  • 1. Data: 2005-02-05 18:48:20
    Temat: banki a modelowanie matematyczne
    Od: kw <m...@g...pl>

    witam
    czy ktos sie orientuje ktore instytucje finansowe w Polsce maja centra w
    ktorych wyorzystuje sie teoretyczne osiagniecia modelowania
    matematycznego finansow w praktyce?
    Jesli takowe sa?
    a jak to jest w innych krajach?
    czy "teoretycy" modeluja sobie a "praktycy" sobie?
    pozdrawiam
    kw

  • 2. Data: 2005-02-05 19:15:19
    Temat: Re: banki a modelowanie matematyczne
    Od: r...@p...onet.pl

    Witam

    A dokładnie o jakich modelach mówisz?

    TYpowy bank rozpatruje wnioski kredytowe, debetowe i tu bazuje na pewnych
    prostych algorytmach i procedurach.
    Pomijam te duże banki które prognozują kursy walut, .... , ale tu mamy
    ekonometrię.

    Pozdrawiam Roberton

  • 3. Data: 2005-02-05 19:33:17
    Od: kw <m...@g...pl>

    r...@p...onet.pl wrote:
> [...]
    > prostych algorytmach i procedurach.
    > Pomijam te duże banki które prognozują kursy walut, .... , ale tu mamy

    mowie o modelowaniu stochastycznym rynkow finansowych
    np. modelu Blacka-Scholesa
    a chodzi mi rzeczywiscie raczej o duze banki lub instytucje
    niz o male oddzialy

  • 4. Data: 2005-02-05 19:39:35
    Od: kw <m...@g...pl>

    kw wrote:

    > mowie o modelowaniu stochastycznym rynkow finansowych
    > np. modelu Blacka-Scholesa
    > a chodzi mi rzeczywiscie raczej o duze banki lub instytucje
    > niz o male oddzialy
    moze konkretniej
    jak wycenia sie obligacje, opcje itp
    czy uzywa sie metod stochastycznych czy tez nie

  • 5. Data: 2005-02-06 09:44:19
    Od: "Kasia" <k...@w...pl>

    Użytkownik "kw" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

    > moze konkretniej
    > jak wycenia sie obligacje, opcje itp
    > czy uzywa sie metod stochastycznych czy tez nie

    Hmm ... do wyceny papierów dłużnych mamy określone w Polsce przepisy i
    banki moga sobie badać odchylenia, jakie powstają wg poszczególnych metod
    wyceny, jednakże wielkiej dowolności w tym temacie nie ma. Prezentacja w
    sprawozdaniach finansowych wg IAS wymaga prezentacji wg wartości godziwej
    (czyt. rynkowej), co również deprymuje przyjmowanie metodologii. Co zaś
    tyczy się wyceny pochodnych - zasada jest taka, że wycena papieru pochodnego
    powinna być oparta na metodzie wyceny papierów, które on zabezpiecza.
    Wracając do pytania zasadniczego: banki prowadzą wyceny wg różnych modeli w
    celu prezentacji i doprowadzenia do porównywania danych dla grup
    kapitałowych - szczególnie zagranicznych. Jedna spółka sprawozdania
    raportuje się często wg IAS, US GAAP i UK GAAP i stąd konieczność różnych
    metod wycen - aczkolwiek miło zauważyć że Polska w tej dziedzinie należy do
    globalnej wioski i wszystkie standardy międzynarodowe zaczynają sie robić
    podobne. Mniej pracy Ufff :)

    KS