    From: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: co Panstwo sadza
    Date: 24 May 2003 01:01:54 +0200

    "Dave" <w...@o...pl> writes:

    > sa towary od ktorych nie placi sie VAT.

    I to jest blad. Inna sprawa, ze VAT jest stanowczo zbyt duzy.
    VAT powinno sie placic od kazdej wartosci dodanej.

    > nie chodzi mi o placenie podatkow od rzeczy potrzebnych do egzystencji w
    > stylu ubrania, meble. Ale od majatku luksusowego, np. bizuterii,

    Sugerujesz, ze np. obraczka (wiesz, takie cos, co nosza ludzie bedacy
    w zwiazku malzenskim) to jest majatek luksusowy???
    A np. pierscionek? Np. zareczynowy???

    Kto ma o tym decydowac i _po_co_?

    > antykow,
    > jachtow, rezydencji, majatku na kontach.

    Ten "majatek na kontach" najciekawszy chyba.

    > Jest to czesto majatek nieuzyteczny
    > (nie zwiekszajacy PKB), nieopodatkowany i nie dajacy nowych miejsc pracy.
    > Taki podatek w wysokosci np. 3% rocznie zmuszalby albo do inwestowania w
    > gospodarke tego majatku albo do pogodzenia sie z placeniem go.

    Nie. Przy odpowiednio duzej jego wielkosci (niespecjalnie duzej) bylaby
    tylko jedna mozliwosc - rejestracji tego majatku za granica.
    BTW: myslisz, ze czegos takiego obecnie sie nie robi? To jest powszechna
    praktyka. I to bardzo szkodzi temu Twojemu PKB - bo produkcja zamiast
    w Polsce odbywa sie za granica, tam tez placone sa podatki (oprocz VAT).
    Polska staje sie coraz bardziej tylko konsumentem.

    > Na pewno nie
    > dotykalby zbytnio biednych

    Akurat.

    > a bogatym tez by zbytnio bogactwa nie uszczuplil.

    Bo oni by to mieli za granica, a jakby fiskus za bardzo dawal sie
    we znaki, to po prostu w cholere wyjechaliby na stale za granice
    i po klopocie.

    > Zdaje sobie jednak sprawe ze mimo jego sprawiedliwosci

    Nie jest sprawiedliwy, chyba ze "sprawiedliwoscia" Janosika.

    > jest on utopijny w
    > realiach w ktorych decydenci nie sa nim zainteresowani. Przyklad ostatniej
    > akcji Kolodki to potwierdza - chce tak zmodyfikowac podatek placony przez
    > tworcow ze straca wszyscy za wyjatkiem tych ktorzy zarabiaja ponad 250tys
    > rocznie (pewnie Kolodko tez sie lapie do tego przedzialu)...

    Zle rozumiesz jego intencje. Dla niego nie jest wazna sprawiedliwosc
    ani "kto straci", a wzrost (nawet chwilowy) wplywow.

    Jest jednak maly problem - sa zupelnie atrakcyjne kraje, jak np. Irlandia,
    a z chwila naszego wejscia do UE Polacy beda tam mogli legalnie mieszkac
    i pracowac bez zadnych specjalnych przeszkod.
    Ale Irlandia ma male podatki i zalezy im na naplywie cudzoziemcow,
    najlepiej od razu wyksztalconych - takich, ktorzy wygeneruja dochod
    (albo PKB, jesli wolisz) bez inwestowania w nich.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator