    From: S <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Ping-pong 3%
    Date: Sat, 24 Jan 2015 21:10:21 +0100

    > Dla nowych, może i nie (spadły, ale te dla stałych klientów).
    > Ale zobacz RRSO kredytów wziętych wcześniej.

    Sam nie mam żadnego kredytu i nigdy nie miałem, więc trudno mi porównać.
    Wydaje się jednak, iż pomysł na pobudzenie gospodarki poprzez obniżanie
    stóp nie sprawdza się. Kraje, które chcą zniechęcić do swojego
    pieniądza, jak Szwajcaria idą w tym kierunku, a te, które się rozwijają
    (USA, UK) myślą o podwyżce.

    Nie sprawdza się też koncepcja zakładająca, że jeśli przytniemy stopy to
    ludzie będą więcej wydawać, bo nie opłaca się oszczędzać. Przeciętny
    Szwajcar, Duńczyk czy Niemiec nadal ma więcej na koncie niż Polak czy
    Ukrainiec. Przy swobodnym przepływie kapitału nie ma znaczenia wysokość
    pensji w danym kraju, bo lokować można swobodnie wszędzie. Natomiast
    niewątpliwie zjawiska typu Amber Gold, polisolokaty, forex itp. nasilają
    się, gdy procentowanie lokat jest niskie.

    Powiedziałbym, że współcześnie wiele koncepcji ekonomicznych ulega
    zmianie - kiedyś mówiono, że inflacja to zło, a dziś problemem jest
    deflacja. Kiedyś uważano, iż dodruk pieniądza to katastrofa, a dziś
    pokazuje się USA jako przykład prężnej gospodarki wzmocnionej dodrukiem
    w ostatnich latach. Podobnie ze stopami - ciekawe tylko ile jeszcze
    czasu musi upłynąć, by ludzie kreujący politykę finansową państwa to
    zrozumieli.

    --
    Pozdrawiam