    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Nadchodzi podwyżka cen i inflacja. Chyba.
    Date: Thu, 26 Mar 2020 16:05:15 +0100

    dyskusyjnych:5e794824$1$512$6...@n...neostrada.
    pl...
    "J.F." 5e78ac19$0$508$6...@n...neostrada.pl

    >Nie wiem.

    >Kiedy?! Za czasów naszego dobrodzieja?
    >Toż [przy korycie] nastąpiła dobra zmiana warty...
    >
    > https://businessinsider.com.pl/finanse/koronawirus-w
    -polsce-nbp-dodrukowal-8-mld-zl-na-tarcze-antykryzys
    owa/7bwkcf9

    Co to za aukcja obligacji skarbowych ?

    https://tep.org.pl/nbp-dolaczyl-do-instytucji-depcza
    cych-konstytucje/

    W konstytucji mamy
    "Art. 220. 1. Zwiększenie wydatków lub ograniczenie dochodów
    planowanych przez Radę Ministrów nie może powodować ustalenia przez
    Sejm większego deficytu budżetowego niż przewidziany w projekcie
    ustawy budżetowej."

    Dziwny przepis. Przeciez wielokrotnie wprowadzano poprawki do budzetu.
    To niby czym spowodowane.

    "2. Ustawa budżetowa nie może przewidywać pokrywania deficytu
    budżetowego przez zaciąganie zobowiązania w centralnym banku państwa"

    Ale przeciez nie przewiduje. Na razie, bo jej nie chca zmienic, a
    212mld to sie wezmie z powietrza.

    Czyli zakazu nabywania obligacji skarbowych przez NBP z inicjatywy NBP
    nie ma/nie widze.
    Ale wyglada na to, ze NBP na razie skupuje obligacje od bankow, to
    jakby cos innego niz wprost od rzadu.
    I chyba licza, ze banki kupia obligacje. Albo nie licza, bo te
    panstwowe musza :-)

    "Art. 216. 2. Nabywanie, zbywanie i obciążanie nieruchomości, udziałów
    lub akcji oraz emisja papierów wartościowych przez Skarb Państwa,
    Narodowy Bank Polski lub inne państwowe osoby prawne następuje na
    zasadach i w trybie określonych w ustawie."

    No, ciekawe, trzeba by poszukac - zakladam, ze odpowiednia ustawa
    pozwala NBP nabywac obligacje, ale czy nie ma zastrzezenia, ze
    oblikacji SP nie ?

    >IMO to dobre rozwiązanie.

    >Nie będzie Niemiec pluł nam w twarz? ;)

    Raczej - a co bedzie, jak wiekszosc stwierdzi, ze jest ateistami i
    zadnego podatku koscielnego placic nie chce :-)

    >Właśnie odwołano mi wizytację u alergologa.
    >[przyniósłbym kolejny wniosek sanatoryjny
    >przed rozpatrzeniem poprzedniego?]

    sanatoria zamkniete ... chyba.

    >Może uda się jakoś via net lub phone pozyskać receptę u alergologa...

    Jak miales wpisana w karte, to nie powinno byc problemu.
    Zadzwon.

    >Nastąpi -- bo:
    >- jest mało miejsca do życia (wyburzenie
    > blokowisk zezwoli na budowę rozległych
    > rezydencji)
    >- siła robocza przestaje być potrzebna
    > (pracują roboty)
    >- nie potrzeba silnych/młodych żołnierzy
    > (ludzie wolą żyć w spokoju niż wojować)

    Na to bym nie liczyl. Raczej na roboty w wojsku.

    Tylko jak zaczniesz liczyc co trzeba dziecku zapewnic... to moze sie
    ograniczysz do jednego, dwoch ...

    >Numer ?Marcina Wolskiego?

    Zajdla.

    >Choćby VAT czy akcyza -- podatek pośredni to tez podatek.

    >Ale produkty można opodatkować w docelowych państwach.

    Produkty owszem, ale z samego opodatkowania importu raczej nie da sie
    zyc :-)

    >Wobec corocznego żniwa grypy czy wypadków komunikacyjnych...

    Grypy to jakos trudno sie doliczyc, wypadki komunikacyjne tyle nie
    zabijaja,
    ale 0.1% spoleczenstwa ... coz to jest.
    Szczegolnie jak to jacys bezuzyteczni staruszkowie :-)

    >Zobacz, ile pochłonęły wcześniejsze epidemie czy pandemie...
    >Po I wojnie światowej Hiszpanka (grypa?) zabiła więcej niż
    >sama wojna...

    Ale to jeden taki przypadek.

    >Nie tylko wirusy...
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Czarna_śmierć
    > Dane dotyczące liczby śmiertelnych ofiar czarnej śmierci
    > różnią się, niemniej szacuje się, że w XIV wieku zabiła
    > ok. 75-200 mln ludzi[47][48][49]. Według zajmującego się
    > średniowieczem historyka Philipa Daileadera (2007):

    I to ponoc mialo powazny wplyw spoleczny - np skonczyla sie
    panszczyzna w zachodniej Europie.

    >Nie wybielam C-19, ale twierdzę, że ludzkość
    >ściera się z poważniejszymi problemami...

    Przy obecnej smiertelnosci to nieistotny drobiazg.

    J.