    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.biznes.banki,pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: PodaRTki...
    Date: Thu, 15 Aug 2019 18:38:55 +0200

    "Tomasz Kaczanowski" qj0g2j$1ffl$...@g...aioe.org

    > teraz możliwe, że jest większa, zauważ, że ciągle jest majstrowanie przy koszyku
    inflacyjnym, po to byś nie mógł zbytnio
    > porównywać...

    Myślałem, że po to, by móc ściągnąć wyższe podatki...
    Wyliczany PKB zależy od inflacji, więc manipulując
    przy koszyku [ciekawe, kiedy wprowadzą wózki] można
    zmanipulować PKB, czyli -- i koszt kredytu, i zaufanie
    społeczne, i składki ZUS. [więc zysk tych, którym się
    po prostu należy]

    > "tanieją" ubrania i buty, a tak na prawdę na rynek trafia coraz gorszej jakości
    towar,

    Na pewno od dziesięcioleci tanieją golarki -- kiedyś płaciłem ~100 USD;
    ostatnio -- 14 pln. ;) Jakość nie jest zła -- jest porażająca? Skądże?
    Ani razu nie zostałem porażony golarką. ;)

    IMO wystarczy porównać jedzenie:
    - ekojedzenie
    - zakonserwowane kilogramami trutek
    - głęboko [ciekawe, na ile metrów] mrożone
    - świeże...

    by otrzymać mętlik...

    Same jabłka mogą być zupenie inne...

    Ale spece inflacyjni jakoś sobie ;) radzą.

    BTW:
    - mleko po 99 groszy (poczyniłem fotki)
    - jabłka (chyba tegoroczne) po 2,09 pln

    to ceny przedwczorajsze.

    Niestety wczoraj te same jabłka w tym samym sklepie
    (w tym samym miejscu) kosztowały niemal 2 razy więcej...

    To dopiero inflacja!

    > no ale sztuka jest sztuka. Żeby udowodnić, przejdź się do sklepu i spójrz obecnie
    jak mają być prane obecnie sprzedawane ubrania,

    Różnie -- obok siebie mogą znaleźć się skarpety rozczochrane ;) i dwakroć czesane...

    > znalezienie teraz czegoś, co możesz prać powyżej 30 stopni jest niezłą gratką.

    Bez przesady -- spodnie za dychę można prać w 40°C. (sprawdziłem przed chwilą kilka
    różnych)
    Rzadkością jest to, co można prać poniżej 40°C -- pewnie coś, co kosztuje krocie. ;)

    Mam przed sobą skarpety z tej samej firmy Łowicza -- niemal identyczne tekturki,
    lecz jedne można prać w 40°C, inne w 30°C... Cena? Nie pamiętam, ale ~6 pln za parkę.

    Inne (podwójnie czesane) innej firmy (chyba też z Łowicza)
    też po ~6 pln, ale nie mam już tekturek. Na oko o niebo
    lepszej jakości, ale kolor mi niezbyt mocno odpowiadał...

    Akurat skarpety mnie drogo kosztują, bo płacę za nie w Carrefourze
    ekuponami otrzymywanymi za inne zakupy -- czyli bez rabatów.
    Może sytuację uratuje karta Paribasu z Carrefoura. (dająca
    10% wprost, zamiast 5% Impresyjnych ekuponami)

    Spodnie (krótkie czy długie) mogę mieć za ~7 pln,
    lecz skarpety -- za ~6 pln, czasami za ~5 pln...

    Przed paru laty kupiłem na Allegro po chyba 4.2 pln, ale sprzedawcy już nie ma...

    Oczywiście przestrzegam ;) zaleceń metkowych -- zazwyczaj nie priorę w 90°C...
    Zwłaszcza wełnianych swetrów. ;) (swetry piorę w 30°C lub w 40°C -- jedne
    rozciągnęły się, inne skurczyły... wszystkie cieszą się ;) żywymi
    certyfikatami wełnianymi -- są zżerane przez mole, które mrożę i piorę...)

    Ręczniki co jakiś czas piorę w 90°C, choć na metkach mam 40°C (rzadko) lub
    60°C (zazwyczaj) a zwykle w 60°C. Najmniej wytrzymałe okazały się ręczniki,
    które rzekomo można prać w 90°C lub w 95°C.

    > Ba ręczniki musisz prać w takiej temperaturze...

    Bez przesady -- piorę w temperaturze (jak już wyżej napisałem) różnej,
    nie biorąc do głowy zaleceń producenckich. Jeśli ręcznik postrzępi
    się (najmocniej ucierpiały właśnie te, które niby można prać w 90°C)
    przestaje być używany... Ręczników mam tak dużo, że mógłbym ich nie
    prać przez klika tygodni przy założeniu, że po użyciu ręcznik ląduje:
    - albo w pralce
    - albo na suszarce, skąd po wyschnięciu wędruje do pralki
    - albo w śmietniku...

    Raczej ;) nie używam ręcznika dwa razy pomiędzy sąsiednimi ;) praniami,
    a części ręczników nie używam do wycierania lecz do ocieplania szyi. ;)
    (kładę sobie czysty ręcznik na szyję, by zmniejszyć problemy z kręgosłupem)

    Wyjątek stanowią wyjazdy, gdy nie mam pod ręką pralki a nie chcę zabierać
    zbyt wiele ręczników.

    > No są też takie, które mozesz prać w wyższych temperaturach, ale one znacznie
    podrożały,

    Niekoniecznie, chyba że niedawno -- na Allegro widziałem całkiem tanie.
    (w przeliczeniu na gramy, nie na cm kwadratowe)

    > no ale porównuje się sztuki, więc teoretycznie wychodzi, że jest taniej.

    > dobrej jakości za 10zł? co to za spodnie są?

    To są te, które ,,normalnie'' kosztują 4 dychy. ;)

    > Kilka lat temu porządne jeansy dało się kupić za 80-100zł, obecnie, w super
    promocjach można kupic za 200-300zł, normalnie
    > kosztują drożej. No są oczywiście jakieś marnej jakości podróby, które z jeansami
    mają tyle wspólnego, że sprzedawcy tak je
    > nazywają...

    Kiedyś (ze 30 lat temu +/-5 lat) kupowałem tylko Lewisy, bo inne zdzierałem
    zbyt szybko -- Lewisy były relatywnie najtańsze. Wranglery mogły paść, zanim
    przyzwyczaiłem się do nich... Dziś nie zdzieram tak szybko, jak kiedyś, ale
    IMO jakość spodni za dychę jest bardzo dobra. Lewisy były zazzwyczaj bardzo
    ciężkie.

    Indyjskie (o których pisałem) po 20 pln za sztukę były bardzo słabe.

    Chinskie, tureckie, indyjskie, malezyjskie czy podobne... ;)
    Co za różnica -- oby pasowały i były tanie!

    -=-

    Problemem jest dla mnie brak suszarki w pralce -- rozwieszone ubrania czy
    ręczniki schną zbyt długo, co raczej ;) nie dodaje im uroku. Póki wyprana
    bawełna jest w pralce -- nie ma z nią problemu, ale po rozwieszeniu raczej ;)
    szybko staje się pożywką pleśni i bakterii...

    Zimą wszystko schnie szybko, lecz latem czasami bywa źle.
    Mogę zasuszyć (nawet latem) łazienkę poniżej 20% wilgotności
    względnej i tam suszyć, ale niekoniecznie zawsze tak czynię...

    Dobrym rozwiązaniem byłaby pralko-suszarka, lecz mam na nią tylko 40.0 cm
    głębokości, a tak małych raczej nie widuję. Poza tym (że nie widuje tak
    małych) raczej nie wywalę do śmietnika sprawnej pralki, która od paru lat
    (wg przewidywań producenta) jest już martwa... ;)

    Jesienią 2010 r. kupiłem z pięcioletnią gwarancją i przestrogą, że jeśli
    będę miał szczęście, to siedem lat pralka pociągnie, po czym nie zdołam
    jej zreperować za rozsądne pieniądze. Zbliża się jesień 2019 r., ale na
    oko pralka nie zmienia się.

    Kolejną, o ile będę miał pieniądze, zechcę mieć z suszarką.

    --