  • 141. Data: 2011-02-16 12:56:40
    Temat: Re: Od lipca bezbelkowe lokaty będą opodatkowane
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > A wariant pod tytułem "po wprowadzeniu płacy minimalnej 20000 zł, nastąpi
    > spory wzrost inflacji, ceny zostaną odpowiednio podniesione i się w krótkim
    > czasie proporcja wyrówna" odrzucamy jako niezorganizowany?

    I taka niekonkurencyjna gospodarka będzie miała jakąkolwiek szansę istnieć?

    --
    Liwiusz

  • 142. Data: 2011-02-16 13:00:25
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-02-16, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    [...]

    > I taka niekonkurencyjna gospodarka będzie miała jakąkolwiek szansę istnieć?

    A kto powiedział, że kurs waluty będzie sztywny?
    Przecież to też się wyrówna.
    A potem się zrobi denomimację i wróci do punktu który znamy teraz ;-)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 143. Data: 2011-02-16 13:07:57
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 16.02.2011 13:29, WOJSAL wrote:

    > No i mamy sposób na likwidacje bezrobocia. Podwyższać płacę minimalną
    > np. do 100.000 PLN miesięcznie. Wtedy bezrobocie musi wyraźnie spaść :)

    Po wyrwaniu ostatniej nogi mucha ogluchla ;)

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 144. Data: 2011-02-16 13:10:59
    Od: WOJSAL <w...@N...pl>

    W dniu 16.02.2011 13:52, Wojciech Bancer pisze:

    > A wariant pod tytułem "po wprowadzeniu płacy minimalnej 20000 zł, nastąpi
    > spory wzrost inflacji, ceny zostaną odpowiednio podniesione i się w krótkim
    > czasie proporcja wyrówna" odrzucamy jako niezorganizowany?

    Odrzucamy. Dla uproszczenia analizujemy wpływ płacy minimalnej na
    zatrudnienie, przy założeniu że wszystkie inne czynniki są niezmienne.

    Poza tym Twoja teza jest kontrowersyjna. Bo wg mnie w wariancie a)
    zatrudnienie spadnie, wzrosnie szara strefa, gdzie na czarno będa
    zatrudnieni pracownicy po cenie rynkowej. Część pracodawców zlikwiduje
    działalność z powodów etycznych, czy z powodu sankcji za zatrudnianie na
    ciemno. Więc nie wiem, dlaczego miałaby się tu pojawić inflacja tak duża
    o jakiej mówisz.

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 145. Data: 2011-02-16 13:43:21
    Od: "spa" <s...@a...er>

    Użytkownik "WOJSAL" <w...@N...pl> napisał w wiadomości
    > a) płaca minimalna wynosi 20.000 PLN
    > b) płaca minimalna wynosi 1.000 PLN
    > Przy którym z tych wariantów pracodawca będzie szukał pracownika na to
    > stanowisko? (sugestia: nie czytaj nic, tylko pomyśl)

    Ja się zgadzam z opinia, że płaca minimalna i bezrobocie nie mają ze sobą
    związku.

    Na razie w Polsce jest bezrobocie , bo nie ma kogo zatrudnić, brak jest
    fachowców
    Ci co są jakimikolwiek fachowcami, maja zatrudnienie. legalnie, bądź
    nieoficjalnie. Płaca minimalna nic do tego nie ma
    Płaca i praca to układ dwustronny. Jak jednej stronie bardzo nie odpowiada
    to strony się rozchodzą
    Malkontentów mamy w dupie. O płacy minimalnej najbardziej pyszczą związkowcy
    i ci którym się wydaje, ze na czymkolwiek pożytecznym się znają i im się
    przywileje nalezą.

  • 146. Data: 2011-02-16 13:56:36
    Od: WOJSAL <w...@N...pl>

    W dniu 16.02.2011 14:43, spa pisze:

    > Ja się zgadzam z opinia, że płaca minimalna i bezrobocie nie mają ze sobą
    > związku.

    To tu bym polemizował. Tzn. uwazam, że wzrost płacy minimalnej jest
    czynnikiem sprzyjającym wzrostowi bezrobocia. Analogicznie: spadek płacy
    minimalnej sprzyja spadkowi bezrobocia. Mechanizm jest taki jak w
    podanym wyżej przykładzie. Natomiast nie jest to czynnik jedyny jaki
    wpływa na bezrobocie/zatrudnienie. I mozna wykazać że był spadek
    bezrobocia przy jednoczesnym wzroscie płacy minimalnej - ale ten spadek
    był nie z powodu wzrostu płacy minimalnej, ale z powodu innych czynników
    (np. koniunktura u naszych klientów zagranicznych, korzystny kurs walut,
    obniżka kosztu pracy, wzrost kosztu pracy u naszej konkurencji
    zagranicznej, i inne)

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 147. Data: 2011-02-16 14:01:38
    Od: lolekanabolek <l...@g...com>

    W dniu 2011-02-15 22:18, Michał 'Amra' Macierzyński pisze:

    > No i bank zapowiada nowe RORy ;) moze ceny beda lepsze

    a coś wiadomo, na temat tych nowyc rorów??>

    --
    pozdrawiam
    Marcin

  • 148. Data: 2011-02-16 14:10:39
    Od: "spa" <s...@a...er>

> [...]
    > minimalnej sprzyja spadkowi bezrobocia. Mechanizm jest taki jak w
    > podanym wyżej przykładzie. Natomiast nie jest to czynnik jedyny jaki

    Uważasz, że zależy,...może jeszcze proporcjonalnie :-)
    ale jednocześnie wskazujesz, ze bezrobocie zależy od mnóstwa innych
    rzeczy:-)

    Prawie jak "przyrost naturalny w Polsce jest uzależniony od wielkości
    populacji bocianów"

  • 149. Data: 2011-02-16 14:13:16
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-02-16 15:10, spa pisze:

> [...]
    > rzeczy:-)
    >
    > Prawie jak "przyrost naturalny w Polsce jest uzależniony od wielkości

    Tylko że wzrost płacy minimalnej spowoduje wzrost bezrobocia, a wzrost
    liczby bocianów nie spowoduje wzrostu liczby dzieci.

    Przy czym wpływ p.m. na bezrobocie może być następujący:

    - bezrobocie może wolniej maleć
    - bezrobocie może się nie zmienić (podczas gdy be wzrostu p.m. rosłoby)
    - bezrobocie może wolniej rosnąć.

    Tym samym dowody, iż wzrost p.m. nie powodują wzrostu bezrobocia wcale
    nie przeczą naszym tezom.

    W każdym przypadku wzrost płacy minimalnej negatywnie odbija się na
    bezrobociu.

    --
    Liwiusz

  • 150. Data: 2011-02-16 14:25:21
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    WOJSAL wrote:

    > Odrzucamy. Dla uproszczenia analizujemy wpływ płacy minimalnej na
    > zatrudnienie, przy założeniu że wszystkie inne czynniki są niezmienne.

    Nie chcę się wtrącać w wątek merytoryczny :-) ale sądzę, że
    popełniasz błąd metodologiczny: aby moc przyjąć powyższe założenie
    ("o niezmienności") musisz udowodnić, że jest to możliwe.
    Inaczej możesz wpaść w pułapkę założenia, że zmieniasz jeden z
    kątów trójkąta, przyjmując, że pozostałe są stałe :-)

    Pozdr.

    witrak()