  • 81. Data: 2007-08-06 18:23:14
    Temat: Re: Zostałam oszukana
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "swen" <n...@n...com> writes:

    > Byc moze, juz pisalem, ze nie pamietam dokladnie, wiem, ze sprawy finansowe
    > byly na niesamowitym ostrzu i karzdy wowczas sie bal jakichkolwiek z tym
    > zwiazanych problemow.

    "Kazdy" sie nie bal. Zwykle ludziki sie baly, ale nie opowiadaj bajek
    o towarzyszach. Tyle ze duza czesc ich majatkow byla teoretycznie
    panstwowa, tym lepiej dla nich, bo nie musieli placic za utrzymanie.
    Po 89 roku okazalo sie to np. partyjne, nie panstwowe, i po klopocie.

    > Kupiono tez licencjie na Fiata,

    Ano niestety.
    Myslisz ze to byly takie zwykle wolnorynkowe transakcje, cos jak
    uczciwy przetarg teraz?

    > Zapytaj bylych prominentow, jesli masz okazjie o finanse publiczne czy
    > bankowosc to ci powie jakie to smierdzace i niewdzieczne bylo.

    A to akurat zupelnie inna sprawa, tyle ze o takie rzeczy to raczej
    lepiej pytac ksiegowa albo innego skarbnika.
    Bankowosc :-)
    Myslisz moze o ksiazeczce systematycznego oszczedzania?

    > Raz jeszcze ci napisze, PRL byl jaki byl, ale jesli chodzi o ksiegowosc, i
    > nadzor nad kasa to byl to system naprawde ostry.

    Jak sie ktos nie spodobal I sekratarzowi albo politbiuru to wtedy system
    byl ostry niezaleznie od ksiegowosci.
    Swoja droga, myslisz ze prominenci zajmuja/zajmowali sie ksiegowoscia?
    Myslisz, ze obecnie prominenci po prostu otwieraja kase pancerna
    i kradna z niej pieniadze, ew. robia przelew z banku albo wyjmuja
    z bankomatu? :-)
    Na papierze zgadza sie wszystko tak teraz, jak i kiedys (pewnie teraz
    duzo bardziej).

    > Ja wiem, ze dzisiejsi
    > "zlodzieje" chcac sie niejako wybielic bzdety opowiadaja o owczesnych
    > zlodziejstwach prominentow,

    Jeden zlodziej drugiej nie wybieli.

    > jednak wskaz mi jakiegokolwiek pierwszego
    > sekretarza ktory w czasie PRL-u mial chocby 1/10 co ma dzis np. taki Tusk
    > czy Boni tudziesz Balcerowicz..... (oczywiscie porownaj to do tego co mieli
    > przed 1989 rokiem)

    Porownaj majatek przecietnego Polaka przed 89 rokiem i obecnie.
    Wezmy np. takie mieszkanie, wtedy wartosc zerowa (sluzbowe), teraz
    np. w duzym miescie $200k.

    Wtedy pracownik zarabial miesiecznie np. $20 (albo i nie) - sto dolcow
    to byla kupa kasy. Teraz zarabia $2000 jesli nie jest zbyt leniwy.

    Jakby u Ciebie milicja znalazla $2000, to bys mial sie z czego
    tlumaczyc. No chyba ze by ukradli.

    Dziwne byloby gdyby przed 89 ktos mial _az_ 1/10 tego co dzis.
    No chyba ze panstwowe (lub partyjne, co bylo traktowane jako
    synonim), do wlasnego wylacznego uzytku.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 82. Data: 2007-08-06 19:14:26
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "swen" <n...@n...com> wrote in message

    > No widzisz jaka niespodzianka, byly! I to Polskie! Owszem, bardzo duzo
    > ludzi mialo konta w bankach, co w tym dziwnego?

    u cha cha cha.

    > Osobiscie nie znam, ale wim, ze przynajmniej jeden z prezesow jednego z
    > bankow (szczegolow nie pamietam, ale jak sadze idzie to znalesc) za
    > defraudacjie zostal skazany na kare smierci.

    tak? a ktory?

    > W PRL-u finanse publiczne to byla swietosc,

    ucha cha cha.
    Przewroc swoja ksiazke na nastepna kartke, tam bedzie jeszcze ciekawej.

    > Niejeden pierwszy sekretorz trzesl porami, jesli okazywalo sie, ze w kasie
    > miasta bylo manko! Jak by to porownac do dzisiejszych czasow, to powiem,
    > ze wowczas promineci kradli lyzeczkami a dzis nawet nie tirami a calymi
    > skladami pociagow. Wowczas partyjny prominet (tez nie kazdy) mial
    > przywileje, szybsze mieszkanko w bloku, talon na samochod, wczasy na
    > zlotych piaskach w Bulgarii, zakupy w "konsumach" itp. Porownaj to do
    > dzisiejszych czasow. Zlodziejstwo w bialy dzien i to w literze prawa!

    Tobie nie tylko książki skarg i wnioskow brakuje, ale takze pierwszego
    sekretarza POP, do ktorego moglbys poleciec na skarge z jezorem, ze kolega w
    pracy sie na ciebie krzywo patrzy.

    Niejeden siedzial przez takich co to mu sie budowanie socjalistycznej polski
    marzyło.

    Zjezdzaj stad komuchu.

  • 83. Data: 2007-08-06 23:49:31
    Od: "swen" <n...@n...com>

> [...]
    > panstwowa, tym lepiej dla nich, bo nie musieli placic za utrzymanie.
    > Po 89 roku okazalo sie to np. partyjne, nie panstwowe, i po klopocie.

    Zgadza sie, co nie pzeczy, mojej opini, ze to bylo realizowane przywilejami
    a nie oficjalnym zlodziejstwem jak mamy od 18 lat.

    > Ano niestety.
    > Myslisz ze to byly takie zwykle wolnorynkowe transakcje, cos jak
    > uczciwy przetarg teraz?

    Absolutnie nie! Sprzedawano czy kupowano w zamian za konkretne korzysci, nie
    mysl sobie, ze ktos mi wcisnie ciemnote o uczciwosci w przetargach zarowno
    kiedys jak i teraz.
    Moja odpowiedz "kupiono tez licencjie Fiata" miala byc wlasnie w tym tonie.

    > A to akurat zupelnie inna sprawa, tyle ze o takie rzeczy to raczej
    > lepiej pytac ksiegowa albo innego skarbnika.
    > Bankowosc :-)
    > Myslisz moze o ksiazeczce systematycznego oszczedzania?

    nie, nie o ksiazeczce KSO :)

    > Jak sie ktos nie spodobal I sekratarzowi albo politbiuru to wtedy system
    > byl ostry niezaleznie od ksiegowosci.

    Czesto i gesto to I sekretarz sie komus nie podobal:) i tez szedl do
    odstrzalu, dlatego wiekszosc z nich "papiery" miala wzorowo prowadzone.

    > Swoja droga, myslisz ze prominenci zajmuja/zajmowali sie ksiegowoscia?

    Na p[ewno mieli wplyw, owszem, osobiscie sie nie zajmowali, ale nie powiesz
    mi, ze na szczeblu lokalnym taki I sekretarzyna nie mial bezposredniego
    wplywu na to jak dzieli sie kase.

    > Myslisz, ze obecnie prominenci po prostu otwieraja kase pancerna
    > i kradna z niej pieniadze, ew. robia przelew z banku albo wyjmuja
    > z bankomatu? :-)

    No nie doslownie, ale powiedz prosze, jakim to cudem osoby o zerowych
    majatkach w ciagu dwuch, trzech lat stawaly sie milionerami? Wiesz, ja tam w
    jakies wyjatkowe teorie nie wierze, ja znam zycie od roznych "piecow" i nikt
    mi nie wcisnie np. uczciwosc takiego Pickorskiego czy innych -
    przsykladownie bede podawac, bo obaj wiemy o czym pisze.

    > Na papierze zgadza sie wszystko tak teraz, jak i kiedys (pewnie teraz
    > duzo bardziej).

    Malo tego! Dzis nawet wiekszosc robiona jest zgodnie z prawem! Tylko pytanie
    kto takie prawo tworzy.

    > Jeden zlodziej drugiej nie wybieli.

    e tam.

    > Porownaj majatek przecietnego Polaka przed 89 rokiem i obecnie.
    > Wezmy np. takie mieszkanie, wtedy wartosc zerowa (sluzbowe), teraz
    > np. w duzym miescie $200k.

    No, ale porownaj sile nabywcza mieszkan w PRL-u a dzis:)) Co ci z tego, ze
    mieszkanie dzis kosztuje jak piszesz 200tys dolarow, skoro mlodych nie stac.
    Wiesz, kiedys mowiono, ze w PRL-u czeka sie na mieszkanie 20 lat. Mieszkanie
    spoldzielcze, bo kupic to sobie mozna bylo tak samo jak dzis. Teraz podziel
    te 200 tys dolarow przez np. srednia krajowa ile ci lat wychodzi? A mieszkan
    spoldzielczych praktycznie nie ma. A ja pamietam wiec wyborczy z czerwca
    1989 jak to pozniejsi politycy UW wciskali podnieconemu tlumowi: chcecie
    czekac po 20 lat na mieszkanie? NIEEEEE! i tak dalej i tak dalej, ale co ja
    tam bede wspominki tu pisac, sam bylem glupi i tez mnie to bralo:)

    > Wtedy pracownik zarabial miesiecznie np. $20 (albo i nie) - sto dolcow
    > to byla kupa kasy. Teraz zarabia $2000 jesli nie jest zbyt leniwy.

    Ale ile mogl wowczas kupic za te 20 a ile dzis za te 2000 - choc 2000 to
    raczej przesadzasz, bo malo kto dzis zarabia 2000 dolarow na miesiac.

    > Jakby u Ciebie milicja znalazla $2000, to bys mial sie z czego
    > tlumaczyc. No chyba ze by ukradli.

    To juz byla sprawa systemu i owczesnego prawa, temat na inna gerupe jak
    sadze.

    > Dziwne byloby gdyby przed 89 ktos mial _az_ 1/10 tego co dzis.
    > No chyba ze panstwowe (lub partyjne, co bylo traktowane jako
    > synonim), do wlasnego wylacznego uzytku.

    Byli tacy co mieli:)

  • 84. Data: 2007-08-07 06:22:50
    Od: Jan Strybyszewski <g...@o...pl>

    swen napisał(a):

    > No widzisz jaka niespodzianka, byly! I to Polskie! Owszem, bardzo duzo ludzi
    > mialo konta w bankach, co w tym dziwnego?

    W JEDNYM banku.

  • 85. Data: 2007-08-07 06:25:48
    Od: Jan Strybyszewski <g...@o...pl>

    swen napisał(a):

    > Byc moze, juz pisalem, ze nie pamietam dokladnie, wiem, ze sprawy finansowe
    > byly na niesamowitym ostrzu i karzdy wowczas sie bal jakichkolwiek z tym
    > zwiazanych problemow.

    Idz poszukaj jakiegokowliek prezesa GS z tamtych lat to ci powie ile
    poszlo swinek na lewo bez kolejki itd.

> [...]
    > Raz jeszcze ci napisze, PRL byl jaki byl, ale jesli chodzi o ksiegowosc, i
    > nadzor nad kasa to byl to system naprawde ostry.

    Za pomoca sztucznych wskaznikow naginano rzeczywistosc do teorii
    ekonomii socjalistycznej. Tylko prosze o nie mow o stabilnym oficjalnym
    kursie USD

  • 86. Data: 2007-08-07 12:29:19
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Jan Strybyszewski" <g...@o...pl> wrote in message

    > W JEDNYM banku

    w JEDYNYM pseudobanku.
    .

  • 87. Data: 2007-08-07 13:02:56
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 07 Aug 2007 08:22:50 +0200, Jan Strybyszewski napisał(a):

    > W JEDNYM banku.

    Nie przesadzaj. Było PKO, było Pekao, było mnóstwo banków spółdzielczych.

  • 88. Data: 2007-08-07 13:56:57
    Od: Olisadebe <O...@a...com>

    Użytkownik jureq napisał:

    > Nie przesadzaj. Było PKO, było Pekao, było mnóstwo banków spółdzielczych.

    taa...k . PKO był bankiem?. Masz kłopoty, z rozszyfrowaniem skrótu.
    Powszechna Kasa Oszczędności. Były tam takie śmieszne książeczki, z
    których wyrywało się blankiety a na koniec te wszystkie pieniądze na
    tych książeczkach diabli wzięli , a potem na gruzach tego śmiesznego
    tworu powstał bank ale to już nie PRL

    a PeKaO no to był BANK, zwykli śmiertelnicy nie mieli tam co szukać
    dlatego ja nawet nie wiem na czym polegała jego działalność. Pamiętam
    jedynie, ze ci co mieli paszporty to trzymali tam 'dulary' i przy
    wyjazdach musieli się wykazać że posiadają te 'dulary' nie w skarpetkach
    ale w tym banku

    Banki Spółdzielcze.. śmiechu warte

    aha były jeszcze banki, które w dzisiejszej terminologii nazwalibyśmy
    bankami inwestycyjnymi ( ale operowały fikcyjnym pieniądzem w fikcyjnej
    gospodarce) oraz banki gromadzące środki pieniężne na wypłaty wynagrodzeń.

    Dla zwykłych śmiertelników ( poza końcówką PRLu) nie było banków
    detalicznych do których można wejśc i założyć konto.
    OT i cała historia dla wielu jak widać zbyt skomplikowana

    --
    Oli

  • 89. Data: 2007-08-07 17:30:19
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Olisadebe"

> [...]
    > których wyrywało się blankiety a na koniec te wszystkie pieniądze na
    > tych książeczkach diabli wzięli , a potem na gruzach tego śmiesznego

    bzdury - od 1974 roku miałem w PKO BP rachunek ROR a te ostatnie
    literki BP oznaczały wtedy Bank Państwowy
    różne smieszne ksiązeczki czy czeki (też papierek śmieszny) miały
    banki nie tylko w Polsce

    > a PeKaO no to był BANK, zwykli śmiertelnicy nie mieli tam co szukać

    w samym III Oddziale Pekao sa w Warszawie bylo ponad 300 tys r-ków
    walutowych a'vista i jak zaczynały się rozliczać 30 IX to nocka była z
    głowy :-)

    > Banki Spółdzielcze.. śmiechu warte

    z tym się mogę zgodzić :-)

    > Dla zwykłych śmiertelników ( poza końcówką PRLu) nie było banków
    > detalicznych do których można wejśc i założyć konto.

    dla niezwykłych też nie było
    bo oprócz tych dwóch dłuuugo mielismy jeszcze tylko 2 banki:
    dla firm B.Handlowy i NBP i to wszystko
    *** blad ***

  • 90. Data: 2007-08-07 18:09:06
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "swen" <n...@n...com> writes:

    > Zgadza sie, co nie pzeczy, mojej opini, ze to bylo realizowane przywilejami
    > a nie oficjalnym zlodziejstwem jak mamy od 18 lat.

    Zlodziejstwo bylo takie samo jak jest. Tyle ze w ogole pieniedzy
    bylo mniej, mialy mniejsza wartosc, i za granica mozna sobie je
    bylo wsadzic.

    > Absolutnie nie! Sprzedawano czy kupowano w zamian za konkretne korzysci, nie
    > mysl sobie, ze ktos mi wcisnie ciemnote o uczciwosci w przetargach zarowno
    > kiedys jak i teraz.

    No wlasnie, wiec po co pisac o ostrym systemie i takich tam.
    Teraz, podejrzewam, duzo trudniej pozamiatac dowody pod dywan,
    bo za rok moze przyjsc inna partia i znalezc.

    > Na p[ewno mieli wplyw, owszem, osobiscie sie nie zajmowali, ale nie powiesz
    > mi, ze na szczeblu lokalnym taki I sekretarzyna nie mial bezposredniego
    > wplywu na to jak dzieli sie kase.

    Oczywiscie ze mial, tak jak i teraz tacy ludzie maja wplyw. Moze nie
    jako I sekretarze, ale jako partyjni urzednicy panstwowi.

    > No nie doslownie, ale powiedz prosze, jakim to cudem osoby o zerowych
    > majatkach w ciagu dwuch, trzech lat stawaly sie milionerami?

    Tak samo kiedys jak i dzis. Tyle ze dzis jest wiecej pieniedzy
    i oprocz zlodziejskich metod sa jeszcze uczciwe. Kiedys czlowiek
    pracujac uczciwie nie mial zadnych szans na "dorobienie sie".

    Z tym ze oczywiscie politycy to inna bajka, oni zwykle nie pracuja
    w normalnym znaczeniu tego slowa.

    > No, ale porownaj sile nabywcza mieszkan w PRL-u a dzis:)) Co ci z tego, ze
    > mieszkanie dzis kosztuje jak piszesz 200tys dolarow, skoro mlodych nie stac.

    Ale nieco starszych moze byc stac. Ew. wezma kredyt na 20 lat, ale
    mieszkanie kupia od razu. Moze rodzice doloza. Moze najpierw bedzie
    mniejsze, nie wiem, ale jest to realne.

    A kiedys nikogo nie bylo stac.

    > Wiesz, kiedys mowiono, ze w PRL-u czeka sie na mieszkanie 20 lat.

    Z tym ze chyba "przynajmniej". I 48 m^2 dla 5-osobowej rodziny, jak
    ktos mial szczescie.

    > Mieszkanie
    > spoldzielcze, bo kupic to sobie mozna bylo tak samo jak dzis. Teraz podziel
    > te 200 tys dolarow przez np. srednia krajowa ile ci lat wychodzi?

    Nie znam sie na srednich krajowych, ale przez 10 lat da sie zarobic,
    nic nie jedzac i mieszkajac pod mostem. A jak ktos ma cenniejsze
    umiejetnosci i nie musi siedziec 10 miesiecy w roku na urlopie (a tylko
    miesiac), to przez 3 lata tez moze zarobic bez tych uwag o moscie
    i jedzeniu.

    Albo mozna wziac kredyt i byc w stanie go splacic. Kiedys opcje byly
    zdecydowanie odmienne.

    > A mieszkan
    > spoldzielczych praktycznie nie ma.

    Tego to jak nie wiem. Sam mieszkam w mieszkaniu spoldzielczym,
    wybudowanym w tym wieku (a wiec po 89 roku), i chyba bylo mniej
    chetnych niz mieszkan. Nie wiem jakich mieszkan spoldzielczych
    nie ma, teraz po prostu chyba wszystkie nowe mieszkania
    spoldzielcze sa "wlasnosciowe" a spoldzielnie robia jako
    "developerzy".

    > A ja pamietam wiec wyborczy z czerwca
    > 1989 jak to pozniejsi politycy UW wciskali podnieconemu tlumowi: chcecie
    > czekac po 20 lat na mieszkanie? NIEEEEE!

    Znam ludzi, ktorzy przyjechali do miasta z biednej wsi, praktycznie
    z calym majatkiem w reku, i po kilku latach mieszkaja we wlasnym
    mieszkaniu, maja normalnie dzieci itd. Moze nie 200 m^2, i pewnie
    mieszkanie jest bardziej banku niz ich - ale nie czekaja 20 lat.

    > Ale ile mogl wowczas kupic za te 20 a ile dzis za te 2000 - choc 2000 to
    > raczej przesadzasz, bo malo kto dzis zarabia 2000 dolarow na miesiac.

    Nie malo kto, prawie kazdy, kto ma liczace sie umiejetnosci, i nie
    daje sie wykorzystywac w budzetowce.
    Nie musi byc geniuszem, wystarczy ze bedzie umial wiecej niz kopac
    lopata.
    Za $2000 mozna kupic np. samochod. Stary, oczywiscie, ale pewnie
    i tak w lepszym stanie niz 4-letni maluch, ktorego wlasciciel
    wymienil (z zyskiem) na nowego, bo dostal kolejny talon.

    Za $20 to sobie mogles kupic chleb (jesli sie udalo), Express
    Wieczorny (jak wystales) i 10 jajek na targu. No, moze jeszcze
    kilka podobnych rzeczy.

    > Byli tacy co mieli:)

    Partyjni, tak, bo oni teraz nie potrafia pracowac.
    --
    Krzysztof Halasa