  • 51. Data: 2022-07-28 19:02:21
    Temat: Re: a z wakacji kredytowych skorzystacie?
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 28.07.2022 o 14:14, Wojciech Bancer pisze:

    > Ale z drugiej strony, przy kredytach CHF z chyba nadal ujemną stopą procentową,
    > to akurat zamrożenie spłaty tylko kapitału zadziała efektywnie tak samo,
    > bo oni i tak spłacają tylko kapitał, nie? :)

    stopy procentowe są ujemne, ale jak się doliczy marże banku to już
    ujemnie nie jest, jednak odsetki to kilka procent kapitału w racie

    opisywałem taki przypadek kilka miesięcy temu:

    https://robertsierant.pl/2022/01/20/kredyt-hipoteczn
    y-w-chf-czy-to-sie-moglo-oplacac/

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    robertsierant.pl

  • 52. Data: 2022-07-28 19:03:27
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 28.07.2022 o 16:19, ąćęłńóśźż pisze:
    > Ciekawi mnie rzecz:
    > kredyt denominowany, rata miesięczna równowartość 800 franciszków
    > powiedzmy, bank obciąża złotówkowo poprzez PZ swoim kursem.
    > Pytanie:
    > Jeżeli nie spłacisz raty (bo np. nie będzie środków na PZ), to odsetki
    > od tej raty będą naliczane jako walutowe od 800 franciszków (według
    > jakiej stopy?), czy jako karne od równowartości w pln, a jeśli to drugie
    > to wg jakiego prawa (to w końcu kredyt walutowy czy złotowy??)?

    jeżeli rata w CHF to odsetki karne również w tej walucie, przynajmniej
    ja tak miałem jak kiedyś się 2 dni spóźniłem

  • 53. Data: 2022-07-28 19:09:27
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    W dniu 27.07.2022 o 17:12, Krzysztof Halasa pisze:
    > Owszem. Zwłaszcza że cały czas koszt tych kredytów jest realnie mocno
    > ujemny.

    Co z tego, że oprocentowanie kredytu jest ujemne w stosunku do inflacji
    jak i tak może doprowadzić do bankructwa? Prosty przykład. Ktoś rok temu
    miał dochód 10K PLN i miał ratę 2,5K PLN. Więc poza ratą miał 7,5K PLN.
    A teraz dochody wzrosły o inflację i ma 11,5K PLN dochodu, ale rata
    wzrosła do 5K PLN i zostaje 6,5K PLN na inne wydatki. Nie dość, że na
    wydatki zostaje nominalnie 1K PLN mniej niż rok temu to jeszcze te
    pieniądze są mniej warte. Dzisiejsze 6,5K PLN/1,15 =~ 5,6K PLN rok temu.
    Czyli rok tamu ktoś mógł wydać 7,5K PLN a dzisiaj może po tamtych cenach
    5,6K PLN. Realnie to jest około 1/3 dochodu mniej niż rok temu.
    A jak ktoś miał większą ratę do dochodów to już może być naprawdę
    nieciekawie...

    Pozdrawiam,
    Zdzichu

  • 54. Data: 2022-07-28 19:11:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 28 Jul 2022 19:02:21 +0200, Robert_DF wrote:

    > stopy procentowe są ujemne, ale jak się doliczy marże banku to już
    > ujemnie nie jest,

    No chyba, ze jest, jak pamietasz boje o to ..

    J.

  • 55. Data: 2022-07-28 19:13:59
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    W dniu 28.07.2022 o 11:28, Poldek pisze:

    > Raty są zbyt małe, żeby opłacało się wypełniać wniosek i zawracać gitarę
    > załatwianiem tej sprawy.

    W takim przypadku pełna zgoda. Pytanie tylko jaki to będzie procent.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu

  • 56. Data: 2022-07-28 19:21:12
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 28.07.2022 o 19:11, J.F pisze:

    > No chyba, ze jest, jak pamietasz boje o to ..
    >
    > J.

    to ktoś musiałby mieć marżę poniżej ~0,7

    nie jest to niemożliwe

  • 57. Data: 2022-07-28 19:25:45
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 28.07.2022 o 19:09, Zdzichu500 pisze:

> [...]
    > 5,6K PLN. Realnie to jest około 1/3 dochodu mniej niż rok temu.
    > A jak ktoś miał większą ratę do dochodów to już może być naprawdę

    dochód wzrósł o 15% ale rata o 100%?

    tak, jeżeli ktoś brał kredyt (pod korek) w dołku przy wibor ~0,2

    ci co brali wcześniej mieli drożej, później tanio i teraz znowu drogo =
    oni to rozumieją

    dlatego też KNF wprowadził rekomendację, więcej o tym pisałem tutaj:

    https://robertsierant.pl/2022/03/08/zalecenia-knf-w-
    kwestii-ograniczania-ryzyka-kredytowego/

  • 58. Data: 2022-07-28 19:31:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 28 Jul 2022 19:09:27 +0200, Zdzichu500 wrote:
> [...]
    > miał dochód 10K PLN i miał ratę 2,5K PLN. Więc poza ratą miał 7,5K PLN.
    > A teraz dochody wzrosły o inflację i ma 11,5K PLN dochodu, ale rata

    A wcale nie jest powiedziane, ze wzrosly.

> [...]
    > 5,6K PLN. Realnie to jest około 1/3 dochodu mniej niż rok temu.
    > A jak ktoś miał większą ratę do dochodów to już może być naprawdę

    Albo ma jeszcze inny kredyt, na samochod powiedzmy.

    J.

  • 59. Data: 2022-07-28 21:17:20
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-07-28 o 14:48, J.F pisze:

    > O ile pamietam, to s.c. nazwa spolki byla mniej istotna, liczyly sie
    > nazwiska wspolnikow. Jak dopisalicie trzeciego na koncu ... to grozily
    > pomylki w US :-)

    Ta nowa podlegała pod inny US.
    P.G.

  • 60. Data: 2022-07-28 21:22:03
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-07-28 o 17:03, J.F pisze:

    > Zaraz - a o jakich przelewach mowa - z konta SPJ na twoje prywatne
    > z tytulem "wyplata zysku" ?

    Kolega ma zdefiniowane przelewy "wynagrodzenie" i takie dostajemy.

    > A teraz znow wysokie, czas wrocic.

    Do kompletu brakuje jeszcze kont oszczędnościowych o rozsądnym
    oprocentowaniu.
    P.G.