    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Mon, 21 Aug 2023 06:04:57 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Płacenie za granicą.
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 21 sierpnia 2023 o 14:22:25 UTC+2 Kris napisał(a):

    > Tak pi razy drzwi ok 2000euro bezgotówkowo na jeden wyjazd wydajemy(to kasa która
    zostaje w Albani).
    > 2 % z tego to 40euro jeśli dobrze liczę- wychodzi poniżej 2 stów w PLN..

    No, to jednak nie jest tylko 2% - chyba że ktoś ma fart i konto w pekao (tym "z
    żubrem") - bo tam
    płatności zagranicznych nawet pisiory (chyba) nie popsuły, lub ew. którąś z dość
    ekskluzywnych kart kredytowych.

    Średnia to jest ok. 5%, a zakres to przedział od 3,5% do nawet 7,5% - więc można mieć
    naprawdę duży niefart,
    jeśli "konto podstawowe" masz w którymś z tych "złych" banków.

    > Nie ma sensu tracić min. godziny czasu aby zdoktoryzować się z toip innych banków,
    pewnie trzeba by było zakładać kolejne konto itp dla oszczędności 150-200 zl.
    > Czas to pieniądz, szkoda go tracic

    Tyle ze nie musisz się doktoryzować samodzielnie, skoro i tak tracisz/wykorzystujesz
    czas na czytanie p.b.b.
    A rozwiązania są tu podane na tacy - chyba że nie ufasz, na to nic nie poradzę.

    Nie twierdzę, że są trywialne, choć np. konto w "żubrze" to dość łatwa sprawa - i nic
    więcej nie trzeba robić
    (ew. jakieś tam niewielkie warunki na bezpłatność).

    W kantorze aliora jak ktoś choć trochę "umie w internet" to sobie poradzi,
    a jak jeszcze masz konto w innym banku to i bez kuriera się obejdzie.
    Do tej kategorii wpada też citek - konto zakładasz przez kuriera lub selfie.
    Pewne utrudnienie w stosunku do żubra to konieczność wcześniejszego zakupu euro - oba
    banki
    mają kantory z bardzo zbliżonym dobrym kursem, no ale trzeba to euro kupić, bo mając
    tylko złotówki wpada się w najwyższe prowizje (alior 7,5%, citek 6,8% - na pewno na
    kredytówkach,
    na debetówce to właściwie nawet nie wiem ile).

    W N26 trzeba się jeszcze mniej bać internetu, ale nawet nie jest wymagany lengłydż -
    wystarczy
    wystarczająco długo na videoczacie pytać "polski?", a w razie przeczenia mówić "next,
    please",
    i w końcu się na Polaka trafi.
    Do kompletu potrzebne jeszcze konto w polskim banku, gdzie można kupić euro po dobrym
    kursie
    i przesłać je do N26.
    Dla niedowiarków napiszę, że nawet żonie się udało założyć i z zadowoleniem
    korzystała w Finlandii ;P

    Trzy powyższe bezwarunkowo darmowe (oprócz bankomatów - tzn. citek 4 razy w miesiącu
    darmowe,
    IKA raz w miesiącu, N26 3 razy w miesiącu w strefie euro).

    Obecnie jest jeszcze promocja kredytówki mc world w citku - na 3 lata karta darmowa,
    w każdym z tych
    3 lat można wybrać dwa 30-dniowe okresy, w których zwracają prowizję za wydatki
    "turystyczne".
    Dodatkowo mogę cię polecić - a za te 200zł (albo nawet 2*200zł, bo za wyrobienie tej
    karty i płacenie
    min. 10 razy miesięcznie przez rok też możesz dostać 200zł) napijemy się jak w końcu
    spotkamy
    się na jakimś owsiakowie - Juliusz za rok będzie miał 10 lat (a już teraz ma 2 karty,
    mógłby 4 ale czekam na promocje ;) to może się wybierzemy.

    Ew. jeszcze karta mc world z santandera - co prawda prowizja spada jedynie z tych
    średnich 5% do ok. 3,5%,
    ale, oprócz "kredytowości" (co czasem jest jeszcze ważne w wypożyczalniach
    samochodów),
    dochodzi ubezpieczenie podróżne - wystarczy np. zapłacić tą kartą za samolot lub
    hotel.
    Co prawda już nie jest niesamowite - kiedyś NNW było na 5 milionów, choć był to
    zapewne jakiś błąd - ale
    odpowiada takiemu, które kosztuje min. 10zł/dziennie (a może sumy ubezpieczeń
    odpowiadają i tym droższym) - i obejmuje również małżonka i dzieci.
    Lub zostając na 5% - visa platinum z santandera, co prawda wchodząc z ulicy trzeba
    wykazać min. 10k
    dochodu miesięcznie, ale po pół roku posiadania konta dają ją w ofercie na klik, bez
    papierów.
    Tutaj jeszcze lepsze ubezpieczenie podróżne, ubezpieczenie zakupów oraz assistance w
    Polsce - hydraulik i lekarz.
    Oraz 4 wejścia do saloników rocznie - echh, jeszcze nie udało mi się skorzystać,
    teraz mieliśmy
    z DC wylot o 6 rano, więc na Okęciu jeszcze zamknięte, a w Tiranie nawet udało mi się
    ten salonik
    odnaleźć, ale miałem tylko wolny kwadrans, więc nawet nie wchodziłem...
    Żona też nie skorzystała jak im we Frankfurcie uciekł samolot :(
    No ale może w końcu będzie okazja.
    Aha, karty z santandera darmowe przy min. 10 pykach miesięcznie - i liczą się też
    transakcje kartami dodatkowymi
    (które same są bezwarunkowo darmowe).