  • 51. Data: 2010-03-03 21:35:40
    Temat: Re: [OT] Przelew za sprzedaz domu - jak to sensownie zorganizowac?
    Od: PP <n...@n...pl>

    > Można jeszcze wykorzystać wygodny i sprawdzony instrument, jakim jest
    > gwarancja bankowa (letter of credit), chociaż to wyjdzie trochę drożej
    > (prowizja banku).

    nie spotkalem sie, by ktos stosowal gwarancje bankowe w obrocie miedzy
    osobami fizycznymi

    jesli jakis bank swiadczy taka usluge, jestem sam bardzo ciekaw

  • 52. Data: 2010-03-03 21:41:02
    Od: PP <n...@n...pl>

    podsumowujac, zyjemy w dzikim kraju, gdzie tak wazna transakcja jak
    sprzedaz/zakup nieruchomosci nie jest w zaden sposob bezpieczna!

    akt notarialny nie moze byc warunkowy

    gwarancje bankowe nie sa stosowane przy obrocie miedzy osobami fizycznymi

    tak samo nie spotkalem sie ze stosowaniem rachunku powierniczego
    pomiedzy osobami fizycznymi (w zasadzie pewnie dokladniej o to chodzilo
    piszacemu o gwarancjach)

    czeki, to juz moze predzej, nie analizowalem

    spotkalem sie jeszcze z praktyka, gdy notariusz zgadzal sie na
    nastpeujacy myk:

    a) obie strony podpisywaly akt
    b) notariusz nie
    c) strony szly do banku i realizowaly przelew (wazne obie strony musza
    miec rachunek w tym samym banku i to takim gdzie przelewy wewnetrzne ida
    blyskawicznie, czyli druga strona moze od razu dostac historie z konta z
    pieczatka
    d) strony wracaja do notariusza i ten podpisuje akt oraz wydaje stronom

    niestety nie wiem, co by bylo gdyby jedna zaczela twierdzic, ze
    przelala, a druga, ze nie dostala pieniedzy (szczegolnie ze czasem
    przelew mozna odwolac)

    praktyka bardzo dyskusyjna i krytykowana przez wielu notariuszy

    i nie zabezpiecza to kupujacego przed oszustwem typu sprzedaz nie
    swojego mieszkania, kilkukrotna sprzedaz tego samego mieszkania

  • 53. Data: 2010-03-03 21:43:47
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > umowa przedwstepna (notarialna) -> platnosc -> szukaj sprzedawcy w
    > Brazylii.

    A nie wystarczy, ze nie zabierze ze soba calego tzw. wymiaru
    sprawiedliwosci? ;) AFAIK sad moze wydac odpowiedni dokument potwierdzajacy,
    ze umowa zostala zawarta i wlasnosc przeniesiona. Oczywiscie moze to trwac
    jakis czas i tu jest ew. strata kupujacego...

    MK

  • 54. Data: 2010-03-03 21:48:14
    Od: "p47" <k...@w...pl>

    Użytkownik "PP" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > i nie zabezpiecza to kupujacego przed oszustwem typu sprzedaz nie swojego
    > mieszkania, kilkukrotna sprzedaz tego samego mieszkania

    MZ notariusz działa tu bezprawnie. On przeciez tylko potwierdza fakt
    podpisu.

    p47

  • 55. Data: 2010-03-03 21:54:08
    Od: Czarek <...@...pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > Dlaczego nie można dopisać, że transakcja ma sens dopiero po
    > dokonaniu przelewu z konkretnego konta na konkretne konto?

    Art. 157, par. 1 KC

    Pozdrawiam

    Czarek

  • 56. Data: 2010-03-03 21:54:44
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "p47" <k...@w...pl> wrote in message

    > Użytkownik "PP" <n...@n...pl> napisał w wiadomości

    > MZ notariusz działa tu bezprawnie. On przeciez tylko potwierdza fakt
    > podpisu.
    >
    > p47

    chcesz powiedzieć... potwierdza fakt zawarcia umowy (grafologiem nie jest)
    - moze sie czepiam i o to ci chodziło :)

    pozdrawiam
    george

  • 57. Data: 2010-03-03 22:06:17
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    p47 wrote:

    > MZ notariusz działa tu bezprawnie. On przeciez tylko potwierdza fakt
    > podpisu.

    Nie.
    Bez jego podpisu akt jest niewazny.
    Jeśli notariusz ma jakiekolwiek wątpliwosci co do oświadczeń woli
    odmawia podpisania aktu.

  • 58. Data: 2010-03-03 22:07:11
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    MK wrote:

> [...]
    > potwierdzajacy, ze umowa zostala zawarta i wlasnosc przeniesiona.
    > Oczywiscie moze to trwac jakis czas i tu jest ew. strata kupujacego...

    a w tym czasie w mieszkaniu moze juz mieszkac siedmioosobowa rodzina.

  • 59. Data: 2010-03-03 22:13:31
    Od: "Anatol" <c...@u...pl>

    Użytkownik "george" <g...@v...pl> napisał w wiadomości

    > "możesz nie wydać" ??

    Tak samo jak nabywca "może nie zapłacić".

    > bez jaj... nie masz juz do niej żadnych praw. Gostek wchodzi z łomem i
    > zmienia zamki
    > To jest juz jego a nie twoje. Twoje prawo jest w gesti komornika i chodzi
    > o powstały dług.

    Prawo do przejęcie nieruchomości przez nowego właściciela w terminie
    określonymw akcie notarialnym nie jest większe niż prawo byłego właściciela
    do otrzymania należnosci w terminie określonym w tym samym akcie
    notarialnym - w obydwu przypadkach do wyegzekwowania tego prawa służy
    komornik z tym że byłemu właścicielowi łatwiej wygzekwować należność skoro
    wciąż zarządza nieruchomością - oczywiście w obydwie strony mogą też
    posłużyć się siłą, a wtedy wygra po prostu silniejszy.

    Termin wydania nieruchomości można ustalić np. 2-4 tygodnie później po
    terminie zapłaty, tak aby komornik mógł w razie czego spokojnie wyegzekwować
    należność.

    Anatol

  • 60. Data: 2010-03-03 22:20:46
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > a w tym czasie w mieszkaniu moze juz mieszkac siedmioosobowa rodzina.

    A jaka rodzina bedzie na tyle nierozsadna zeby chciec kupic mieszkanie z
    wpisem o umowie przyrzeczonej? I kto dokona przelewu bez ponownego
    sprawdzenia KW, a nastepnie bedzie czekal nie wiadomo ile na podpisanie aktu
    notarialnego?

    MK