  • 11. Data: 2008-10-08 15:41:15
    Temat: Re: dlaczego złoto jest drogie?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liwiusz wrote:

    > Ale pytanie dotyczyło czegoś innego - dlaczego właśnie złoto jest
    > czymś, co samo w sobie ma taką wartość?

    czysto ze wzgledów historycznych.

  • 12. Data: 2008-10-08 15:54:31
    Od: "Gosia" <G...@x...pl>

    czy gleboko w ziemi jest bardzo duzo zlota a to co sie wydobywa to tylko
    dlatego ze w rozny sposob przez jakies ruchy wyszlo blisko powierzchni?

  • 13. Data: 2008-10-08 19:25:01
    Od: "corner" <c...@i...TOTEZpl>

    > czysto ze wzgledów historycznych.

    Ale oprócz tego także z innych powodów, powiedzmy "standardowych":

    - odpowiednia rzadkość (więc mniej więcej stała wartość, nie można sztucznie
    zwiększyć podaży złota, jak można zrobić z każdym pieniądzem),
    - podzielność (się rozumie),
    - trwałość (się nie spali, podrze, odfrunie, wyparuje - jak zwykłe
    pieniądze),
    - oprócz tego wartość użytkowa ;-) (czego o pieniądzach nie można
    powiedzieć).

    Jak mi się coś jeszcze przypomni z wykładów, to napiszę :-P.

  • 14. Data: 2008-10-08 20:41:30
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    corner wrote:
    > U?ytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisa? w wiadomo?ci
    >
    > Ale oprócz tego tak?e z innych powodów, powiedzmy "standardowych":
    >
    > - odpowiednia rzadko?ae (wiec mniej wiecej sta?a warto?ae, nie mo?na sztucznie
    > zwiekszyae poda?y z?ota, jak mo?na zrobiae z ka?dym pieni?dzem),
    > - podzielno?ae (sie rozumie),
    > - trwa?o?ae (sie nie spali, podrze, odfrunie, wyparuje - jak zwyk?e
    > pieni?dze),
    > - oprócz tego warto?ae u?ytkowa ;-) (czego o pieni?dzach nie mo?na
    > powiedzieae).
    >
    > Jak mi sie co? jeszcze przypomni z wyk?adów, to napisze :-P.

    ale wszystkie te cechy spełniają również inne materiały.
    To, że trafiło akurat na złoto to czysty przypadek.
    To że dalej tak jest, wynika właśnie ze wzgledow historycznych.

  • 15. Data: 2008-10-08 21:25:38
    Od: Norbert <n...@r...no>

    Dnia Wed, 8 Oct 2008 17:54:31 +0200, Gosia napisał(a):

    > czy gleboko w ziemi jest bardzo duzo zlota a to co sie wydobywa to tylko
    > dlatego ze w rozny sposob przez jakies ruchy wyszlo blisko powierzchni?

    tak, te ruchy nazywaja sie frykcyjne, a ich szczegolna cecha jest to, ze
    zloto jest ich zwiastunem, bo pojawia sie najpierw ;-)

    --
    pozdrawiam
    Norbert

  • 16. Data: 2008-10-08 22:09:29
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    plusz wrote:
    > nie pytam o chwilową cenę - ale generalnie
    > przecież nie jest ono niezbędne do życia

    wytlumacz to kobietom...

    w drugiej kolejnosci mozesz poszukac tanszego zamiennika zlota
    dla przemyslu (elektroniczny, elektryczny)

    > - rozumiem, gdyby zboże było
    > drogie, bo jest to towar umożliwiający przeżycie. To samo woda.
    > No ale złoto?

    tyle ze zwykle latwiej o wode i zboze niz o kure znoszaca zlote jajka,
    czy tez ewentualnie jakas kopalnie zlota

  • 17. Data: 2008-10-09 00:08:53
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2008-10-09 00:09 MarcinF napisał/a:

    > wytlumacz to kobietom...
    >
    > w drugiej kolejnosci mozesz poszukac tanszego zamiennika zlota
    > dla przemyslu (elektroniczny, elektryczny)

    > tyle ze zwykle latwiej o wode i zboze niz o k

    Złoto nie jest teraz drogie. Bardzo ładny pierścionek już za 100 zł
    można kupić (W Sadyba Best Mall).

    --
    animka

  • 18. Data: 2008-10-09 01:26:09
    Od: "MHC Mega" <m...@p...wp.pl>

    witek wrote:

> [...]
    > To, że trafiło akurat na złoto to czysty przypadek.
    > To że dalej tak jest, wynika właśnie ze wzgledow historycznych.

    Guzik prawda, wcale nie "trafiło akurat na złoto".

    Ci którzy handlują "rzeczami o wrtości trwałej w czasach pogorszenia
    koniunktury" traktują złoto na równi z opcjami na platynę czy dziełami
    sztuki.
    Złoto jest po prostu najtańsze z tych "bardzo drogich rzeczy" więc
    typowy śmiertelnik spotkał sie tyko z nim (np. w postaci obrączek) i
    tylko o nim wie.

    Ogólnie by coś pełniło rolę złota musi spełniać dwa warunki:
    1. Duża gęstośc wartości (czyli małe koszty transportu)
    2. Zagwarantowana w miarę stała ilość.

    Warunku (1) nie spełnia np. piasek bo (przyjmując kilkaset zł ==
    wywrotka piasku) by za np. samochód zapłacic musiałbyś okręt piasku
    przywieźć (zbyt duże koszty transportu).

    Pieniądz papierowy może mieć dużą gęstośc wartości ale nie spełnia
    warunku (2) - gdy konunktura się pogarsza państwo może "dodrukować" i w
    ten sposób zwiększyć ilość.

    Jako że złoto i platyna są wykopywane i nie widać tanich sposobów na
    zwiększenie ich ilości (jak inż. genetyczna czy nowe algorytmy
    komputerowe) to ich wartośc jest stała. Podobnie dzieł sztuki - jako że
    artysta za wielkiego uznawany jest wyłącznie grubo po swojej śmierci to
    można przewidzieć ilośc arcydzieł jaka trafi na rynek.

    --
    Pzdr.
    Mega

  • 19. Data: 2008-10-09 05:33:40
    Od: "Gosia" <G...@x...pl>

    > tak, te ruchy nazywaja sie frykcyjne, a ich szczegolna cecha jest to, ze
    > zloto jest ich zwiastunem, bo pojawia sie najpierw ;-)

    ale naprawde to wdizialam w programie i zlocie ze wydostalo sie z jadra
    ziemi gdzie ejst go duzo przez np. wulkany.I dlatego wogole mamy male ilosci
    zlota.

  • 20. Data: 2008-10-09 05:35:40
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Ale pytanie dotyczyło czegoś innego - dlaczego właśnie złoto jest
    > czymś, co samo w sobie ma taką wartość?

    Nie wszedzie i nie zawsze. Poczytaj historie o pieniadzu jakakolwiek.

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/