  • 11. Data: 2007-11-05 21:08:23
    Temat: Re: algorytm naliczania odsetek w bankach
    Od: "Jan-w" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Obawiam się że dawno zapomnieliście czego uczyli na lekcjach matematyki w
    szkole. Nie wiem jak was, ale mnie uczyli, co to jest i do czego się stosuje
    tak zwany procent składany! Sposoby liczenia, mogą być oczywiście różne,
    zależne od umowy, ale generalnie: Jeśli oprocentowanie roczne wynosi 4,5% przy
    lokatach miesięcznych, z uwzględnieniem procentu składanego, odsetki za
    miesiąc, to wcale nie jest 1/12 odsetek za rok.

  • 12. Data: 2007-11-05 21:34:56
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 5 Nov 2007 21:08:23 +0000 (UTC),
    osoba podpisana: Jan-w <j...@g...SKASUJ-TO.pl>
    napisała:
> [...]
    > lokatach miesięcznych, z uwzględnieniem procentu składanego, odsetki za
    > miesiąc, to wcale nie jest 1/12 odsetek za rok.

    Obawiam, się, że nie masz pojęcia o czym jest mowa w tym wątku.
    KJ

    EMACS = Even a Master of Arts Comes Simpler

  • 13. Data: 2007-11-05 21:36:28
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 3 Nov 2007 13:34:25 +0100,
    osoba podpisana: MarekZ <m...@t...irc.pl>
    napisała:
    [...]
    > Nie wiem co tam te kalkulatory sobie licza, ale prawidłowy wynik powinien

    Najpewniej miesiąc = 1/12 roku, bo inaczej jescze musieli by się w luty
    i lata przestępne bawić. :)

    KJ

    People who make no mistakes do not usually make anything.

  • 14. Data: 2007-11-05 21:37:56
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 04 Nov 2007 13:03:55 +0100,
    osoba podpisana: Piotr Hołda <p...@w...pl>
    napisała:

    > To jest niezgodne z prawem. Sposób zaokrąglania ściśle reguluje ustawa.

    O. A możesz podać namiary[1]?

    KJ

    [1] poza oczywiście ordynacją podatkową i zaokrąglaniem podstawy i
    podatku.

    EMACS = Each Manual's Audience is Completely Stupified

  • 15. Data: 2007-11-05 22:03:24
    Od: "Jan-W" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Kamil Jońca <k...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Obawiam, się, że nie masz pojęcia o czym jest mowa w tym wątku.
    > KJ

    Obawiam się że nie zrozumiałeś mojej odpowiedzi. Zdarza się.

  • 16. Data: 2007-11-05 23:12:05
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

    Użytkownik "Jan-W" <j...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    > Obawiam się że nie zrozumiałeś mojej odpowiedzi. Zdarza się.

    Twoja odpowiedź była nie na temat, ale mimo to ja stawiam na to, że KJ
    zrozumiał...

    Jeśli nie jest to jasno zaznaczone, podaje się oprocentowanie nominalne, a
    nie efektywne dla jakiegoś tam okresu z uwzględnieniem jakiegoś tam sposobu
    kapitalizacji.

    marekz

  • 17. Data: 2007-11-06 06:57:28
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 05 Nov 2007 06:38:43 -0800, Lodowka1 napisał(a):

    > Czy tam czasem baza odsetkowa nie jest równa 360?

    Dla lokat byłoby tyo sprzeczne z prawem bankowym

  • 18. Data: 2007-11-06 09:20:10
    Od: s...@g...com

    On 5 Nov, 23:03, "Jan-W" <j...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:

    > Obawiam się że nie zrozumiałeś mojej odpowiedzi. Zdarza się.
    >
    > --

    Obawiam sie, ze nawet dla lokaty 1M przy oprocentowaniu 4,5% w skali
    rocznej odsetki za pierwszy miesiac sa rowne (liczba dni x stopa %
    roczna) / (liczba dni w roku) przy czym mozliwe konwencje to 30/360
    lub l dni rzeczywista/365, choc zdarzaja sie systemy liczace nawet
    30/365 (w ten sposob klient dostaje zawsze 360/365 odsetek i nie
    slyszalem, by robil o to awanture). Procent skladany ma znaczenie w
    kolejnych miesiacach, jesli chcesz liczyc zwrot za okres dluzszy niz
    okres kapitalizacji (czyli 1M).

    A skoro juz jestesmy tacy wnikliwi - polecam pobawic sie naliczeniem
    odsetek na ROR, kazdy bank liczy sobie inaczej, np.:

    - inaczej zaokragla odsetki za dzien
    - inaczej liczy srednia za miesiac
    - nalicza odsetki na koniec pierwszego dnia miesiaca za okres 1 dzien
    tego miesiaca plus poprzedni miesiac bez pierwszego dnia poprzedniego
    miesiaca (vide Pekao SA i oddzialy, ktore byly w systemach Zorba/Szok
    lub Gryf - juz nie pamietam ktore)
    - nalicza odsetki od salda i je ksieguje, a potem okazuje sie, ze w
    kolejnych dnoach miesiaca zaksiegowane zostaly z data waluty z
    poprzedniego miesiaca transakcje kartowe w sklepie (czasami wystarczy
    wyplata z obcego bankomatu)

    Nie wspominajac juz o naliczaniu podatku "Belki" zaokraglajac
    niezgodnie z ustawa.

    Pzdr

    MS

  • 19. Data: 2007-11-06 09:26:03
    Od: s...@g...com

    On 6 Nov, 07:57, jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote:

    > Dla lokat byłoby tyo sprzeczne z prawem bankowym

    A konkretnie z czego mialoby to wynikac?

    Znalazlem tylko art 52 pkt 3

    "Do obliczania naleznych odsetek od srodkow pienieznych zgromadzonych
    na rachunku
    przyjmuje sie, ze rok liczy 365 dni, chyba ze umowa stanowi inaczej."

    Jesli stanowi inaczej jest "gitara". Czy jest jakis inny artykul?

    Pzdr
    MS

  • 20. Data: 2007-11-06 18:02:23
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik <s...@g...com>

> [...]

    > stanowi inaczej."
    > Jesli stanowi inaczej jest "gitara". Czy jest jakis inny artykul?

    innego nie ma
    systemy bankowe dawniej liczyły 30/360 ale wariant liczenia odsetek
    był sparametryzowany - przynajmniej w polskich systemach jak np.
    Zorba.
    od dawna nie używa się 360 dni w mianowniku dla środków (ROR,
    lokaty...)
    Używa się natomiast dla kredytów - zauważ że prawo bankowe nic tu nie
    zmieniło
    Kredyty są liczone bardzo różnie w różnych bankach

    tak więc to co napisałeś "przy czym mozliwe konwencje to 30/360"
    jest nieprawdziwe dla środków - jak znajdziesz indywidualną firmę z
    którą
    bank się umówił inaczej to mi kaktus wyrośnie :-)
    po prostu zachodnie systemy są do takich sztuczek niezdolne
    *** blad ***