  • 11. Data: 2009-12-10 21:10:23
    Temat: Re: Pierwsza / najstarsza karta
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "MK" <m...@i...pl> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:hfrnor$1ni$...@i...gazeta.pl...

    > Ja tez mialem czeki... chyba dawalo sie mini wyplacic na poczcie 300 czy
    > 500 pln bez sprawdzania czy czek ma pokrycie... W sklepie chyba tez raz
    > placilem czekiem... Co smieszne, ze zeby dostac karte konieczne bylo
    > posiadanie konta przez kilka m-cy, a czeki wydawali od reki. Fakt, ze
    > transakcje karciane chodzily wtedy offline do 500 pln. Stare dobre czasy
    > :). Teraz to mozna co najwyzej liczyc na offline'owa transakcje na
    > kilkanascie pln jak sie ma pay passa ;).

    Tak, wspaniałe czasy off-line'u. Karta to była wtedy nowinka, mało gdzie
    dawało się zapłacić, a o transakcjach zdalnych to w ogóle się na ogół nie
    wiedziało, że istnieją. Bankomaty Powszechnej Kasy Oszczędności też
    off-line. Limit to był limit dzienny i tyle.

  • 12. Data: 2009-12-10 21:12:44
    Od: RobertS <b...@x...pl>

> [...]
    > nie wiedziało, że istnieją. Bankomaty Powszechnej Kasy Oszczędności też
    > off-line. Limit to był limit dzienny i tyle.

    Pamiętam też swoją pierwszą transakcję kk...zanabyłem 2 batony LION.
    Kosztowało to 2,20 zł (1996 r.), a kobita w sklepie przez 10 min.
    szukała w książeczce (oj były takie) czy aby moja karta nie jest
    zastrzeżona....

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 13. Data: 2009-12-10 21:34:52
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > 300 zł na poczcie to był max, na początek (po pierwszym wpływie) klient
    > dostawał 5 czeków (nie było jeszcze kart), a po jakimś czasie mógł

    Dla czekow PKO BP byl wyzszy limit... chyba nawet 1000 pln. Ja tylko raz
    dostalem czeki, mozeby bylo ich 5... w kazdym razie nie wykorzystale
    wszystkich i jeszcze jeden ciagle lezy w szufladzie...

    MK

  • 14. Data: 2009-12-10 21:49:48
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "MK" news:hfrndt$59$1@inews.gazeta.pl

    > Hehe... ja jak pod koniec lat 90-tych otwieralemkonto w Kredyt Banku to
    > musialem przyniesc z zakladu pracy zaswiadczenie o zarobkach. KB wymagal
    > wtedy wynagrodzenie netto 1000 czy 1500 pln netto zeby raczyl otworzyc
    > rachunek. Jako, ze przelewy wtedy szly kilka dni odbieralem wyplate w
    > gotowce i wplacalem w banku ;).

    Kolejna łezka w oku... też tak miałem.
    Jak patrzę na historię szeroko rozumianej polskiej bankowości po 89' to
    dochodzę do wniosku, że pewnym sensie każdy z nas (w końcu na grupie w 99%
    bankowi psychofani he he) że jesteśmy swoistego rodzaju prekursorami tego co
    mamy obecnie.
    I dodajmy, że wiele krajów cywilizowanego zachodu może się uczyć (oczko do
    Niemców!) od tego co w kraju nad Wisłostradą mamy.

  • 15. Data: 2009-12-10 21:50:16
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "MarekZ" <b...@a...w.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wiedziało, że istnieją. Bankomaty Powszechnej Kasy Oszczędności też
    > off-line. Limit to był limit dzienny i tyle.

    Hehe... bankomaty PKO BP to wtedy dzialaly stand alone. Offsety PINow i
    limity transakcji byly zapisywane na karcie. jakos nie narzekalem na liczbe
    punktow akceptujacych karty. Za to jak juz sie wpadlo w autoryzacje online
    to zwykle sie to konczylo telefonem do Centrum Autoryzacyjnego, bo linie
    modemowe byly ciagle zajete. Kasjer wtedy dyktowal numer karty, date
    waznosci i ID terminala, otrzymywal od ludka kod autoryzacji, ktory
    wklepywal do POSa. Ciekawostka bylo to, ze sprzedawca mogl wprowadzic numer
    karty z klawiatury, ale z tego co pamietam byla wtedy wymuszana autoryzacja
    glosowa. Autoryzacja glosowa dzialala wtedy nawet na VE. Co do transakcji
    zdalnych to pamietam, ze mialem ustawione stale zlecenie oplaty karta VE
    abonamentu za Canal+.

    Transakcje bezgotowkowe z mojej pierwszej karty charge byly obciazone 1%
    prowizja, ale oprocentowanie na rachunku bylo wtedy w okolicach 15%.

    MK
    MK

  • 16. Data: 2009-12-10 21:57:21
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "MK" <m...@i...pl> napisał w wiadomości grup

> [...]
    > transakcji zdalnych to pamietam, ze mialem ustawione stale zlecenie oplaty

    Obecnie wprowadzenie numeru karty z klawiatury terminala nie wymusza
    autoryzacji głosowej. Ostatni raz około roku temu zmusiłem do tego jedną
    kasjerkę, bo pasek się nie czytał, a zależało mi na zapłaceniu akurat tą
    kartą. Autoryzacja przebiegła normalnie dla tej karty (podpis na slipie).
    Karta bez mikroprocesora, ale to raczej bez znaczenia.

  • 17. Data: 2009-12-10 22:31:27
    Od: Grzexs <g...@g...pXl>

    > Ja takiego czegoś chyba raczej nie miałem. Natomiast miałem czeki do
    > rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego w PKO BP. I płaciłem nimi w
    > sklepach. To dopiero było coś. Pisało się na czeku "do rozrachunku" albo
    > "rozrachunkowy" i płaciło się nim w sklepie. Albo na poczcie lub w banku
    > można było gotówkę wypłacić.

    A ja nawet napisałem "program", który po włożeniu czeku do drukarki
    Panasonic KXP-1180i przewijał go do odpowiedniego miejsca i drukował
    moje imię i nazwisko - dla bezpieczeństwa oczywiście. Bo głównie służyły
    do pobierania gotówki w pobliskiej filii Powszechnej Kasy Oszczędności.

    PS. Czeki przeminęły, a... drukarka wciąż na chodzie!
    --
    Grzexs

  • 18. Data: 2009-12-10 23:20:26
    Od: "Tomasz Opalski" <o...@g...SKASUJ-TO.pl>

    MarekZ <b...@a...w.pl> napisał(a):

> [...]
    > sklepach. To dopiero było coś. Pisało się na czeku "do rozrachunku" albo
    > "rozrachunkowy" i płaciło się nim w sklepie. Albo na poczcie lub w banku

    Jak byłem na studiach to też miałem czeki, dla odniany BGŻ i permanentną z
    nimi jazdę... Teoretycznie powinny być realizowane na każdej poczcie, ale w
    większości wypadków wywoływały co najwyżej panikę wśród pań pocztówek.
    Ostatecznie udało mi się wdrożyć procedurę ich powtarzalnej realizacji
    wyłącznie na poczcie najbliżej akademika, na której byłem rozpoznawany i
    witany radosnym okrzykiem: O! Znowu ten pan z czekiem! :^)

  • 19. Data: 2009-12-11 09:25:47
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "MK" <m...@i...pl> writes:

> [...]
    > ludka kod autoryzacji, ktory wklepywal do POSa. Ciekawostka bylo to,
    > ze sprzedawca mogl wprowadzic numer karty z klawiatury, ale z tego co

    To wszystko dalej działa, tylko sprzedawcy nie umieją/boją się
    obsługiwać karty w ten sposób.

    MJ

  • 20. Data: 2009-12-11 13:27:11
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MarekZ" <b...@a...w.pl> writes:

    > Tak, wspaniałe czasy off-line'u. Karta to była wtedy nowinka, mało
    > gdzie dawało się zapłacić, a o transakcjach zdalnych to w ogóle się na
    > ogół nie wiedziało, że istnieją.

    Nie wiem o ktorym roku mniej-wiecej mowimy, ale na poczatku karty
    byly czesto wykorzystywane do zdalnych platnosci za granica, gdy trzeba
    bylo kupic cos, czego w Polsce nie dalo sie kupic.
    --
    Krzysztof Halasa