  • 11. Data: 2021-03-12 11:20:01
    Temat: Re: Używanie karty bankowej w Niemczech
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    On 11.03.2021 23:52, Monika Głowacka wrote:

    > Może ktoś zna niemiecki bank gdzie na terenie niemiec konto za darmo i
    > karta za darmo

    Artykuł blisko roczny, ale może nadal aktualny:
    https://berlincheap.com/free-banking-germany-visa-ma
    stercard/

    Pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 12. Data: 2021-03-16 21:47:45
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Dawno, dawno temu, za 7 gorami ... byly spore prowizje od platnosci
    > kartą.
    > 2-3%.

    To akurat były prowizje niewielkie. Były też takie np. 5,8%.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 13. Data: 2021-03-17 09:32:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:
    > Dawno, dawno temu, za 7 gorami ... byly spore prowizje od platnosci
    > kartą. 2-3%.

    >To akurat były prowizje niewielkie. Były też takie np. 5,8%.

    Nadal sa - ale chyba mowisz o prowizji za "przewalutowanie".

    A tu sklepy placily 2-3% od kazdej platnosci.
    Dla jednych malo, dla innych znosnie, dla jeszcze innych - bardzo
    duzo.

    J.

  • 14. Data: 2021-03-17 10:36:10
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 17 marca 2021 o 09:32:04 UTC+1 J.F. napisał(a):

    > Nadal sa - ale chyba mowisz o prowizji za "przewalutowanie".
    >
    > A tu sklepy placily 2-3% od kazdej platnosci.
    > Dla jednych malo, dla innych znosnie, dla jeszcze innych - bardzo
    > duzo.

    Prowizja to był nie tylko %, ale i stała suma od transakcji - stąd te niechlubnie
    słynne "płatność kartą od 10zł".
    A % bywały chyba i 4,5% - przodowały KK MC world, bo różne typy kart żarł różny %
    prowizji.
    Jeden warszawski restaurator (chyba że to legenda miejska) się zbuntował i
    powiedział, że u niego nie będzie płacenia złodziejskim MC - i można było tylko visą
    - oraz, niespodziankowo, bo restaurator miał pochodzenie amerykańskie - amexem.
    Choć amexem można było i na PKP - tyle że trzeba było powiedzieć pani w okienku o
    płatności kartą ZANIM zaczęła wybierać bilet - co powodowało u zagranicznych
    podróżnych stresy równe stwierdzeniu "This train is going to Hel" ;>

  • 15. Data: 2021-03-17 12:22:43
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 17.03.2021 o 10:36, Dawid Rutkowski pisze:

    > Prowizja to był nie tylko %, ale i stała suma od transakcji - stąd te
    > niechlubnie słynne "płatność kartą od 10zł".

    A to nie chodziło o opłatę za połączenie telefoniczne przy każdej
    transakcji? Wtedy jeszcze nie było abonamentów ryczałtem.

> [...]
    > zbuntował i powiedział, że u niego nie będzie płacenia złodziejskim
    > MC - i można było tylko visą - oraz, niespodziankowo, bo restaurator

    To w ogóle jest śmiesznie, bo najpierw była u nich wywieszka "tylko
    karty kredytowe" (pewnie poznawali po wypukłości :) ), a potem, że tylko
    MC (nie Visa!) i Amex. Zresztą tak ma do dziś (sic!!!):

    https://jeffs.com/miejsca/pole-mokotowskie-warszawa

    MJ

  • 16. Data: 2021-03-17 12:36:41
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 17 marca 2021 o 12:23:28 UTC+1 Michał Jankowski napisał(a):

    > A to nie chodziło o opłatę za połączenie telefoniczne przy każdej
    > transakcji? Wtedy jeszcze nie było abonamentów ryczałtem.

    To może też, ale pamiętam z cenników operatorów terminali - była i składowa stała i
    składowa zmienna.
    Składowa stała - ale tylko stała - nadal jest, co ciekawe, za zwroty - i to całkiem
    spora, np. 2zł (odpowiada to opłacie za płatność 1000zł KD i 666,66zł KK).

> [...]
    > karty kredytowe" (pewnie poznawali po wypukłości :) ), a potem, że tylko
    > MC (nie Visa!) i Amex. Zresztą tak ma do dziś (sic!!!):

    O kurtałka, a byłem święcie przekonany, że oni na MC byli obrażeni.
    Trzeba by przekopać archiwum grupy.

  • 17. Data: 2021-03-17 13:12:21
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 17.03.2021 o 12:36, Dawid Rutkowski pisze:

    > O kurtałka, a byłem święcie przekonany, że oni na MC byli obrażeni.
    > Trzeba by przekopać archiwum grupy.

    Akurat pamiętałem, bo byliśmy tam kilkakrotnie w ciągu N lat i
    generalnie wszyscy mieli tylko jakieś debetówki visy, a ja spokojnie
    wyciągałem MC. W końcu nawet kelner uprzedzał przy zamawianiu, żeby
    niesnasek na koniec nie było.

    MJ
    PS. Bankomat przed knajpą stoi. :)

  • 18. Data: 2021-03-17 13:24:51
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 17 marca 2021 o 13:12:23 UTC+1 Michał Jankowski napisał(a):

> [...]
    > generalnie wszyscy mieli tylko jakieś debetówki visy, a ja spokojnie
    > wyciągałem MC. W końcu nawet kelner uprzedzał przy zamawianiu, żeby

    No to dlaczego nie lubili visy?
    Bo (choć pewność mi maleje ;) prawie pewien jestem, że to KK mc world miały najwyższe
    IF.
    Hmm, może visa nie była amerykańska? To był ten czas, gdy visa wchodziła na giełdę i
    dostali taki warunek, że europejską część swojego biznesu muszą wydzielić i sprzedać
    europejskim bankom (udziały miało podobno ponad 3700 banków).
    I jeszcze była specjalna visa coś tam coś tam zarejestrowana w Delaware (pierwsza
    firma, w której pracowałem, miała siedzibę w Delaware, a tak naprawdę na Etiudy
    Rewolucyjnej w piwnicy ;) specjalnie założona po to, żeby rozliczać transakcje visy
    europe z visą international.
    Teraz oczywiście

    > MJ
    > PS. Bankomat przed knajpą stoi. :)

    Jak przed biedronką ;)
    Swego czasu postulowałem pomysł racjonalizatorski, żeby ta kasa krążyła w obiegu
    zamkniętym - czyli ytarg od razu był pakowany do bankomatu, bo pamiętam, jak koło
    mnie ("koło mnie 1" - przed przeprowadzką) otworzyli biedronkę, to pierwszy raz w
    życiu widziałem na oczy wydrenowany bankomat ;>
    A potem pamiętny dzień, gdy biedronka koło mnie (2 - po przeprowadzce) była jedną z
    trzech, gdzie pilotowo wprowadzili terminale - a ja akurat wtedy wyrobiłem pierwszą
    KK. Nie zapomnę gościa przede mną, który spojrzał na terminal, coś mu w głowie
    zachrobotało, zapytał "można kartą???", a pani w kasie, że tak - ale był tak
    zdziwiony, że choć w portfelu miał karty, to jednak wyjął banknot.
    No i pewnie przez to, ponieważ przeprowadzka była zaraz potem, jak otworzyli tą
    biedronką "koło mnie 1", to nie mam tantiemów - weszło też ustawowe obniżenie IF i
    już w biedronku częściej płacą kartą - ale nie na tyle, żeby nie robić kolejek, więc
    dobrze, że w samoobsługowych gotówki nie przyjmują.

  • 19. Data: 2021-03-17 13:30:02
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 17.03.2021 o 13:24, Dawid Rutkowski pisze:

    > No to dlaczego nie lubili visy?

    Nie mam najbledszego pojęcia.

    Dlaczego wcześniej nie lubili debetówek też nie wiem.

    MJ

  • 20. Data: 2021-03-17 13:39:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup
    w.edu.pl...

    >Nie mam najbledszego pojęcia.

    Oplaty ?

    >Dlaczego wcześniej nie lubili debetówek też nie wiem.

    Jakies trudnosci z autoryzacją ?

    Bo prowizje od platnosci kredytową chyba byly wieksze, ale to raczej
    nie powod, aby je lubic.

    A moze po prostu "klient z KK mniej awanturujacy sie jest" :-)

    J.