  • 11. Data: 2022-09-01 20:47:28
    Temat: Re: Rachunki uniwersalne ROR/IDG
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 01.09.2022 o 15:52, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > coś koło do 2000 wisienek jakby ktoś się wyjątkowo postarał.
    > Z tego jak ja zrozumiałem regulamin to ta darmowa bezterminowość może
    > zniknąć tylko gdyby bank podlegał fuzji z jakimś innym. Kto wie, może
    > planują.
    >
    > Wybrałem mBank (ale jeszcze trochę podumam) bo wydaje mi się rozsądne
    > skorzystanie z mOrganizera w wersji za 10zł miesięcznie. Niestety nie
    > widziałem żadnej instrukcji do tego, aby się dokładniej zapoznać przed
    > wybraniem. Abo nie ma, albo nie znalazłem (nie miałem czasu dokładniej
    > szukać), albo może jest dostępna tylko po założeniu konta.

    Jakby co, to Alior promuje swój portal zafirmowani.pl z darmową
    księgowością dla KPiR i ryczałtowców. I chyba dla wszystkich, nie tylko
    klientów Aliora.

    --
    Pete

  • 12. Data: 2022-09-01 21:53:11
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > ale składki ZUS?
    > Za najem?
    > Czy za przychody w spółce jawnej?

    Za sp.j.

    > Hmmm, oto jest pytanie, czy przychody ze spółki jawnej to działalność gospodarcza
    > (chodzi o regulaminy banków zabraniające wykorzystywania "fizolskich" ROR
    > do "rozliczeń w ramach prowadzonej DG")?
    > A czy taka spółka ma własne konto?

    Nasza ma to pewnie wszystkie mają.

    > ZTCP spółki osobowe nie mają osobowości prawnej (a spółka cywilna to nawet
    > nie jest spółka ;) - ale prawie na pewno mają zdolność prawną - ale osobowość
    prawną mają ją tylko kapitałowe.
    > Więc w spółce osobowej wychodzi, że jednak wspólnicy prowadzą DG (bo w kapitałowej
    wspólnicy nie,
    > DG prowadzi spółka).

    Wiem tyle, że się nazywa, że prowadzę DG.
    Z ZUSem były zawsze różne cyrki.
    OIDP.
    Najpierw można było zapłacić z prywatnego.
    Potem zabronili - to kolega opłacał wszystko za nas razem z płaceniem za
    pracowników. No i musiał nam przysyłać potwierdzenia wpłat bo inaczej u
    lekarza nie działało.
    Potem już te kwity jakoś przestały być potrzebne - nawet nie wiem kiedy
    i dlaczego.
    Potem nagle się okazało, że to, żę ZUS pozwalał nam nadal płacić razem z
    firmowego to był nadzwyczajny ukłon w naszą stronę trwający kilka lat,
    ale już dłużej nie można i musimy sami opłacać.
    No to kolega przelewa nam i potem każdy z nas płaci ze swojego
    prywatnego (mnożenie czasu marnowanego w sumie na to).
    Teraz w lutym była akcja, że trzeba powypełniać DRA i kolega nas
    naciskał. Ale zanim udało mi się do tego zabrać (nigdy nie logowałem się
    do ZUS, nie wiedziałem co to DRA - coś chyba bym musiał mieć jakiś
    podpis, czy co) on jakoś odświeżył swój dostęp z czasów gdy wszystko sam
    za nas robił i wypełnił za nas wszystkich. Teraz jest tak, że przysyła
    nam co miesiąc wypełnione DRA + kasę na nasze konta i płacimy według
    tego z kont prywatnych bo rozumiem, że nadal nie wolno z firmowego.
    W czerwcu jak zapłaciliśmy z żoną ZUSy to nie minęło 5 minut i
    zadzwonili z banku: "Widzę, że zapłacił pan ZUS. Może chce pan otworzyć
    konto firmowe...".
    Kilka dni temu byłem w ZUS podpytać (w związku z tym zakładaniem przez
    żonę działalności na ryczałcie (ona też jest w sp.j)) czy nie można by
    wypełniać osobno dwu DRA ale pani mówiła, że nie można.
    Najpierw myślałem, że raz podam koledze kwotę zdrowotnego jaką ma tam
    dopisać i będzie z głowy. Ale potem się doszukałem, że mimo, że przy
    ryczałcie składka stała to trzeba co miesiąc wpisywać przychód. No to
    musiałbym mu co miesiąc tym zawracać głowę.
    Wtedy skojarzyłem, że pani w ZUS mówiła, że nie można wypełniać dwu, ale
    ten jeden daje się korygować.
    Powstała koncepcja - kolega wypełni wg sp.j jak dotychczas, a żona
    będzie to sobie co miesiąc korygowała.
    Jak na razie mimo zalogowania do ZUS nie udało jej się znaleźć gdzie to
    się daje edytować. Może obejrzeć wszystkie od początku roku, ale nie
    może ich poprawiać. Gdzieś to zapewne jest...
    A może ta korekta nie daje się oprzeć na dotychczasowej treści i trzeba
    sobie przepisywać na nowo wypełnianą korektę (to w ramach czarnych myśli).
    Najśmieszniejsze, że tam się sumuje kwotę od której jest 4,9% z kwotą od
    której jest 9% i się ją wpisuje w jednym polu jako podstawę do
    obliczenia składki zdrowotnej. Dla mnie to jest inteligentne inaczej.
    Myślałem, że może się mylę, ale w jakimś kalkulatorze ZUS jak wpisałem
    dwie działalności (liniową i ryczałt) to właśnie tak to policzył.
    Dziś pojawiła się nadzieja, że może jednak da się wypełniać dwa. Przy
    składaniu wniosku do CEIDG jest możliwość też od razu złożenia ZZcoś do
    ZUS. Wyszedł nam inny numerek tytułu ubezpieczenia - nie dało się tak
    wypełnić, aby wyszedł ten sam. A na DRA raczej nie da się wpisać dwu
    numerów więc może będzie się wypełniać dwa i sprawa jednak się uprości.
    Ale coś podejrzewam, że się w ZUS okaże, że jednak jeden numerek i coś
    trzeba będzie poprawić i potem co miesiąc kombinować z tymi DRA.

    Najgorsze, że obiektywnie muszę stwierdzić, że niestety jak ktoś będzie
    chciał to się to da jeszcze bardziej zagmatwać.

    > A jak się teraz płaci składki ZUS? Też są jakieś "mikrorachunki"? Jeden czy kilka
    (coś było, że już
    > się nie da tylko zdrowotnej opłacać)?

    Od iluś lat są mikrorachunki, ale to oznacza jeden na wszystkie te opłaty.
    P.G.

  • 13. Data: 2022-09-01 22:01:37
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-09-01 o 20:47, Pete pisze:
    > Jakby co, to Alior promuje swój portal zafirmowani.pl z darmową
    > księgowością dla KPiR i ryczałtowców. I chyba dla wszystkich, nie tylko
    > klientów Aliora.

    Dzięki za info.
    Jak oglądałem kilka dni temu Alior pod kątem zgłoszenia DG wraz z
    założeniem rachunku to nie wiem czy znalazłem taką możliwość (zgłoszenia
    DG), ale na pewno nie natknąłem się na darmową księgowość dla ryczałtowców.

    Dziś sobie wykombinowałem, że skoro nie udało mi się założyć firmy od
    razu z kontem przez mBank (post obok wątku) to właściwie poczekamy z
    kontem. Będzie potrzebne za miesiąc, a w mBanku przez pierwszy miesiąc
    jest chyba full wypas (ale nie jestem w tej chwili pewny) z księgową na
    telefon za darmo to nie ma sensu zakładać teraz i się księgowa zmarnuje,
    a jak za miesiąc będą wątpliwości to już jej nie będzie.
    P.G.

  • 14. Data: 2022-09-03 09:28:45
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Thu, 1 Sep 2022 09:31:38 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski
    <d...@w...pl> wrote:

    >Co do "mieszanych" - tutaj rzeczywiście jedyną przeszkodą są regulaminy banków (no i
    jeszcze rachunki DG trzeba zgłaszać do US - więc jak "fizolski" tak wykorzystujesz,
    to też powinieneś chyba).
    Jak wchodziła "biała lista" i próbowałem fizolski zgłosić to został
    odrzucony po kilku dniach procesowania.

    Poza tym problem z vatem, nawet dla nievatowców bo przelew split
    payment można wysłać do każdego bez względu na to czy jest vatowcem
    czy nie ale na fizolskie bank takiego przelewu nie przyjmie - wróci do
    nadawcy.

    WAM
    --
    www.nawakacje.pl ?
    pokoje w górach www.wpolskichgorach.pl

  • 15. Data: 2022-09-03 09:32:48
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Thu, 1 Sep 2022 09:36:45 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski
    <d...@w...pl> wrote:

    >A jak się teraz płaci składki ZUS? Też są jakieś "mikrorachunki"? Jeden czy kilka
    (coś było, że już
    >się nie da tylko zdrowotnej opłacać)?
    Jeden indywidualny rachunek dla każdego - do wszystkich składek.
    Podział kwot robi zus wg deklaracji.

    Kto wśród urzędników i dlaczego wymyślił tą nazwę "mikrorachunek"? Co
    znaczy mikro?

    WAM

  • 16. Data: 2022-09-03 13:01:46
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 3 września 2022 o 09:32:50 UTC+2 WAM napisał(a):

    > Jeden indywidualny rachunek dla każdego - do wszystkich składek.
    > Podział kwot robi zus wg deklaracji.
    >
    > Kto wśród urzędników i dlaczego wymyślił tą nazwę "mikrorachunek"? Co
    > znaczy mikro?

    "Mikro" bo dla jednego obywatela/pesela/nipa.
    Przedtem były "makro" - każdy urząd skarbowy oraz cału ZUS miały po jednym jeden
    numerze rachunku (w NBP, zawsze chciałem mieć tam konto), na który wpłacali wszyscy
    (no ZUS to miał kilka, 3-5?, i przez to można było robić numer z płaceniem tylko
    zdrowotnej, żeby EWUŚ wpuszczała do lekarza) i trzeba było robić magiczne tytuły
    przelewów, żeby się dobrze zaliczyło.

    Kiedyś we wspólnocie mieliśmy jeden rachunek - a na 160 mieszkań 3 rodziny
    Rutkowskich.
    Raz moją wpłatę wpisali komuś innemu, raz czyjąś mi.
    Teraz już są "mikrorachunki", każdy ma swój.
    Oczywiście była kiszka przy tranzycji, tym bardziej, że "makro" był w ING, a "mikro"
    są w skarbonce.

  • 17. Data: 2022-09-03 13:04:18
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 3 września 2022 o 09:29:18 UTC+2 WAM napisał(a):

> [...]
    > payment można wysłać do każdego bez względu na to czy jest vatowcem
    > czy nie ale na fizolskie bank takiego przelewu nie przyjmie - wróci do

    No tak tak, wciąż mi się ten split-payment nie wbił do głowy, bo nie praktykuję.
    Jest w bankach jakaś korelacja numerów rachunków firmowe<->przypisane do niego
    VATowe?

    A, i jeszcze "biała lista" - a co to jest dokładniej?

  • 18. Data: 2022-09-03 13:25:43
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2022-09-01 o 12:21, Andrzej Kłos pisze:

    > mBank
    >
    > przelewy do ZUS i US darmowe, samo konto darmowe pod warunkiem wykonania
    > darmowego przelewu raz w miesiącu do ZUS-u. Karta nieobowiązkowa,
    > przelew "zewnętrzny" 1,5 zł.

    Przelew "wewnętrzny" też 1,5 zł.
    Także przelew z własnego rachunku firmowego na własny rachunek osobisty
    w mBanku kosztuje 1,5 zł.
    W praktyce koszt konta dla mnie to te 1,50 zł / mies. za przelanie sobie
    "pensji". Przelewy do US i ZUS są po 0 zł, karty nie aktywowałem
    (chociaż pisali, że będą pobierać opłatę za kartę nieaktywowaną również,
    to ode mnie nie pobierają).
    Przez pierwszy rok, lub dwa lata od założenia rachunku przelewy -
    wewnętrzne, zewnętrzne, ZUS-US są darmowe. Potem nagle pojawia się w
    historii 1,50 zł to tu, to tam :-)

    Inne przelewy robię z rachunku indywidualnego.

    > Wszystkie opłaty i przelewy w ramach JDG można darmowo wysyłać z konta
    > "indywidualnego".

    Przelewy split payment wątpię, ale osobiście nie próbowałem.

    mBank ma wiele wad - jak każdy bank.
    Główna wada to niekompetencja pracowników, udzielanie błędnych
    odpowiedzi na zadane pytanie, nie załatwianie spraw.

  • 19. Data: 2022-09-03 13:31:18
    Od: Poldek <p...@i...eu>

> [...]
    VATowe?

    > A, i jeszcze "biała lista" - a co to jest dokładniej?

    Zakładasz rachunek firmowy i automagicznie zostaje założony dla niego
    rachunek VAT. Wystawiając fakturę klientowi podajesz na fakturze tylko
    numer "głównego" rachunku. Gdy przychodzi zapłata przelewem, to
    automagicznie kwota VAT pojawia się na rachunku VAT, a na głównym
    rachunku saldo powiększa się o kwotę netto.
    Gdy płacisz ZUS-US, a na rachunku VAT są pieniądze, to saldo jest
    pomniejszane na rachunku VAT, a nie na głównym. Oczywiście, gdy nie
    starcza pieniędzy z rachunku VAT to brakująca kwota jest "brana" z
    rachunku głównego.

  • 20. Data: 2022-09-03 13:36:43
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Sat, 3 Sep 2022 04:04:18 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski
    <d...@w...pl> wrote:

    >Jest w bankach jakaś korelacja numerów rachunków firmowe<->przypisane do niego
    VATowe?
    A po co miałaby być?
    Numer rachunku vat nie jest potrzebny nikomu "na zewnątrz".

    >A, i jeszcze "biała lista" - a co to jest dokładniej?
    https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow-vat-wysz
    ukiwarka

    WAM