  • 1. Data: 2014-06-15 13:06:37
    Temat: SWIFT a SEPA ?
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    Witam

    Mam zrobic przelew do zagranicznego banku w Euro tytulem zaliczki
    - z opcją kosztów OUR (czyli ja pokrywam koszty)

    I tu pytanie - czy jesli kraj/bank beneficjenta jest w UE i ma r-k w euro
    to mogę puścić przelew SEPA z wlasnego konta w Euro i będzie bezkosztowo ?

    Rozumiem ze jeśli jest prowadzony w innej walucie (zapytam) to wówczas
    odbiorca poniósłby koszt związany z przewalutowaniem ?

    Różnica w prowizji miedzy SEPA a SWIFT wychodzi mi ~5 euro
    - niby nie wiele, ale byc moze nie ma potrzeby podkarmiać banku ;)

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2014-06-15 23:01:51
    Temat: Re: SWIFT a SEPA ?
    Od: RobertS <b...@x...pl>

> [...]
    > to mogę puścić przelew SEPA z wlasnego konta w Euro i będzie bezkosztowo ?

    SEPA kosztuje 5 zł, przelewy w euro zawsze w ten sposób puszczam

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 3. Data: 2014-06-15 23:19:28
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    RobertS <b...@x...pl> writes:

    > SEPA kosztuje 5 zł, przelewy w euro zawsze w ten sposób puszczam

    Czy sepa nie wymaga przypadkiem SHA zamiast OUR?
    KJ

    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

  • 4. Data: 2014-06-15 23:28:43
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    W dniu 2014-06-15 23:01, RobertS pisze:

    > SEPA kosztuje 5 zł, przelewy w euro zawsze w ten sposób puszczam

    Tak.... jest tylko jedno ale ;)

    W przypadku SEPA koszty sa SHA czyli dzielone miedzy nadawce a odbiorce
    Z tego co "wyguglałem" ponoc wiekszosc bankow nie pobiera prowizji od
    wpływających przelewow SEPA - ale wiekszosc nie znaczy ze wszystkie.

    Podsumowujac- jesli nie ma pewnosci ze rachunek beneficjenta jest w euro
    (przewalutowanie) a nie mozna go obciążyć jakakolwiek prowizja,
    pozostaje drogi SWIFT z opcja OUR - czyli bierzemy wszystkie koszty na
    siebie
    --
    Wyslalem SEPA z informacją mailową do beneficjenta,
    że ew. prowizje jesli zostanie naliczona wyrównam w gotówce

    Pozdro

  • 5. Data: 2014-06-15 23:50:59
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    > Czy sepa nie wymaga przypadkiem SHA zamiast OUR?
    > KJ

    mnóstwo przelewów wysłałem w SEPA i zawsze koszt 5 zł (płacę ja), ale
    oczywiście wcześniej sprawdzam czy konto do przelewu (beneficjenta) jest
    w euro, przy innych walutach to nie działa

    ostatnio przelewałem euro do Danii, ale w euro bo rachunek mieli w
    niemieckim banku

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 6. Data: 2014-06-16 08:54:20
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Waldek" <m...@n...dam> napisał w wiadomości

    > Różnica w prowizji miedzy SEPA a SWIFT wychodzi mi ~5 euro
    > - niby nie wiele, ale byc moze nie ma potrzeby podkarmiać banku ;)

    Skąd wziąłeś te 5 euro różnicy.
    Jeden raz kilka lat temu (jeszcze przed SEPA) z mBanku wysyłałem SWIFTem z
    OUR 200 Euro. OIDP w sumie zapłaciłem 68zł z groszami.
    Nie orientuję się, może po wprowadzeniu SEPA SWIFT potaniał ?
    P.G.

  • 7. Data: 2014-06-16 10:38:52
    Od: "Waldek" <j...@t...mam>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > 200 Euro. OIDP w sumie zapłaciłem 68zł z groszami.
    > Nie orientuję się, może po wprowadzeniu SEPA SWIFT potaniał ?

    Własnie w mBąku taka sie wyswietliła - jak sądze "prowizja wstępna"
    6,25 EUR dla przelewu SWIFT (1,25 EUR dla SEPA) - stad róznica 5 EUR o kltórej
    napisałem
    ... no ale HGW ile by tak naprawde pociagneli za swifta doliczajac ew. "koszty
    obce"

    Pozdro

  • 8. Data: 2014-06-17 00:27:10
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    W dniu 2014-06-16 10:38, Waldek pisze:

> [...]
    > kltórej napisałem
    > ... no ale HGW ile by tak naprawde pociagneli za swifta doliczajac ew.

    No i wyszło na jeden grzyb .... chyba ;)

    Puscilem przelew SEPA (sha) za 1,25 EUR mojej prowizji
    i właśnie dostałem potwierdzenie wplaty od firmy .... obciętej o 5 EUR
    Czyli po drodze i tak zeżarło te 5 EUR
    podobnie jak puscilbym SWIFTA (our) wycenionego przez mBąka na 6,25
    - o ile nie zostały by doliczone jeszcze jakies koszty dodatkowe :]

    Moze uda mi się juz na miejscu dowiedziec - z czystej ciekawosci
    czy bank beneficjenta skasowal sobie prowizje za wplyw przelewu
    bo jest jeszcze mozliwa opcja, ze konto nie jest prowadzone w Euro i
    skasowali sobie za przewalutowanie

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2014-06-17 11:58:55
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

    SEPA, to przelewy w ramach unijnego obszaru powiekszone o jeszcze kilka
    krajow, chyba Szwajcarie,Norwegie i tylko w walucie EUR, w opcji SHA,- nie
    ma kosztow bankow posredniczacych, nadawca placi koszty banku wysylajacego,
    odbiorca pokrywa bank przyjmujacy.
    Co sie tyczy kosztow to wyslanie przelewu SEPA to jest ono od zera do np.
    20zl w Getinie w placowce.
    Przyjecie przelewu przez nasze banki tez jest od zera do np. 15zl w SK
    Banku.

    Przelewy w systemie Swift dotycza wszystkich walut, moze byc i EUR, mamy do
    wyboru opcje- SHA, OUR lub BEN, co okresla kto pokrywa jakie koszty.
    Wystapic moga koszty posrednikow, trudne czesto do okreslenia przy wysylaniu
    przelewow.
    Koszty przewaznie za wyslanie sa od 0,2 do 0,5% wysylanej kwoty ograniczone
    czesto z gory do 200,- lub 300zl.
    Przyjecie takiego przelewu moze byc zero lub z krajowego podworka, np.
    SKBank dla przelewow w SHA i BEN kasuje 100zl za samo odebranie takiego
    przelewu. Niektore banki jak np. Alior daja koszty ok 30zl za SHA +
    dodatkowo za inna date waluty niz SPOT oraz opcje OUR- koszt taki zawiera
    sie od 30 do 120zl (zawsze mniej niz procentowo przy duzej kwocie)

    SEPA- standardowy dzien odbioru D+1 (unijne regulacje)
    SWIFT- standardowo D+2 (tzw. SPOT), za inne opcje doplacamy, czyli za D oraz
    za D+1
    D-data wyslania przelewu w banku do okreslonej godziny.

  • 10. Data: 2014-06-17 16:40:29
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    Chyba w ING był piątak, a gdzie indziej było drożej (raz mniej drożej, raz bardziej
    drożej).

    -----