakies stałe konto
    (konto klienta) z zastrzezeniem, ze tresc opisu przelewu musi zawierac np.
    numer faktury, jednak jak dotad nie spotkalem takiej (oficjalnie)
    obowiazujacej zasady u ktoregokolwiek dostawcy. I wciaz - nawet ta metoda
    nie umozliwia placenia zleceniem stalym, które zlozysz raz i wiecej go juz
    nie ogladasz - bo trzeba za kazdym razem podawac numer faktury ale ułatwia
    np. zdefiniowanie płatności w Inteligo czy mBanku, gdzie za każdym razem
    mozesz wpisac treść przed zleceniem przelewu.

    PiK