    From: Delfino Delphis <D...@w...op.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: Wykup akcji - dlaczego to jest źle widziane
    Date: Fri, 28 Oct 2011 15:56:34 +0200

    totus wrote:

    > Jeszcze raz. Pisałem o Tobie jakbyś był właścicielem spółki np 80%.
    > Zacznijmy od początku. Masz pomysł na interes. Zakładasz spółkę SA. Spółka
    > w momencie powstania ma kapitał 1 mln podzielony na 100000 akcji. Czyli 1
    > akcja jest warta 10,- zł. Ty mas 80% akcji i jesteś absolutnym panem
    > spółki. Masz prawo do 80% dywidendy i niepodzielną władzę. Twój projekt na
    > interes jest jednak ambitny. Nie zadowala Cię takie pitu-pitu, chcesz mieć
    > prawdziwe pieniądze. Do tego jednak potrzeba dodatkowych 9 mln pln. Twoja
    > spółka emituje kolejne akcje w ilości 900000 po 10,- szt. Twoja władza
> [...]

    To jest niby proste, ale ja tego nie rozumiem :)

    Od kiedy masz te 8%, to nie jesteś już żadnym reprezentantem spółki, lecz
    zwykłym współwłaścicielem. Dlaczego za te 5 mln miałbyś skupować akurat ty,
    a nie jakiś inny gość z wkładem 8%? W ogóle dlaczego traktujesz kapitał
    spółki jako pożyczkę? Wypuszczając akcje po prostu sprzedałeś część swojej
    spółki, a jej kapitał zakładowy proporcjonalnie należy do tych, którzy te
    akcje kupili.