  • 1. Data: 2003-05-31 20:09:00
    Temat: Re: SKOK - co o tym myślicie ?
    Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org>

    Hello All!

    31 May 03 01:01, Krzysztof Halasa pisal do All:

    KH> Jak rozumiem, twierdzisz, ze nie jest mozliwa upadlosc SKOKu?

    Wszystko jest możliwe... Liczy sie prawdopodobienstwo wystąpienia takiego
    przypadku i jego skutki - w tym wypadku dotkliwosć dla deponenta.
    SKOKi cechuje znacznie mniejsze prawdopodobienstwo upadlosci niz banku, a
    powody takiego "ratingu" już były wielokrotnie wymieniane.

    KH> To po co w ogole ubezpieczenie depozytow?

    N.p. choćby na wypadek katastrofy naturalnej, kradzieży, defraudacji itp.

    KH> A w przypadku SKOKow?
    KH> Jesli upadna giganci, czy wplynie to - Twoim zdaniem - na sytuacje
    KH> SKOKow?

    Jacy giganci? bankowi? czy SKOKowi?
    Upadłość banku-giganta nie powinna w żaden znaczący sposób wpłynać na SKOKi,
    ze wzgledu na ograniczone mozliwości deponowania w bankach.
    Gigantycznych SKOK po prostu nie ma, a te wielkie (na tle najmniejszych)
    mają taka samą strukture finansową jak te małe. Nie są w żaden sposób
    groźniejsze dla całości (rownież z powodu ograniczeń ustawowych co do sposobu
    gospodarowania depozytami).

    KH> Praktyka dowodzi tylko tego, ze na razie zaden SKOK nie upadl.
    KH> Przed upadkiem pierwszego banku bylo tak samo.

    Napewno nie tak samo. Banki nie były i nie są w żaden sposób ograniczane w
    wyborze celów inwestycyjnych - stad podwyższone ryzyko.

    Pozdrawiam!
    Mariusz -=maVox=-

  • 2. Data: 2003-06-02 17:12:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    Mariusz Mroczkowski <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org> writes:

    > Wszystko jest możliwe... Liczy sie prawdopodobienstwo wystąpienia takiego
    > przypadku i jego skutki - w tym wypadku dotkliwosć dla deponenta.

    Czyli prawdopodobienstwo jest jednak wieksze od zera?

    > SKOKi cechuje znacznie mniejsze prawdopodobienstwo upadlosci niz banku, a
    > powody takiego "ratingu" już były wielokrotnie wymieniane.

    To zalezy od konkretnego banku i konkretnego SKOKu, a takze od korelacji
    pomiedzy upadkiem bank(u/ow) i SKOK(u/ow), i szczerze mowiac jestem
    w stanie sam to oszacowac na podstawie odpowiednich danych (o ktore
    pytalem, ale to juz nieistotne).

    > Upadłość banku-giganta nie powinna w żaden znaczący sposób wpłynać na SKOKi,
    > ze wzgledu na ograniczone mozliwości deponowania w bankach.

    Ograniczone do czego? Do BFG? Sam stwierdziles, ze upadlosc bankow-gigantow
    rozlozy BFG, wiec takze SKOKi poniosa strate. Ale nie to jest istotne.
    Zdajesz sobie sprawe jakie bylyby konsekwencje upadku duzych bankow
    w Polsce? Obawiam sie, ze bylyby rownie powazne dla SKOKow, a jedynym
    sposobem obrony przed nimi byloby korzystanie z bankow zagranicznych
    i rozliczanie sie w innych walutach.
    Niedawno mozna bylo podobny efekt zaobserwowac w praktyce (wywolany
    akurat nieco innymi przyczynami, ale to tu akurat bez znaczenia).

    > Napewno nie tak samo. Banki nie były i nie są w żaden sposób ograniczane w
    > wyborze celów inwestycyjnych - stad podwyższone ryzyko.

    Powyzszone, ale podobnie jak w przypadku SKOKow male (a nie zerowe
    - choc wedlug Ciebie mniejsze od banku), i stad gwarancje.

    Jesli juz nie opieramy sie na niemozliwosci upadku banku lub SKOKu,
    a na gwarancjach, to trzeba te gwarancje znac. W przypadku bankow sprawa
    jest prosta - do sumy 22k5 zl odzyskujemy ok. 90%, a gwarantem sa banki
    tworzace BFG. W przypadku SKOKow znamy sume - 100% z 22k5 zl, ale co
    z gwarantujacym ja kapitalem, jaki on jest?
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator