  • 31. Data: 2020-02-05 15:07:17
    Temat: Re: Zachecanie klientow do platnosci telefonami/zegarkami
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:10afs4un7g9we$.jadhx2rnw14m$.dlg@40tude
    .net...
    Dnia Wed, 5 Feb 2020 13:11:18 +0100, Pete napisał(a):

    >To może być przyczyna wymiękania techniki, gdy człowiek ma okulary,
    >bo
    >szkło mizernie przepuszcza podczerwień; w większości ją odbija, co
    >jest
    >wykorzystywane w szklarniach.

    To jest akurat tak zwana "bliska" podczerwien" i szklo raczej ja
    dobrze przepuszcza.

    >Z drugiej strony, teraz mało kto nosi szklane soczewki, ale plastik
    >ma
    >pewnie dość podobne widmo absorpcji i podczerwień może być wycinana.

    Bliskiej raczej nie wycina.

    Moze o jakies odbicia/odblaski chodzi..

    J.

  • 32. Data: 2020-02-06 23:02:48
    Od: Marcin <n...@n...com>

    Witam

    W dniu 2020-02-04 o 08:15, Stiwi pisze:

    > Ja osobiście używam Apple Pay non stop (mieszkając za granicą) i widzę
    > podobny trend u innych, więc trochę dziwią mnie komentarze w tym wątku.

    Jaka to zagranica? I czy tam sa popuarne karty zblizeniowe na takim
    poziomie jak w Polsce (czyli praktycznie innych nie ma i jak ktos chce
    nie miec zblizeniowej to musi prosic w banku o wylaczenie tej funkcji)?

    Inna sprawa, ze u nas Apple nie tak bardzo popularne (ostantio czytalem,
    ze co 10. telefon sprzedany w Polsce to iPhone). A na Androidzie
    aktualizacje systemu nie sa tak dlugo dostepne po premierze telefonu jak
    w przypadku iPhonea (co jako uzytkownika Androida ze smutkiem
    przyznaje). A jak brak aktualnych poprawek w telefonie to jakos tak
    dzinwie uzywac telefonu do finansow...

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 33. Data: 2020-02-06 23:06:07
    Od: Marcin <n...@n...com>

    Witam

    W dniu 2020-02-04 o 15:11, J.F. pisze:

    > ale numer jest staly ? Ciekawe czy nie na jedno wychodzi.

    W przypadku Google Pay numer wirtualnej karty jest jednorazowy. Telefon
    przy polaczeniu z serwerem google dostaje AFAIRC 10 numerow i mozna
    tylez zrobic transkacji bedac off-line.

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 34. Data: 2020-02-07 09:42:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >W przypadku Google Pay numer wirtualnej karty jest jednorazowy.
    >Telefon przy polaczeniu z serwerem google dostaje AFAIRC 10 numerow i
    >mozna tylez zrobic transkacji bedac off-line.

    To wraca pytanie, ile oni tych numerow maja do dyspozycji.

    A zwrot na karte ? Jest tam jakas data oryginalnej transakcji, czy
    dobrze by bylo, zeby nr kart nie byly wykorzystywane ponownie przez
    innego klienta przez ... miesiac, 3m, dwa lata ?

    J.

  • 35. Data: 2020-02-07 12:28:25
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 6 lutego 2020 23:06:10 UTC+1 użytkownik Marcin napisał:
    > Witam

    > W przypadku Google Pay numer wirtualnej karty jest jednorazowy. Telefon
    > przy polaczeniu z serwerem google dostaje AFAIRC 10 numerow i mozna
    > tylez zrobic transkacji bedac off-line.

    Gdzie żeś się naczytał takich bzdur?
    Jednorazowy jest "wirtualny CVV" - dokładnie tak samo jak przy płaceniu zbliżeniowo
    plastikiem.
    16 cyfrowy numer karty zawsze jest taki sam - i nawet w google pay masz podane jego 4
    ostatnie cyfry.

    Swoją drogą podobno ciekawe sytuacje bywają ze zwrotami zakupów "zapłaconych
    telefonem" - w coraz większej ilości sklepów, zwłaszcza odzieżowych, wymagają zwrotu
    na tą samą kartę, którą się płaciło - albo chociaż pokazania tej karty (a i tak, jak
    zwrot jednak zrobisz na inną, to jesteś sensacją dnia ;).
    Słyszałem o sytuacji, że zwrot poszedł na plastik - choć płacone było "telefonem" -
    co w sumie jest bardzo dziwne, bo jednak w telefonie można te cztery ostatnie cyfry
    zobaczyć - a właśnie tych czterech ostatnich wymagają (szkoda, że szansa dostania
    drugiej karty z takimi samymi ostatnimi numerami jest jak 1 do 10 tysięcy :( ) - a i
    telefon też można do terminala przyłożyć, żeby odczytać dane do zwrotu - bo skoro
    można do płatności, to czemu nie do zwrotu?
    Choć coraz popularniejsze staje się również trzymanie w sklepowym komputerze danych
    karty, którą się płaciło - i przy ew. zwrocie w ogóle się karty nie podaje, zwrot
    idzie na zapamiętane numery.
    Oczywiście pytanie, co będzie z kartami w międzyczasie zamkniętymi czy
    zastrzeżonymi...

  • 36. Data: 2020-02-07 12:47:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

> [...]

    >odzieżowych, wymagają zwrotu na tą samą kartę, którą się płaciło -
    >albo chociaż pokazania tej karty (a i tak, jak zwrot jednak zrobisz

    A potrafia podac ktorą bylo placone ?
    Bo ja kart wielu uzywam ... i co wtedy - pierwszą lepszą pokazac ?

> [...]
    >- co w sumie jest bardzo dziwne, bo jednak w telefonie można te
    >cztery ostatnie cyfry zobaczyć
    >- a właśnie tych czterech ostatnich wymagają
    A to nie google/apple przekierowal zwrot ?

    >a i telefon też można do terminala przyłożyć, żeby odczytać dane do
    >zwrotu - bo skoro można do płatności, to czemu nie do zwrotu?

    Bo pieniadze znikna i nie wiadomo gdzie :)

> [...]
    >ogóle się karty nie podaje,
    >zwrot idzie na zapamiętane numery.
    >Oczywiście pytanie, co będzie z kartami w międzyczasie zamkniętymi

    Byc moze banki cwane, i zwroty przyjmuja.

    J.

  • 37. Data: 2020-02-07 13:30:34
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 07.02.2020 o 12:28, Dawid Rutkowski pisze:

    > Choć coraz popularniejsze staje się również trzymanie w sklepowym
    > komputerze danych karty, którą się płaciło - i przy ew. zwrocie w
    > ogóle się karty nie podaje, zwrot idzie na zapamiętane numery.

    Zawsze myślałem, że terminal przekazuje numer karty do centrum
    rozliczania kart, a nie do kasy sklepowej...

    MJ

  • 38. Data: 2020-02-07 14:59:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Zawsze myślałem, że terminal przekazuje numer karty do centrum
    >rozliczania kart, a nie do kasy sklepowej...

    Do kasy chyba tez musi ... a moze nie musi, ale lepiej, jesli sklep ma
    komplet informacji w jednym miejscu.

    I czy mi sie wydaje, czy czesto z jednej drukarki wychodzi paragon
    fiskalny i potwierdzenie platnosci karta.

    J.

  • 39. Data: 2020-02-07 15:00:10
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 7 lutego 2020 13:31:03 UTC+1 użytkownik Michał Jankowski napisał:

    > Zawsze myślałem, że terminal przekazuje numer karty do centrum
    > rozliczania kart, a nie do kasy sklepowej...

    A podstawy tego myślenia to jakie?
    Zapewne błędne.
    Skoro terminal może przekazać do kasy, że "transakcja zaakceptowana", to może
    przekazać też numer karty itp. - bo te informacje są dostępne dla sprzedawcy, ma to i
    w raportach, ale przede wszystkim na swojej kopii slipu.

    Dlatego też tak śmieszy mnie pitolenie banków w stylu "nikomu nie ujawniaj numeru
    karty", "sprawdź, czy przesyłka z kartą jest nieuszkodzona" - a jednocześnie w
    kopercie karta z włączonym pikaczem - i każdy mający telefon z androidem i nfc może
    sobie odczytać numer i datę ważności...

    Jedno, co może być nieco wyższą szkołą jazdy, to umożliwienie kasie robienia
    transakcji zwrotu - bo jednak zyskanie przez urządzenie uprawnień do ich
    przeprowadzania wymaga nieco wysiłku - ale po pierwsze zwrot ma o wiele mniejsze
    wymagania co do bezpieczeństwa w stosunku do obciążenia - a po drugie, skoro terminal
    może przy płatności przekazać dane karty do kasy - oraz można je do terminala
    wprowadzić ręcznie (sam kiedyś robiłem transakcję "fax order" - nawet nie wiedziałem,
    że takie są możliwe) - to dlaczego kasa przy zwrocie nie mogłaby ich terminalowi
    podać po tym samym łączu?

  • 40. Data: 2020-02-07 15:18:12
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 07.02.2020 o 15:00, Dawid Rutkowski pisze:

    > może przekazać też numer karty itp. - bo te informacje są dostępne
    > dla sprzedawcy, ma to i w raportach, ale przede wszystkim na swojej
    > kopii slipu.

    No jakoś niewydajemisie.

    MJ