  • 21. Data: 2021-09-12 18:54:06
    Temat: Re: Stopy procentowe a kursy walut
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-09-12 o 18:07, Szymon pisze:

    > Im szybciej uświadomisz sobie, iż nie jesteś w stanie przewidzieć
    > kierunku kursu, tym łatwiej będzie Ci ew. zarabiać na inwestowaniu w
    > waluty.

    Zupełnie nie jestem zainteresowany inwestowaniem.
    Szukałem naturalnego powiązania, bo dotychczas takie
    jak opisałem dostrzegałem.

    > Powtórzę: inflacja jest jednym z WIELU czynników mających wpływ na kurs.
    > Niektóre się znoszą, niektóre przeważają.

    > Sprawdziłem na stooq. WTI rok temu we wrześniu była po 37$. Dziś po 69$.
    >
    > Stooq wylicza zmianę w ostatnich 52 tygodniach na blisko 87%.
    >
    > https://stooq.pl/q/?s=cl.f

    A ja wpisałem "cena baryłki ropy 2020" i dostałem
    taki link:

    https://businessinsider.com.pl/gielda/wiadomosci/cen
    a-ropy-20-kwietnia-2020-roku-drastyczny-spadek/bww2b
    5p

    dodatkowo we wszystkich serwisach ekonomicznych zwracają uwagę na to,
    że Orlen nas doi, bo cenę ropy ma mniejszą niż poprzednicy a z ceny nie
    zszedł.

    > Niekoniecznie. Przyjrzałbym się kosztom transportu w kontekście pandemii.

    Dlaczego miało by zdrożeć? Z jakich powodów?

    > A jak to wyliczyłeś?

    Tak oszacowałem, ze jednak cena transportu się specjalnie nie zmieniła,
    a jak cena w zakupie spadła o połowę, to 3 zł będzie w sam raz.
    A już na pewno 5,4 jest zawyżona.

  • 22. Data: 2021-09-12 18:59:53
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > Kiedyś było to 4 razy, teraz - na oko - jest to dwukrotność. W każdym
    > razie wciąż jest sporo pola do umocnienia złotego (albo do inflacji bez
    > osłabienia).
    >
    > Oczywiście oficjalna retoryka zaprzeczy niedowartościowaniu, stwierdzi
    > że to np. inna wydajność polskich pracowników, różnice geograficzne
    > i przyzwyczajenia społeczeństwa są powodem wszelkich różnic.
    >
    > BTW to nie jest zjawisko występujące tylko w Polsce. W innych krajach
    > (z definicji - nie we wszystkich) mamy to samo, chociaż może w mniejszym

    Jest to jakieś wyjaśnienie.
    Zarabiam w euro i jakieś niewielkie nadwyżki też trzymam w euro.
    Nie jakieś wielkie kwoty inwestycyjne - raczej środki na utrzymanie
    miniprodukcji w przypadku zastoju- jak w 2020.
    Dlatego to zamrożenie kursu troche mnie irytuje,
    bo cen za bardzo podnieść nie mogę.

  • 23. Data: 2021-09-12 19:01:35
    Od: Ewa <E...@c...com>

    W dniu 12.09.2021 o 14:11, Szymon pisze:

    > Siłę PLN wyraża stosunek do EUR.

    Co to znaczy i jak się ma do indywidualnych decyzji odnośnie zakupu
    lub sprzedaży EUR?

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 24. Data: 2021-09-12 19:16:48
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > Kupno waluty jednak chroni (częściowo) przed inflacją. Np. przed taką
    > jak w PRL, albo jak niedawno w Zimbabwe czy nieco dawniej na Węgrzech.

    Może powinniśmy doprecyzować o jaką walutę chodzi? Raczej nie masz na
    myśli boliwarów czy liry. Na rublu też byś stracił... ;-)

    Euro? Tyle, że to fatalna waluta inwestycyjna dla Polaka.
    Dolar? Ale nie jest on powiązany z nasza inflacją (kros).
    Frank? Przestaje być "bezpieczną przystanią" (sprawdź udział w rezerwach
    banków centralnych).
    Funt? Zawirowania postbrexitowe mają większy wpływ na kurs niż inflacja
    w PL.

  • 25. Data: 2021-09-12 19:21:16
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2021-09-12 o 18:54, cef pisze:
    > Szukałem naturalnego powiązania, bo dotychczas takie
    > jak opisałem dostrzegałem.

    Gdyby takowe było - łatwo można byłoby na tym zarobić.

> [...]
    > taki link:
    >
    > https://businessinsider.com.pl/gielda/wiadomosci/cen
    a-ropy-20-kwietnia-2020-roku-drastyczny-spadek/bww2b

    Ale to artykuł z kwietnia '20, czyli minął ponad rok. Trudno nim
    tłumaczyć dzisiejsze ceny na stacjach.

    > dodatkowo we wszystkich serwisach ekonomicznych zwracają uwagę na to,
    > że Orlen nas doi, bo cenę ropy ma mniejszą niż poprzednicy a z ceny nie
    > zszedł.

    Obejrzyj kilka vlogów podróżniczych i przypatrz się cenom benzyny w
    Europie i USA. Zauważysz, że choć Orlenu tam nie ma - ceny wyraźnie są
    wyższe.

    > Dlaczego miało by zdrożeć? Z jakich powodów?

    Przerwane łańcuchy dostaw. Szeroki temat.

    > Tak oszacowałem, ze jednak cena transportu się specjalnie nie zmieniła,
    > a jak cena w zakupie spadła o połowę, to 3 zł będzie w sam raz.
    > A już na pewno 5,4 jest zawyżona.

    Dostrzeż błąd logiczny... "Cena paliwa rośnie", a "cena transportu się
    nie zmienia"?

  • 26. Data: 2021-09-12 19:23:19
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2021-09-12 o 18:59, cef pisze:

    > Zarabiam w euro i jakieś niewielkie nadwyżki też trzymam w euro.

    Kredyt warto brać w walucie, w której się zarabia, ale oszczędności
    trzymać w innej.

    > Nie jakieś wielkie kwoty inwestycyjne - raczej środki na utrzymanie
    > miniprodukcji w przypadku zastoju-  jak w 2020.
    > Dlatego to zamrożenie kursu troche mnie irytuje,
    > bo cen za bardzo podnieść nie mogę.

    EUR przed pandemią 4,30 - obecnie ok. 4,55. To BARDZO duży skok jak na euro.

  • 27. Data: 2021-09-12 19:26:52
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2021-09-12 o 19:01, Ewa pisze:

    > Co to znaczy i jak się ma do indywidualnych decyzji odnośnie zakupu
    > lub sprzedaży EUR?

    Gdy słyszysz "PLN się umacnia/traci" to musisz mieć punkt odniesienia.
    PARY walutowe zawsze składają się z dwóch walut. Tym punktem odniesienia
    dla PLN jest EUR.

    Kupować EUR nie ma sensu, bowiem nasza gospodarka jest związana z UE.
    Prościej: lepiej dzieje się w UE, lepiej dzieje się w PL.
    Inwestycyjnie zawsze lepiej obstawiać gospodarkę alternatywną, czyli $.
    To dlatego kurs eurodolara stanowi - podobno - 70% wymiany walutowej
    świata. Kto mieszka w Europie kupuje dolary, kto mieszka w dolarach
    kupuje euro (w dużym uproszczeniu).

  • 28. Data: 2021-09-12 19:39:07
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-09-12 o 19:21, Szymon pisze:

    a-ropy-20-kwietnia-2020-roku-drastyczny-spadek/bww2b
    5p

    > Ale to artykuł z kwietnia '20, czyli minął ponad rok. Trudno nim
    > tłumaczyć dzisiejsze ceny na stacjach.

    Odniosłem wrażenie, że opisana tam cena spadła w stosunku do 2019
    i nie zapowiadają wzrostu w następnych latach.
    Ale faktycznie nie sprawdzałęm aktualnej ceny, która jest wyższa.

    > Obejrzyj kilka vlogów podróżniczych i przypatrz się cenom benzyny w
    > Europie i USA. Zauważysz, że choć Orlenu tam nie ma - ceny
    > wyraźnie są wyższe.

    Wyraźnie czy w ramach inflacji?

    >>> Niekoniecznie. Przyjrzałbym się kosztom transportu w kontekście

    > Przerwane łańcuchy dostaw. Szeroki temat.

    > Dostrzeż błąd logiczny... "Cena paliwa rośnie", a "cena transportu
    > się nie zmienia"?

    Bład logiczny (bez sprawdzania) widziałbym we wpływie ceny
    transportu na finalną cenę ropy. Nie wiem jaki to rząd ceny,
    ale nie szacowałbym, że zmiana kosztów transportu o 20% nawet
    spowoduje takiż wzrost cen paliwa.

  • 29. Data: 2021-09-12 19:41:39
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-09-12 o 19:23, Szymon pisze:

    > Kredyt warto brać w walucie, w której się zarabia, ale oszczędności
    > trzymać w innej.

    Przy kwotach, które wchodzą w grę, to nie mam takiego znaczenia.

    > EUR przed pandemią 4,30 - obecnie ok. 4,55. To BARDZO duży skok jak na
    > euro.

    Zależy od punktu siedzenia. Dla obracających walutą, to zapewne dużo,
    ale dla mnie to niewiele.

  • 30. Data: 2021-09-12 19:52:12
    Od: Ewa <E...@c...com>

    W dniu 12.09.2021 o 19:26, Szymon pisze:

> [...]
    >  To dlatego kurs eurodolara stanowi - podobno - 70% wymiany walutowej
    > świata. Kto mieszka w Europie kupuje dolary, kto mieszka w dolarach

    Po Twojej odpowiedzi mogłabym się spodziewać, że wykresy kursów
    dla EUR/POL i USD/POL powinny być wzajemnie mniej więcej lustrzanym
    odbiciem.
    Tak na przestrzeni ostatniego roku nie było. Z wyjątkiem krótkiego
    okresu na początku bieżącego roku, te wykresy się prawie pokrywają.
    Czegoś tu nie rozumiem.

    Pozdrawiam
    Ewa