  • 31. Data: 2023-10-13 12:36:23
    Temat: Re: blik Ździsiek und Rysiek
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 12 Oct 2023 08:16:19 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

    > Co tam jest na fakturze, że "za konkretny"? Numer VIN czy jak go tam zwą?

    Tak.
    Bo inaczej jak zarejestrowac konkretny VIN nie mając dowodu nabycia
    :-)

    > No to oszust nie dealer.

    Niekoniecznie. Moze jakis wypadek losowy, moze komornik, może
    upadłość w złym momence

    > I jak ci wystawił lewą fakturę to kupiłeś czy nie?

    Jak bardzo lewą, to może i kupiłeś, ale co?
    Nie ma pojazdu z takim VIN, albo moze i jest - był sprzedany w
    Portugalii rok temu.

    > We wtorek dostałem paragon fiskalny z wtorkową datą.
    > Dziś pani dzwoniła, że dhl przywiózł buty do sklepu.
    > Więc kiedy ten "formalny moment"?

    IMO - skomplikowane to w KC:

    Art. 155. § 1. Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania
    nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności
    rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba
    że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej
    postanowiły.

    § 2. Jeżeli przedmiotem umowy zobowiązującej do przeniesienia
    własności są rzeczy oznaczone tylko co do gatunku, do przeniesienia
    własności potrzebne jest przeniesienie posiadania rzeczy. To samo
    dotyczy wypadku, gdy przedmiotem umowy zobowiązującej do przeniesienia
    własności są rzeczy przyszłe.

    Samochod z VIN to 1., buty to 2.

    Ale
    Art. 535. Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść
    na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje
    się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

    Czyli podpisujemy/zawieramy umowę ... i mamy dwa zobowiązania.
    Każde z nich moze zostać nie spełnione :-)

    A w samochodach chyba jeszcze sprawa taka, ze umowa zazwyczaj nie
    zawiera jeszcze VIN, bo samochod dopiero zostanie wyprodukowany.

    A co tam dalej w umowie to nie wiem - jakis zapis, ze własnośc
    przechodzi na nabywcę z chwilą zapłaty? Troche głupie,
    bo mozna to zarejestrować na nabywcę?

    Fakturę pro forma wystawią do zapłaty?

    J.

  • 32. Data: 2023-10-13 12:40:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 12 Oct 2023 17:00:15 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > I dealer upadnie (np. w związku z pożarem)? Można samochód ubezpieczyć
    > przed zapłatą. Normalnie się tego raczej nie robi, bo odpowiada za to
    > dealer, który pewnie także ma ubezpieczenie itd., a samochód to jednak
    > tylko rzecz nabyta - ale można.

    Dealer ma ubezpieczenie, ale moze sie okazać, ze nie wypłaci.
    Bo cokolwiek - np dealer nie zrobil przeglądu instalacji ppoż w
    terminie, czy miał za mało gaśnic w składzie.

    Z kolei auto powinno byc ubezpieczone OC od dnia rejestracji,
    a czesto przy okazji jest AC zawierane.
    A bank AC wymaga w przypadku kredytowania ... tylko od kiedy?

    J.

  • 33. Data: 2023-10-13 16:36:41
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    > No to oszust nie dealer.

    Tego nie wiem. Ale jakie to miałoby mieć konsekwencje dla klienta?
    To sprawa między dealerem i producentem.

    > I jak ci wystawił lewą fakturę to kupiłeś czy nie?

    A jak samochód nie będzie miał silnika 4.8 tylko 1.33 to kupiłeś czy
    nie? Oszustwo to jest zupełnie inna sprawa niż to, że dealer wziął
    pieniądze i przed wydaniem towaru zbankrutował.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 34. Data: 2023-10-13 16:42:40
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    > A w samochodach chyba jeszcze sprawa taka, ze umowa zazwyczaj nie
    > zawiera jeszcze VIN, bo samochod dopiero zostanie wyprodukowany.

    Albo np. płynie.
    Owszem. Tyle że wtedy nie ma faktury, a kupujący płaci zaliczkę.
    Fakt, tę może stracić dużo łatwiej. Natomiast fakturę sprzedawca
    wystawia dopiero wtedy, gdy sam stał się posiadaczem samochodu - czyli
    samochód musi być wyprodukowany, albo np. oclony i sprzedany przez
    importera dealerowi.

    > A co tam dalej w umowie to nie wiem - jakis zapis, ze własnośc
    > przechodzi na nabywcę z chwilą zapłaty?

    Nie jestem pewien czy w ogóle taki zapis jest dopuszczalny. "Wydanie
    rzeczy", owszem.

    > Troche głupie, bo mozna to zarejestrować na nabywcę?

    Tzn.?

    > Fakturę pro forma wystawią do zapłaty?

    A po co?
    Nie spotkałem się z niczym takim.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 35. Data: 2023-10-13 16:47:40
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Dealer ma ubezpieczenie, ale moze sie okazać, ze nie wypłaci.
    > Bo cokolwiek - np dealer nie zrobil przeglądu instalacji ppoż w
    > terminie, czy miał za mało gaśnic w składzie.

    Zakładam że w jakimś interesie dealera powinno być to, by nie
    bankrutować, ale fakt, nigdy nie wiadomo - zawsze można ubezpieczyć
    samemu. Kwestia kalkulacji.

    > A bank AC wymaga w przypadku kredytowania ... tylko od kiedy?

    Zależy, ale nie powinno to być problemem - bank raczej nie potrzebuje
    uruchamiać kredytu przed sprzedażą samochodu klientowi, a od momentu
    sprzedaży ubezpieczenie samochodu nie jest niczym specjalnym.

    Aczkolwiek to raczej mocno wykracza poza początkowy temat.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 36. Data: 2023-10-13 17:39:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 13 Oct 2023 16:47:40 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Zakładam że w jakimś interesie dealera powinno być to, by nie
    > bankrutować,

    Jak najbardziej tak, ale wypadki chodzą po ludziach.

> [...]
    > uruchamiać kredytu przed sprzedażą samochodu klientowi, a od momentu
    > sprzedaży ubezpieczenie samochodu nie jest niczym specjalnym.

    Jak nowe auto, to mamy rejestracje, wydanie, wyjazd z salonu ...
    a "sprzedaż" powinna byc chyba przed rejestracją ?

    I tu sie mała obsuwa moze trafic - np faktura wystawiona w piątek,
    rejestracja we wtorek, bo w poniedziałek święto ...

    > Aczkolwiek to raczej mocno wykracza poza początkowy temat.

    od blika owszem, ale od płacenia kartą za auto?

    A czemu nie blikiem, gdyby limity pozwalały :-)

    J.

  • 37. Data: 2023-10-13 20:22:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Jak nowe auto, to mamy rejestracje, wydanie, wyjazd z salonu ...
    > a "sprzedaż" powinna byc chyba przed rejestracją ?

    No i jest.

    > I tu sie mała obsuwa moze trafic - np faktura wystawiona w piątek,
    > rejestracja we wtorek, bo w poniedziałek święto ...

    I w czym problem? Faktura i ubezpieczenie w piątek, na przelew już za
    późno, pójdzie w poniedziałek, rejestracja we wtorek itp.

    Zresztą ubezpieczenie może być i przed sprzedażą chyba? Aczkolwiek nie
    wiem po co w takiej sytuacji.

    Może być też odwrotnie, faktura, rejestracja i ubezpieczenie w piątek,
    a zapłata w poniedziałek.

    Dealer raczej nie wyda samochodu przed sprawdzeniem, że ma przelew na
    koncie :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 38. Data: 2023-10-13 21:15:16
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    A ubezpieczenie fraudu od organizacji płatniczej firmującej kartę?

    -----
    > Tak naprawdę dla klienta jedyną wadą blika w porównaniu z kartą jest brak
    chargebacku.

  • 39. Data: 2023-10-13 21:16:55
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Ale nie posiadaczem.
    Zastaw rejestrowy na pojeździe by się przydał, na wzór hipoteki na nieruchomości.

    -----

  • 40. Data: 2023-10-13 22:51:29
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 13 października 2023 o 21:24:35 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):
    > A ubezpieczenie fraudu od organizacji płatniczej firmującej kartę?

    To bank zwraca, a nie organizacja.
    I nie na zasadzie ubezpieczenia a regulaminu (wymuszonego prawem).