  • 1. Data: 2009-01-21 12:38:29
    Temat: Obliczanie raty kredytu hipotecznego w PKOBP
    Od: "Jaszek" <s...@g...com>

    Witam,

    Szukam sposobu czy wzoru w jaki obliczana jest rata kredytu w PKO BP.
    Chodzi o kredyt hipoteczny z ratami stałymi.
    Sama wysokość raty jest porównywalna z danymi otrzymanymi z kalkulatora
    kredytowego
    np. ze strony http://www.money.pl/banki/kalkulatory/kredytowy/

    Mam jednak wątpliwości co do wysokości poszczególnych części raty tj.
    kapitałowej i odsetkowej.

    Dla wspomnianego kalkulatora dla kredytu 300 000 zł na 30 lat oprocentowanie
    7%
    rata kapitałowa stale rośnie od 245 zł a odsetkowa stale maleje od 1750 zł.

    Natomiast mój harmonogram spłat wygląda tak, że rata kapitałowa w kolejnych
    miesiącach
    wynosi 200, 250, 400, 300, 200, 350, 200, 400, itd. (wartości pokazują
    tylko skoki, nie realne wartości).

    Niestety w PKO dowiedziałem się tylko, że ratę oblicza "System" :-) i nie
    podano mi do niego telefonu.

    Jak to wygląda u Was w PKO oraz w innych bankach?

    Jaszek

  • 2. Data: 2009-01-21 14:56:20
    Temat: Re: Obliczanie raty kredytu hipotecznego w PKOBP
    Od: "scholastyk" <s...@c...onet.pl>

> [...]
    > miesiącach
    > wynosi 200, 250, 400, 300, 200, 350, 200, 400,  itd. (wartości pokazują

    Ja mam identyczna sytuacje z kredytem w CHF w Noble Banku, raty kapitalowe wg
    harmonogramu skacza: 160, 116, 146, 177, 148, 133 CHF zamiast zaczynac np. od
    110 CHF i z miesiaca na miesiac rosnac. Dolaczam zatem do pytania przedmowcy.

    scholastyk

  • 3. Data: 2009-01-21 15:07:48
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Jaszek" <s...@g...com> wrote in message
> [...]
    > podano mi do niego telefonu.
    >
    > Jak to wygląda u Was w PKO oraz w innych bankach?

    zadłużenie spada co miesiąc o rate kapitałową.
    odsetki naliczone sa od faktycznego zadłużenia miesięcznego i długości
    miesąca w dniach ( są miesące 31, 30 i 28 dniowe).
    a rata spłacana ma być stała wiec siła rzeczy cześć kapitałowa "zmienia
    sie".
    Nie wiem do konca czy to jest "wszystko" co ma na to wpływ... ale moze
    przybliży problem.

    george

  • 4. Data: 2009-01-21 21:28:36
    Od: Cubus <c...@n...pl>

    Jaszek pisze:
> [...]
    > np. ze strony http://www.money.pl/banki/kalkulatory/kredytowy/
    >
    > Mam jednak wątpliwości co do wysokości poszczególnych części raty tj.

    Na 99,99% rata jest liczona dobrze. Zapoznaj się z funkcją PMT w Excelu.
    Bank "przelicza" kredyt codziennie, więc pojęcie raty stałej odnosi się
    do dnia, a nie do miesiąca.

    PMT(oprocentowanie_dzienne;liczba_pozostałych_dni;bi
    eżąca_wartość_zadłużenia)

    oprocentowanie_dzienne = oprocentowanie_roczne/365

    Wysokość raty jest różna w każdym miesiącu bo miesiące mają od 28 do 31
    dni.

    liczba_pozostałych_dni;bieżąca_wartość_zadłużenia jest oczywiście też
    zmienna i brana jest pod uwagę co tzw. "okres bazowy" zwykle 3 lub 6
    miesięcy (w zależności ilomiesięczny index LIBOR/WIBOR) jest brany
    pod uwagę w Twoim kredycie.

  • 5. Data: 2009-01-22 11:47:49
    Temat: Re: Obliczanie raty kredytu hipotecznego
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    To zalezy od banku.
    W innym np. wysokość miesięcznych rat jest stała (wyrazona w walucie) przez 6
    miesięcy.

    -----

  • 6. Data: 2009-01-24 09:11:39
    Od: "Grzegorz Mazur" <n...@g...ihateunwantedmail.cjb.net>

    Cubus (c...@n...pl) wrote in
    > Wysokość raty jest różna w każdym miesiącu bo miesiące mają od 28 do 31
    > dni.

    Nie do końca (przynajmniej w PKO BP). Wysokość raty miesięcznej jest stała,
    ale różna jest wysokość części odsetkowej, w zależności od liczby dni w
    miesiącu (zakładając stałe raty kapitałowo-odsetkowe i niezmienną stopę
    procentową pomiędzy przykładowymi miesiącami).

    G.

    --
    GIT d++ s:+ a->? c++$ U P L+ !E W+ N++ o? K? w O---- M-- V- PS+ PE+++ Y+
    PGP t+@ 5- X- !R tv+ b++ DI+++ D+ G+ e+++ h--- y?

  • 7. Data: 2009-01-26 09:31:31
    Od: "Jaszek" <s...@g...com>

    Użytkownik "george" <g...@v...pl> napisał

> [...]
    > sie".
    > Nie wiem do konca czy to jest "wszystko" co ma na to wpływ... ale moze

    To, że część kapitałowa się zmienia to jest oczywiste. To, że miesiące mają
    różną długość też.
    Ale jeśli wysokość raty kapitałowe wynosi:

    Luty 271 zł
    Marzec 512
    Kwiecień 277
    Maj 358
    Czerwiec 281

    To chyba tak kolosalne zmiany nie są wynikiem tylko ilości dni w miesiącu.

    Jaszek

  • 8. Data: 2009-01-27 11:01:55
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Jaszek" <s...@g...com> writes:

> [...]
    > Czerwiec 281
    >
    > To chyba tak kolosalne zmiany nie są wynikiem tylko ilości dni w miesiącu.

    Nie podales, ile wynosi rata odsetkowa. Jesli duzo wiecej, to
    wszystko sie zgadza.

    Na przyklad, przy odsetkach 80.33 dziennie:
    Luty: odsetki za 31 dni stycznia 2490 plus 271 kapitalowa, razem 2761.
    Marzec: odsetki za 28 dni lutego 2249 plus 512 kapitalowa, razem 2761.

    MJ

  • 9. Data: 2009-01-27 11:43:50
    Od: "george" <g...@v...pl>

> [...]
    > Czerwiec 281
    >
    > To chyba tak kolosalne zmiany nie są wynikiem tylko ilości dni w miesiącu.

    jak dla mnie na oko jest ok. Porównaj czasowo "równe" miesiące.
    Rata z kwietnia za marzec 277, rata z czerwca za maj 281
    oba miesiące maja 31 dni wiec odsetki beda podobne ( 277 vs 281).
    4 PLN roznicy bierze sie ze zmniejszajacego ( spłacanego w miedzyczasie )
    kapitalu.

    george