  • 1. Data: 2005-08-01 13:43:46
    Temat: Zmiana kredytow PLN -> CHF - ciag dalszy - prognozy
    Od: "Mariusz Polowczuk" <m...@c...pl>

    Witam.
    Pare dni temu pytalem o oplacalnosc przewalutowania/zmiany kredytu PLN na CHF,
    przy obecnie tak mocnej zlotowce. Teraz prosze o opinie czy dobrze rozumuje :)

    Dla przypomnienia mamy taka sytuacje:

    Obecny kredyt 165tys zl:
    - kredyt w PLN WIBOR3M + 1.5% marzy = 6.79%
    - 25lat
    - raty malejace (obecnie ok. 1500zl/mies)
    - suma odsetek az 140tys zl !!!

    Oferta nowego kredytu na 173tys (165tys + 4,79%):
    - waluta CHF LIBOR3M + 1% marży = 1,75%
    - 25 lat
    - raty rowne około 750zł
    - suma odsetek ok. 40tys zl !!!

    Korzystajac z kalkulatora Expandera:
    http://www.expander.pl/expander/index.jsp?place=Menu
    1&layout=1&page=chooseCurrencyLoan

    Zrobilem takie dwie najbardziej pesymistyczne symulacje:

    1. CHF drozeje do srednio 4PLN, LIBOR3M pozostaje na obecnym poziomie 0,75%:
    - RATY wzrastaja do ok. 1100zl
    - SUMA ODSETEK rosnie do ok. 62 tys zl.

    3. CHF drozeje do srednio 4PLN i dodatkowo LIBOR3M idzie w gore do 1,5%:
    - RATY wzrastaja do ok. 1250zl
    - SUMA ODSETEK rosnie do ok. 96 tys zl.

    Oczywiscie ja jestem optymista i nie zakladam, ze bedzie tak zle :)

    Kazdy z tych przypadkow nawet troche nie zbliza sie kwotowo poniesionymi
    odsetkami obecnego kredytu w PLN do nowego walutowego na zasadach LIBOR3M+1%
    marzy. Przy obliczeniach rat i odsetek kredytu walutowego doliczylem do kwoty
    kredytu 165tys zl dokladnie 4,79% za roznice kursowa jaka sie ponosi za kazdym
    razem podczas skupu i sprzedazy walut.

    Czy dobrze ten kalkulator Expandera dziala? :)

    Pozdrawiam
    Mariusz P.

  • 2. Data: 2005-08-01 16:22:26
    Temat: Re: Zmiana kredytow PLN -> CHF - ciag dalszy - prognozy
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "Mariusz Polowczuk" <m...@c...pl> napisał w wiadomości

    > Zrobilem takie dwie najbardziej pesymistyczne symulacje:
    >
    > 1. CHF drozeje do srednio 4PLN, LIBOR3M pozostaje na obecnym
> [...]

    Sugerowalbym policzyc do ilu wzrosnie wtedy pozyczony kapital.

    marekz

  • 3. Data: 2005-08-02 06:56:16
    Od: m...@p...pl (McMac)

    On Mon, 1 Aug 2005 18:22:26 +0200, "MarekZ" <m...@w...irc.pl> wrote:

    >Sugerowalbym policzyc do ilu wzrosnie wtedy pozyczony kapital.

    ...co nie ma żadnego znaczenia, dopóki rata jest mniejsza, a nie chcesz
    przewalutować z powrotem na PLN.
    --
    - Maciej Kulawik ----------------
    - m...@p...pl --------------

  • 4. Data: 2005-08-02 10:31:40
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "McMac" <m...@p...pl> napisał w wiadomości

    > ...co nie ma żadnego znaczenia, dopóki rata jest mniejsza, a nie
    > chcesz
    > przewalutować z powrotem na PLN.

    No ma znaczenie, bo w kazdej racie jestes tez zmuszony oprocz odsetek,
    splacic takze czesc kapitalu, a zatem czesc straty musisz zrealizowac.
    A z czasem, coraz mniej bedzie czasu na przewalutowanie powrotne na
    PLN, jesli trafilo by sie jakies wahniecie kursu, bo kiedys w koncu
    ten kredyt zostanie calkowicie splacony. Dodatkowo dochodzi jeszcze
    aspekt psychologiczny wyboru momentu przewalutowania ("a moze jeszcze
    troche wzrosnie...", "no przeciez jeszcze bardziej nie moze juz
    spasc..." itp). :-)

    Zreszta wszystkie te wyliczenia polegajace na zsumowaniu odsetek z
    roznych okresow, sa w znacznej mierze bez sensu. Trzeba by to
    zdyskontowac na jakas, dowolnie wybrana, stala date. Nie wiem czy te
    "kalkulatory" to robia, w kazdym razie, sugerowalbym policzenie sobie
    tego samodzielnie, chocby w Excelu.

    marekz

  • 5. Data: 2005-08-02 12:08:48
    Od: m...@p...pl (McMac)

    On Tue, 2 Aug 2005 12:31:40 +0200, "MarekZ" <m...@w...irc.pl> wrote:

    >No ma znaczenie, bo w kazdej racie jestes tez zmuszony oprocz odsetek,
    >splacic takze czesc kapitalu, a zatem czesc straty musisz zrealizowac.

    Ale kapitał do spłaty masz w CHF. I on jest stały, niezależnie od kursu (a
    raczej maleje systematycznie z każdą ratą). Waha się wyłącznie rata miesięczna;
    dopóki jest mniejsza niż w kredycie PLN to wszystko gra. Oczywiście z aspektem
    psychologicznym nie można polemizować :-)

    --
    - Maciej Kulawik ----------------
    - m...@p...pl --------------

  • 6. Data: 2005-08-02 16:13:04
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

> [...]
    > dopóki jest mniejsza niż w kredycie PLN to wszystko gra. Oczywiście
    > z aspektem
    > psychologicznym nie można polemizować :-)

    Ale nie splacasz kapitalu w CHF. To tak jakbys pozyczyl milion barylek
    ropy dwa lata temu i splacal to w ratach przez 5 lat. Niczym sie to
    nie rozni od CHF w przypadku wzrostu kursu. No chyba zebys sam
    wydobywal rope. :-)

    Zwroc uwage, ze gdyby stalo sie tak, ze rata miesieczna dla kredytu
    denominowanego w CHF zblizyla by sie wysokoscia do raty kredytu w PLN,
    i w tym momencie dokonalbys przewalutowania na PLN, to po prostu
    zrealizowalbys olbrzymia strate, a rata by wzrosla (bo w PLN wyzsze
    oprocentowanie). Czyli lepiej chyba juz nie dokonywac tego
    przewalutowania i brnac dalej w tych CHF, nie ?

    O ile dla raty w PLN istnieje naturalna tendencja do jej spadku z
    czasem, to dla raty w CHF niekoniecznie, bo coraz wieksze znaczenie ma
    czesc kapitalowa mocno zalezna od kursu.

    Ja nie twierdze, ze to zle zadluzac sie w CHF. Ja raczej twierdze, ze
    to jest tak jakos dziwnie. Bo to tak jakbys chcial spekulowac na
    zmianie kursu i sam sobie rzucal klody pod nogi, w razie gdyby ci sie
    jednak spekulacja znudzila. Rozumiem naturalnie, ze mozna po prostu
    sobie zalozyc, ze kurs duzo nie wzrosnie, a moze nawet spadnie, i
    porownac po prostu stopy procentowe na obu tych walutach.

    marekz

  • 7. Data: 2005-08-03 07:04:50
    Od: m...@p...pl (McMac)

    On Tue, 2 Aug 2005 18:13:04 +0200, "MarekZ" <m...@w...irc.pl> wrote:

> [...]
    >oprocentowanie). Czyli lepiej chyba juz nie dokonywac tego
    >przewalutowania i brnac dalej w tych CHF, nie ?

    Dlatego pisałem - "dopóki rata jest mniejsza, a nie chcesz przewalutować z
    powrotem na PLN, wysokość hipotetyczna pozostałego kapitału w PLN nie ma
    znaczenia". Z tym polemizujesz?

> [...]
    >sobie zalozyc, ze kurs duzo nie wzrosnie, a moze nawet spadnie, i
    >porownac po prostu stopy procentowe na obu tych walutach.

    Jak wzrośnie - będziesz stratny. Jak nie wzrośnie - będziesz do przodu.
    Aktualnie kredyt w CHF jest korzystniejszy, a różnicę można wykorzystać na
    zabezpieczenie w razie wzrostu kursu (niestety, nie wiem jak :-).
    --
    - Maciej Kulawik ----------------
    - m...@p...pl --------------

  • 8. Data: 2005-08-03 09:35:03
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

> [...]
    > przewalutować z
    > powrotem na PLN, wysokość hipotetyczna pozostałego kapitału w PLN

    Tak, z tym. Bo w przypadku kredytu hipotecznego, nie mozesz tej swojej
    "pozycji" we frankach utrzymywac tak dlugo jak chcesz i zamykac wtedy
    kiedy chcesz. Strategia jej zmniejszania, jest ci narzucona z gory
    (poprzez harmonogram splat kredytu). Wiec jest prawda to co piszesz,
    tyle ze Twoja "wola" przewalutowania nie ma tu decydujacego znaczenia,
    bo ono nastepuje kawalkami co miesiac, w momencie splacania kolejnych
    rat.

    > Jak wzrośnie - będziesz stratny. Jak nie wzrośnie - będziesz do
    > przodu.

    Co wiecej, jak wzrosnie ale malo, tez bedziesz do przodu. :-)

    > Aktualnie kredyt w CHF jest korzystniejszy, a różnicę można
    > wykorzystać na
    > zabezpieczenie w razie wzrostu kursu (niestety, nie wiem jak :-).

    Zapewne kontraktem terminowym na kurs chf/pln, ewentualnie, gdyby
    takiego sie nie udalo zakupic albo byl zbyt malo plynny gdyby nawet
    istnial, kontraktem np na usd/chf w polaczeniu z usd/pln. Wtedy tak
    jakby "wyrzekasz sie" strat i zyskow kursowych, godzisz sie na pewna
    strate z prowizji oraz realizujesz zysk wynikajacy z roznicy w
    oprocentowaniu. Tyle, ze musisz tego sobie pilnowac, bo te kontrakty
    wygasaja i trzeba je co pewien czas rolowac.

    marekz

  • 9. Data: 2005-08-03 17:00:17
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>

    a różnicę można wykorzystać na
    > zabezpieczenie w razie wzrostu kursu (niestety, nie wiem jak :-).

    zabezpieczyc sie mozna opcja Chf/Pln - opcja sprzedazy. Ale ma to sens tylko
    w chwilach obawy przed zmiana trendu na wzrstowy. Utrzymywanie
    zabezpieczenia caly czas mija sie z celem.

    O plynosc bym sie nie martwil, bo na WGT market maker utrzymuje oferte
    bid/ask do 10 mln USD, CHF lub EUR w pojedynczym zleceniu. A te domy
    maklerskie, ktore sa podlaczone terminalem z londynksimi brokerami waltowymi
    daja nawet 50 mln USD gwarancji wykonania transakcji po spredzie
    market-makera.

    Malin

  • 10. Data: 2005-08-04 10:28:55
    Od: m...@p...pl (McMac)

    On Wed, 3 Aug 2005 19:00:17 +0200, "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>
    wrote:

> [...]
    >maklerskie, ktore sa podlaczone terminalem z londynksimi brokerami waltowymi
    >daja nawet 50 mln USD gwarancji wykonania transakcji po spredzie

    He he. Lubię czytać twoje posty. To trochę tak jakbym czytał koran w oryginale
    :-)
    Ale jak będę miał potrzebę zabezpieczenia swojego kredytu to się do ciebie
    zgłoszę.
    --
    - Maciej Kulawik ----------------