    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Pseudogwarancje depozytów ot i pierwsza jaskółka
    Date: Thu, 16 Apr 2015 15:59:57 +0200

    Użytkownik "MarekZ" napisał w wiadomości
    Użytkownik "Wojciech Bancer" napisał w wiadomości grup

    >No tak, ale przy założeniu, że kończą się środki BFG (a ile tego
    >jest, z 10 miliardów?), to co się obecnie dzieje? Chyba dotacja od
    >państwa wchodzi do gry, tak? Być może technicznie nazwana pożyczką.

    Jak pisalem - w bilansie NBP pojawila sie pozycja w poprzednich
    latach, zobowiazania innych bankow.
    Tzn ona zawsze byla, tylko w okolicach zera (w skali NBP), a w
    kryzysie urosla.

    Z tym, ze panstwo to raczej pozycza wyplacalnym bankom, jak maja
    chwilowe trudnosci.
    Ratowanie bankrutow to inna bajka.

    >Wg mnie (bo Pudelek Biznesu to takie sobie źródło, a nie interesuje
    >mnie to aż tak aby szperać) w tym co robi Austria chodzi o to aby
    >uniezależnić to od państwa, czyli taki nasz BFG musiałby wtedy brać
    >kasę z rynku chyba, gdyby ktokolwiek chciał mu ją dać.

    Raczej odwrotnie - uwolnienie sie panstwa od bankow.
    Taki tam przypadek Islandii czy Cypru - banki zbankrutuja, a panstwo
    nie.
    Dopoki jest to pojedynczy bank, to BFG obywateli zabezpieczy, ale przy
    masowej plajcie, co sie w zasadzie moze zdarzyc tylko przy nadmiarze
    zagranicznych klientow, panstwo powie "oszczedzaliscie w prywatnym
    banku, to sie prywatnie dogadujcie.

    >Czyli o powolne przenoszenie tej "gwarancji 100k eur" w coraz
    >bardziej zwirtualizowane obszary wg mnie chodzi. Na bankructwa banków
    >w Europie się obecnie nie zanosi. Ale jak zaczną rosnąć stopy
    >procentowe za kilka lat, to kto wie.

    Dlaczego - normalnie bank prowadzi zrownowazona polityke, i bankructwo
    dotyczy bardziej akcjonariuszy niz klientow.
    Musialby powierzone pieniadze bardzo zle ulokowac ... co sie czasem
    zdarza, jak nie potrafi upilnowac wlasnych maklerow.
    Ewentulnie jakis gwaltowny skok prowadzacy do niewyplacalnosci
    klientow - czy to swiatowy kryzys, czy wojna, czy nagly i spory skok
    stop.

    J.