  • Data: 2013-06-03 20:39:10
    Temat: Re: Ludzie masowo likwidują lokaty
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org> szukaj wiadomości tego autora

    TrzyLinie <t...@o...pl> wrote:

    > Ale: system bankowy dostał 1000 prawdziwych złotych. I płaci
    > deponentowi 4% za tę lokatę. Ale odsetki przyjmuje już od tych prawie
    > 28 tysięcy wykreowanych (czyli automagicznie jednak dopisano
    > odpowiednią "liczbę zer"). Och, zaledwie 3,9%, ale to tej całej kwoty
    > wykreowanej.
    >
    > Pytam więc: dlaczego bank ma do tego prawo? Dlaczego nie ja? System
    > bankowy jest "masowo" obowiązkowy. Grupowicze p.b.b może umieliby
    > sobie poradzić bez systemu bankowego i często sobie radzą, ale ta
    > szara masa używa go i już. Masowo.

> [...]

    Kreacja pieniadza nie jest niczym nadzwyczajnym.
    Wyrzuc slowo pieniadze, i zastap je "workami piasku" - mechanizm
    dzialania jest w zasadzie identyczny. Dla uproszczenia - bez rezerwy
    czesciowej.

    Wyobraz sobie, ze chcesz otworzyc komis workow z piaskiem - pada
    ostatnio, wiec jest to jakis sposob na biznes.

    Zaczynasz z 1000 workow z piaskiem - pozyczasz je swojemu sasiadowi A,
    pod warunkiem, ze *za rok* odda tobie 1004 worki.

    Zauwaz, ze w tym momencie w "systemie" jest 1000 workow z piaskiem.

    Sasiad jednak dochodzi do wniosku, ze powodzi nie bedzie, i zamienia
    sie z rolnikiem - worki z piaskiem na worki z ziemniakami. Rolnik, ten
    od ziemniakow, przynosi 1000 workow z piaskiem do twojego komisu - w
    zamian, za rok, obiecujesz mu oddac 1002 worki.

    Nastepnego dnia prognoza pogody mowi, ze powodz sie jednak zbliza.
    Przychodzi do twojego komisu sasiad B, i pozycza od ciebie 1000 workow
    z piaskiem.

    Zauwaz, ze w tym momencie pozyczyles 2000 workow z piaskiem, majac
    poczatkowo do dyspozycji jedynie 1000. Czary?

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org